Gå til innhold

Barnelege

Gjest Mvh tidlig student

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh tidlig student

Hei. Jeg har et litt spesielt spørsmål til deg. Jeg er student ved Det medisinske fakultet i Oslo og har lyst til å utdanne meg til barnelege. Har du noen råd til meg? Jeg har ikke kommet så langt i studiet ennå, men jeg tenker at det er aldri for tidlig å begynne å forberede seg. Kan jeg f.eks få en relevant ekstrajobb som jeg kan lære av under studiet? Noen spesielle bøker du anbefaler eller lignende? Hvordan ville du gått frem hvis du skulle studere til barnelege idag? Vil du anbefale forskerlinja? Og til sist: kan du si noe om hvordan det er å jobbe som barnelege og hva slags kliniske problemstillinger som er gjennomgående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er interessante spørsmål du stiller,men ikke så lett å gi eksakte råd i et fag som er så stort.;Jeg forstår at du studerer i Norge? Siden du planlegger å spes. deg i barnemedisin vil kontakt med barn, der du lærer om barn,barns atferd, være til nytte for deg senere.Dvs. at ekstrajobb t.eks. i en barnehage/førskole eller lignende gir deg kunnskap som du vil ha glede av i yrket eller i studiet.

Det er en overveldende litteratur å velge i denne finner du på bilioteket.Gjør deg kjent med engelsk/ amerikanske lærebøker.De kommer stadig i nye og oppdaterte utgaver, slik også med tyske lærebøker.Gjør deg kjent med utenlandsk litteratur.Det finnes også norske lærebæker i pediatri,de finner du også på bilioteket.Jeg liker " Klinisk petiatri" av Markestad,men det er mange andre.

Du må følge med i tidsskrifter, der omtales stort sett nyere forskning.Forskerlinja vil åpne opp for forskning og gi deg anledning til å dyrke spes. interesser.

Arbeid som barnelege kan være slitsomt, uregelmessige arbeidstider,men spennede og givende.