Gå til innhold

Samboers sønn

Gjest Stemor til en

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor til en

Samboerens sønn er hos oss torsdager. Da er mine barn hos sin far.

Torsdag har alltid vært en "enkel middag-dag" hos oss, gjerne med grandiosa eller noe annet lettvint..

Helst grandiosa/bigone..

Sist hans sønn kom til oss, og jeg hadde varmet pizza, sa sønnen; "Æh, skal vi ha pizza i dag også!!??!!! Jeg får jo ALLTID pizza første dagen når jeg kommer til deg, pappa!!!"

Så nå er min samboer litt uenig med meg forhold til dette med middag..

Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt (mine barn får ikke bestemme mat hos oss..).

Skal vi måtte snu om på våre vaner/rutiner fordi det ikke passer hans sønn og spise Pizza??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

5

• trollemor;o)

4

• Mammantil3

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor skal du absolutt servere gutten grandiosa? Jeg hadde skjønt staheten din om det var snakk om god, sunn middag. Men grandiosa? Det hadde jammen meg jeg også protestert på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fullt mulig å lage enkel middag uten å ty til grandiosa...hadde protesert på grandiosa middag hver torsdag selv, er full av tomme kalorier, og smaker papp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor til en

Hvorfor skal du absolutt servere gutten grandiosa? Jeg hadde skjønt staheten din om det var snakk om god, sunn middag. Men grandiosa? Det hadde jammen meg jeg også protestert på...

Det er annenhver torsdag gutten er hos oss.. De andre torsdagene er vi alene.

Jeg kan ikke ha fisk de dagene han er hos oss heller for "det liker jeg ikkje".

Jeg har vekslet med både pizza, pasta, egg, osv. denne dagen (vi skal ut på aktiviteter på ettermiddagen, så for å få i seg litt varmt raskt, må vi ha lettvint).

De to foregående gangene hadde han fått noe annet en grandis ja.. men det er visst grandisen han husker.

Ikke lett å servere en unge mat, som "ikke liker noen ting".

Lager jeg sunn mat, vil han ikke ha det heller og får han velge, er det svenske kjøttboller, pannekaker eller grøt, og det er ikke akkurat sunnere en grandis!

Er prinsippet jeg er ute etter her, ikke hva som er sunt og ikke, for èn dag i uka med kjøpepizza er ikke mer skadelig enn en dag med pølser.

Presiserer at jeg lager SUNN mat alle andre dager! Men akkurat torsdagene har jeg en time på meg til å lage mat og få den inn, før jeg må videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er annenhver torsdag gutten er hos oss.. De andre torsdagene er vi alene.

Jeg kan ikke ha fisk de dagene han er hos oss heller for "det liker jeg ikkje".

Jeg har vekslet med både pizza, pasta, egg, osv. denne dagen (vi skal ut på aktiviteter på ettermiddagen, så for å få i seg litt varmt raskt, må vi ha lettvint).

De to foregående gangene hadde han fått noe annet en grandis ja.. men det er visst grandisen han husker.

Ikke lett å servere en unge mat, som "ikke liker noen ting".

Lager jeg sunn mat, vil han ikke ha det heller og får han velge, er det svenske kjøttboller, pannekaker eller grøt, og det er ikke akkurat sunnere en grandis!

Er prinsippet jeg er ute etter her, ikke hva som er sunt og ikke, for èn dag i uka med kjøpepizza er ikke mer skadelig enn en dag med pølser.

Presiserer at jeg lager SUNN mat alle andre dager! Men akkurat torsdagene har jeg en time på meg til å lage mat og få den inn, før jeg må videre..

Hva om du lager middag klar kvelden før? Eller dobbel middag en annen dag i uka, slik at det bare er å ta opp fra fryseren?

Fullkornspaghetti med hjemmelaget tomatsaus og hjemmelagde kjøttkaker (kan lages i store porsjoner og kan skjule masse grønnsaker), for eksempel? Pannekaker med ekstra egg og grovt mel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt meningsløst å varme grandiosa for så å kalle det middag.

Hvis du har dårlig tid, kan ikke samboeren selv ordne noe mer ordentlig da? Du skriver lenger ned at du har 1 time på deg før du må avgårde, men du skriver ikke noe om at dere alle må ut av huset. Hvis samboeren er hjemme, så får han lage middag.

Alternativt at dere tar brødskiver rett etter jobb, og lager vettug middag når dere kommer hjem (hvis ikke det blir for sent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker litt merkelig å definere akkurat samværsdagen som "den dagen man omtrent alltid har det samme til middag".

Veldig mange barn ville ha elsket ferdigpizza som fast mat, men det er en annen historie. Ser vel ikke noen grunn til å prakke ferdigpizza på gutten hvis han selv synes det blir ensformig, det finnes andre retter som også tar kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt (mine barn får ikke bestemme mat hos oss..).

