Gå til innhold

Samboers sønn

Gjest Stemor til en

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Det tar da ikke så mye lengre tid å lage noe annet. Jeg hadde blitt drittlei om jeg skulle ha kjøpepizza fast en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

5

• trollemor;o)

4

• Mammantil3

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest hvor vanskelig kan det være?

Det er annenhver torsdag gutten er hos oss.. De andre torsdagene er vi alene.

Jeg kan ikke ha fisk de dagene han er hos oss heller for "det liker jeg ikkje".

Jeg har vekslet med både pizza, pasta, egg, osv. denne dagen (vi skal ut på aktiviteter på ettermiddagen, så for å få i seg litt varmt raskt, må vi ha lettvint).

De to foregående gangene hadde han fått noe annet en grandis ja.. men det er visst grandisen han husker.

Ikke lett å servere en unge mat, som "ikke liker noen ting".

Lager jeg sunn mat, vil han ikke ha det heller og får han velge, er det svenske kjøttboller, pannekaker eller grøt, og det er ikke akkurat sunnere en grandis!

Er prinsippet jeg er ute etter her, ikke hva som er sunt og ikke, for èn dag i uka med kjøpepizza er ikke mer skadelig enn en dag med pølser.

Presiserer at jeg lager SUNN mat alle andre dager! Men akkurat torsdagene har jeg en time på meg til å lage mat og få den inn, før jeg må videre..

Men akkurat ''torsdagene har jeg en time på meg til å lage mat og få den inn, før jeg må videre..''

Lag ferdig maten dagen før. Det kan mannen din gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Torsdag har alltid vært en "enkel middag-dag" hos oss, gjerne med grandiosa eller noe annet lettvint..'' Hvem er "oss" her? Deg og dine unger? ''Skal vi måtte snu om på våre vaner/rutiner fordi det ikke passer hans sønn'' Ja, min mening er at når en ny gjeng skal finne en felles rytme må man være innstilt å snu på gamle vaner og rutiner ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor til en

Det som slår meg nå, etter å ha lest alle innleggene, er at dere ikke vil bli en harmonisk og lykkelig familie. Det er for mange gnisninger allerede, og jeg tror ikke dette er bra for noen.

Må dere absolutt bo sammen? Kan dere ikke være særbo, gjøre litt sammen alle sammen, og mest sammen hver for dere? Mange par greier å få barnefri samtidig, så de også kan være kjærester alene.

Jeg har mer tro på en slik løsning så lenge det er hjemmeboende barn. Det er enklere å være "på besøk" enn å skulle bo sammen.

(Hva kaker angår: Her bakes stort sett 3 ulike + gjærbakst. De 3 ulike etter de 3 andre familiemedlemmenes ønsker. Da har alle noe de liker, og dagen blir mest trivelig.)

Neida, vi trenger ikke å bo sammen.. Jeg har blitt enig med min kjæreste, at vi ev kan ta noen overnattinger, men at vi i hovedsak bor hver for oss.. Er tilfreds med dette valget. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt''

Enten er dette et tulleinnlegg, eller så må du finne rollemodeller for stemor-rollen andre steder enn i folkeeventyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt''

Enten er dette et tulleinnlegg, eller så må du finne rollemodeller for stemor-rollen andre steder enn i folkeeventyrene.

*Kveler et fnis*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg har ikke lest hele tråden, men såpass at jeg har fått med meg at du var litt uheldig med ordleggingen istarten. :-)

Sånt kan skje selv den beste. Men sikkert litt frustrerende og få så svar som "angriper" når du egentlig ikke mente det slik mottaker oppfattet innlegget.

Skjønner at torsdag er en enkelmiddag dag siden du skal ut ganske raskt etterpå. Hva foreslår den samboer at dere skal lage? Kan dere evt bytte på å lage noe disse torsdagene?

Går det ann å av og til lage ostesmørbrød disse dagene?

Eller stor suppe på onsdag, som kan varmes opp på torsdag? Dere kan evt varme opp noen kjøpte rundstykker også til suppa.

Ellers vil det sikkert være litt utfordrende å være stemor. Det andre barnet har andre rutiner fra sitt hjem, og kommer inn til dere. Du ønsker selvsagt at h*n skal tilpasse seg deres rutiner. Her må du bare ta tiden til hjelp, og forsøke få barnefar på din side.