''

Mener du virkelig at ikke gutten kan få lov til å komme med denne typen ytringer? At han skal være glad han får mat og derfor holde munn?

Jeg synes det er helt greit om du sier til ham at du blir litt såret over denne typen kommentarer, og forøvrig er det vel rimelig med et slags kompromiss mht hvor ofte han skal serveres grandiosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke guttens feil at dere har dårlig tid. Og det som kun er en dag i uka for dere er alltid den første dagen hans med samvær med far. Klart det blir ensformig med grandiosa eller andre "lettvinte" middager.

Sier meg også enig med de som sier at Grandiosa smaker dritt. Og selv barn bør få slippe å spise slike usunne ting hvis de ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt (mine barn får ikke bestemme mat hos oss..).''

Jeg synes ikke han skal være glad han får mat. Han er hos sin far og skal selvfølgelig ha mat. Jeg synes alle i familien skal få si sin mening om maten og ha en viss innvirkning på hva som serveres.

''Skal vi måtte snu om på våre vaner/rutiner fordi det ikke passer hans sønn og spise Pizza??''

Kompromisser er en bra ting. Dessuten vil det neppe skade for noen om man slutter med ferdigpizza en dag i uken. Det finnes andre lettvinte middager enn ferdigpizza, alternativt kan man spise middag etter aktivitetene er ferdige for kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lage mye og spise mye forskjellig i løpet av en time.

Og en annen ting, jeg reagerer selv på visse former for rutine. Altså liker jeg ikke å spsie samme maten hver uke, være seg pizza, pølse, taco, pinnekjøtt eller hva det måtte være. Tror også jeg hadde reagert om jeg visste at hver gang jeg skulle et sted, ville jeg få servert samme retten hver gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Skal vi måtte snu om på våre vaner/rutiner fordi det ikke passer hans sønn og spise Pizza??''

Ærlig talt! Ja, det synes jeg virkelig. Dere har gutten en dag i uka og det må da gå an og anstrenge seg litte bitt og servere noen annet enn grandiosa hver j.... torsdag?

Hvis du ikke kan gjøre en annen dag i uka til Grandisdag, må jeg si jeg synes du er mildt sagt ganske firkanta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor til en

Hva om du lager middag klar kvelden før? Eller dobbel middag en annen dag i uka, slik at det bare er å ta opp fra fryseren?

Fullkornspaghetti med hjemmelaget tomatsaus og hjemmelagde kjøttkaker (kan lages i store porsjoner og kan skjule masse grønnsaker), for eksempel? Pannekaker med ekstra egg og grovt mel?

Joda, jeg har prøvd det også.. Kom litt feil ut i starten på tråden min. Vi har ikke grandiosa hver gang han kommer til oss, men ofte torsdager (er jo uten barn annenhver uke). Tror han har fått pizza hos oss denne dagen 2 av 5 ganger eller noe.. egentlig tilfeldig, fordi det har blitt litt i hurten og sturten.

Jeg blir bare så provosert av måten han kommenterer ting på. Hvis jeg har bakt kaker til bursdagsselskapet til mine barn sier han "Du vet at jeg ikke liker sånn kake, så hvorfor har du bakt det da?", "Jeg likte ikke safta, så hvorfor står glasset mitt på bordet enda? Du skulle ta det bort!"

Når jeg har irettesatt ham fordi han hiver seg over kakene og ting på bordet før vi har sagt "vær så god", sier han "Jeg vil ikke være her, for jeg får jo noen ting".

Han blir sur fordi vi har faste plasser rundt matbordet osv.. Nå sist var det altså maten.. Greit nok at han ikke trenger å spise pizza hver gang han kommer til oss, og det gjør han heller ikke, men det er litt fremtoningen hans jeg reagerer på her altså.

Og ja, jeg vet at det er vanskelig for barn når de må forholde seg til en stemor/stefar.. er selv barn av skilte foreldre, og at de ofte gjør opprør der de føler de kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også stemor

Joda, jeg har prøvd det også.. Kom litt feil ut i starten på tråden min. Vi har ikke grandiosa hver gang han kommer til oss, men ofte torsdager (er jo uten barn annenhver uke). Tror han har fått pizza hos oss denne dagen 2 av 5 ganger eller noe.. egentlig tilfeldig, fordi det har blitt litt i hurten og sturten.

Jeg blir bare så provosert av måten han kommenterer ting på. Hvis jeg har bakt kaker til bursdagsselskapet til mine barn sier han "Du vet at jeg ikke liker sånn kake, så hvorfor har du bakt det da?", "Jeg likte ikke safta, så hvorfor står glasset mitt på bordet enda? Du skulle ta det bort!"

Når jeg har irettesatt ham fordi han hiver seg over kakene og ting på bordet før vi har sagt "vær så god", sier han "Jeg vil ikke være her, for jeg får jo noen ting".