La merke til at du sa han var 6 år. Det kan være en vanskelig alder for barn. De kan bli ganske så uspiselig. Må innrømme da min eldste var 6, strevde jeg selv med meg og mitt forhold til barnet. H*n trosset og trasset og var vanskelig og alt var galt. Etter h*n ble 7 var h*n en "gull-unge". Vi har hatt supert og godt forhold siden da. Mener bare at den negativiteten kan være en følge av vanskelig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over dette, men når ingen ting er "bra nok" til syvende og sist... Han blir behandlet likt av min familie (besteforeldre etc), mine barn ikke ditto i forhold til hans familie, men de gjør ikke nummer ut av det..

Jeg kan ikke gå på akkord med meg selv og la han få alt som han vil, for å gjøre ham fornøyd? Det er 4 barn her, som trenger å bl sett og hørt, ikke kun ett. Mitt yngste har hatt sine nykker også, men blir irettesatt på lik linje med ham..

Barn skal ikke kjøpes.. er min teori da. Gjør så godt jeg kan, men er drittlei negativiteten hans.

''Det er 4 barn her, som trenger å bl sett og hørt, ikke kun ett. ''

Jeg synes faktisk at dette ene barnets situasjon ikke helt kan sammenlignes med situasjonen til ett av dine fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi trenger ikke å bo sammen.. Jeg har blitt enig med min kjæreste, at vi ev kan ta noen overnattinger, men at vi i hovedsak bor hver for oss.. Er tilfreds med dette valget. :o)

Det tror jeg er en veldig klok beslutning. Ting kan forandre seg etterhvert, og dere kan ta samboerskap opp til ny vurdering. Allikevel er det smartest å være bevisst på nåtiden, og når ting ikke blir _bedre_ når man flytter sammen, så er det slett ikke sikkert at det er det beste.

Gratulerer med et godt og klokt valg, det står det respekt av! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor til en

Dette er hva jeg tenker..

Barn i dag har altfor lett for å si "Jeg liker ikke" "jeg vil ikke ha" osv. Dette gjelder også mine tre egne!

Uforskammethet, sutring og utakknemmelighet er i dagens samfunn dominerende, både barn og voksne, dessverre

Jeg har vært mye ute og reist, og sett altfor magne lidende barn. Hadde selv nabounger som aldri fikk varm middag, fordi moren ikke g a d d lage det.

Jeg mener det jeg skrev, men det gjelder ikke bare denne ene gutten!

Eventyr.. ja, du får virkelig sagt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er annenhver torsdag gutten er hos oss.. De andre torsdagene er vi alene.

Jeg kan ikke ha fisk de dagene han er hos oss heller for "det liker jeg ikkje".

Jeg har vekslet med både pizza, pasta, egg, osv. denne dagen (vi skal ut på aktiviteter på ettermiddagen, så for å få i seg litt varmt raskt, må vi ha lettvint).

De to foregående gangene hadde han fått noe annet en grandis ja.. men det er visst grandisen han husker.

Ikke lett å servere en unge mat, som "ikke liker noen ting".

Lager jeg sunn mat, vil han ikke ha det heller og får han velge, er det svenske kjøttboller, pannekaker eller grøt, og det er ikke akkurat sunnere en grandis!

Er prinsippet jeg er ute etter her, ikke hva som er sunt og ikke, for èn dag i uka med kjøpepizza er ikke mer skadelig enn en dag med pølser.

Presiserer at jeg lager SUNN mat alle andre dager! Men akkurat torsdagene har jeg en time på meg til å lage mat og få den inn, før jeg må videre..

'' Men akkurat torsdagene har jeg en time på meg til å lage mat og få den inn, før jeg må videre..

''

Slik har vi det stort sett HVER hverdag - og det går bra det også! :) Vi er ikke verdens flinkest til å ha fersk mat fra grunnen hver dag, men forsøker likevel å få det til remelig sunt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt (mine barn får ikke bestemme mat hos oss..).''

Synes det høres merkelig ut absolutt å måtte servere grandis hver eneste torsdag, og spesielt om det bare er da gutten er hos dere. Det finnes da massevis av andre enkle retter en kan variere mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''så må du finne rollemodeller for stemor-rollen andre steder enn i folkeeventyrene''

Hehe, du kan få sagt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jag blir provosert, og tenker at gutten får være glad han får mat, tross alt (mine barn får ikke bestemme mat hos oss..).''