Han blir sur fordi vi har faste plasser rundt matbordet osv.. Nå sist var det altså maten.. Greit nok at han ikke trenger å spise pizza hver gang han kommer til oss, og det gjør han heller ikke, men det er litt fremtoningen hans jeg reagerer på her altså.

Og ja, jeg vet at det er vanskelig for barn når de må forholde seg til en stemor/stefar.. er selv barn av skilte foreldre, og at de ofte gjør opprør der de føler de kan gjøre det.

Synes det lyser igjennom at du misliker dette barnet - og mulig barnet merker det? Sikkert ingen god følelse for barnet det heller. Det virker som det er andre ting enn pizzaen på torsdager som er problemet her. Også virker det som det er du som har problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at det ligger mer bak.

Hva sier han når du forteller han hvordan han oppfattes? Barn vil ofte spontant svare at de ikke vet hvorfor de sier/gjør noe, men da kan du be han tenke på det slik at dere kan snakke mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor til en

Synes det lyser igjennom at du misliker dette barnet - og mulig barnet merker det? Sikkert ingen god følelse for barnet det heller. Det virker som det er andre ting enn pizzaen på torsdager som er problemet her. Også virker det som det er du som har problemer

Kanskje? Kanskje jeg ikke er raus nok eller ser barnet for den han faktisk er.. et barn, som må forholde seg til nye regler og nye familieforhold?

Jeg har tenkt på dette selv, men nei, jeg kan ha litt problemer med å like barnet, fordi han er superflink til å kritisere, og skal ha ting som han selv vil. -Da kan jeg også bli litt sta kanskje?

Hvordan forholder du deg til dine stebarn kontra dine egne? Hvordan er stebarna mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo en helt annen problemstilling enn hvorvidt det er greit med ferdigpizza hver samværsdag.

La faren hans si fra hvis han forsyner seg for tidlig eller er frekk. Han bør ikke gjøre det til en kjempesak, bare si fra om hvordan dere gjør dette hos dere. Dere to voksne må være enige om reglene og om hvor viktig det er at dere har faste plasser og at man venter med å forsyne seg. Guttens alder har også litt å si for hvordan det skal gripes an.

Er det far og sønn som skal ut på aktiviteter etter middag? I så fall kan det hende de foretrekker å løse dette på en helt annen måte - ved å spise middag etterpå, ta en matbit på hjemveien eller noe sånt. La dem få litt spillerom, dette burde ikke være noe å bli provosert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også stemor

Kanskje? Kanskje jeg ikke er raus nok eller ser barnet for den han faktisk er.. et barn, som må forholde seg til nye regler og nye familieforhold?

Jeg har tenkt på dette selv, men nei, jeg kan ha litt problemer med å like barnet, fordi han er superflink til å kritisere, og skal ha ting som han selv vil. -Da kan jeg også bli litt sta kanskje?

Hvordan forholder du deg til dine stebarn kontra dine egne? Hvordan er stebarna mot deg?

Jeg prøver så godt jeg kan å behandle de likt - men skal innrømme at det ikke alltid er like lett. Men stort sett faller det seg helt naturlig -heldigvis.

Men har kjent mitt stebarn siden h*n var veldig liten, så vi behandler i grunn hverandre med respekt. vi har kjent hverandre størsteparten av livet til stebarnet.

Men det er ikke alltid like lett - skjønner det veldig godt.

Men synes det er viktig at barnet ikke skal merke noe, for barnet er tross alt en uskyldig part i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt lei hvis jeg hadde blitt servert grandiosa jevnlig. Den er jo kjempekjedelig i smaken.

Det finnes da masse annet av ferdigmat man kan varme opp på 15 min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor til en

Jeg skjønner nå at det ligger mer bak.

Hva sier han når du forteller han hvordan han oppfattes? Barn vil ofte spontant svare at de ikke vet hvorfor de sier/gjør noe, men da kan du be han tenke på det slik at dere kan snakke mer senere.

Når jeg sier han må vente til vi sier "vær så god" osv (prøver å la samboeren min ta dette da, slik at jeg ikke blir hakkespett), sier han oi, jeg glemte meg. Det samme er når han hiver seg over siste kaka/sjokoladebiten etc, for at ingen andre skal få..

Når han poengterer at han ikke liker ting, sier jeg gjerne at "men nå er det Kari, Line og Hans som har bursdag, og fått velge kaker. Det er mange slag her, og hvis jeg ikke tar glasur på den el den, liker du den vel?"

Som regel ser han meg inn i øynene og sier "NEI!".

Han ville ikke sove hos oss sist uke, for han fikk aldri noe på butikken da..

Slik oppførsel gjør meg provossert. Jeg kan ikke for det..

Vet ikke om det kan ha noe med at jeg selv er litt for sær og sta, at han er enebarn og vant med å få ting som han vil e.l, men jeg hadde en kjæreste før jeg selv fikk barn, og hans barn var det noe helt annet med... Vi hadde et flott forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...