Synes det høres merkelig ut absolutt å måtte servere grandis hver eneste torsdag, og spesielt om det bare er da gutten er hos dere. Det finnes da massevis av andre enkle retter en kan variere mellom.

Hvis du leser litt nedover her ser du at de ikke har grandis hver torsdag, men de hadde tilfeldigvis hatt det to torsdager på rad... Men de pleier å ha enkel retter pga tidsnød på torsdager.

Jeg er i alle fall glad ingen holder regnskap med hva jeg serverer til hvilke dager - det kan sannelig bli enkel mat her innimellom også (eller mest før,- ikke fullt så mye stress nå lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis du leser litt nedover her ser du at de ikke har grandis hver torsdag, men de hadde tilfeldigvis hatt det to torsdager på rad... Men de pleier å ha enkel retter pga tidsnød på torsdager.

Jeg er i alle fall glad ingen holder regnskap med hva jeg serverer til hvilke dager - det kan sannelig bli enkel mat her innimellom også (eller mest før,- ikke fullt så mye stress nå lenger)

''Hvis du leser litt nedover her ser du at de ikke har grandis hver torsdag, men de hadde tilfeldigvis hatt det to torsdager på rad..''

Aha, da var det jo ikke så merkelig, nei, det kunne skjedd "de beste"

''. Men de pleier å ha enkel retter pga tidsnød på torsdager.''

Skjønte tidsnøden innebar at de kun hadde en time fra de kom inn døren til de skulle ut igjen. Men slik har jo vi (og mange andre) det omtrent hver eneste hverdag ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å tro at dette er et tulleinnlegg. Hvis ikke så burde ikke du være mor eller stemor til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Joda, jeg har prøvd det også.. Kom litt feil ut i starten på tråden min. Vi har ikke grandiosa hver gang han kommer til oss, men ofte torsdager (er jo uten barn annenhver uke). Tror han har fått pizza hos oss denne dagen 2 av 5 ganger eller noe.. egentlig tilfeldig, fordi det har blitt litt i hurten og sturten.

Jeg blir bare så provosert av måten han kommenterer ting på. Hvis jeg har bakt kaker til bursdagsselskapet til mine barn sier han "Du vet at jeg ikke liker sånn kake, så hvorfor har du bakt det da?", "Jeg likte ikke safta, så hvorfor står glasset mitt på bordet enda? Du skulle ta det bort!"

Når jeg har irettesatt ham fordi han hiver seg over kakene og ting på bordet før vi har sagt "vær så god", sier han "Jeg vil ikke være her, for jeg får jo noen ting".

Han blir sur fordi vi har faste plasser rundt matbordet osv.. Nå sist var det altså maten.. Greit nok at han ikke trenger å spise pizza hver gang han kommer til oss, og det gjør han heller ikke, men det er litt fremtoningen hans jeg reagerer på her altså.

Og ja, jeg vet at det er vanskelig for barn når de må forholde seg til en stemor/stefar.. er selv barn av skilte foreldre, og at de ofte gjør opprør der de føler de kan gjøre det.

Ser nå at problemet er et helt annet enn pizza én eller flere torsdager.

Det er tydelig denne gutten ikke har det så greit hos dere, og dette kommer til uttrykk ved å klage over diverse ting.

Jeg er ikke den beste til å gi råd i slike relasjonsspørsmål, men dere vil nok tjene på å ta dette alvorlig. Antar faren her må komme sterkt på banen for å få gutten til å føle seg velkommen hos dere, men du kan sikkert jobbe litt med holdningene dine du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt meningsløst å varme grandiosa for så å kalle det middag.

Hvis du har dårlig tid, kan ikke samboeren selv ordne noe mer ordentlig da? Du skriver lenger ned at du har 1 time på deg før du må avgårde, men du skriver ikke noe om at dere alle må ut av huset. Hvis samboeren er hjemme, så får han lage middag.

Alternativt at dere tar brødskiver rett etter jobb, og lager vettug middag når dere kommer hjem (hvis ikke det blir for sent).

Tiltredes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...