Gå til innhold

Barnehageansatt og tett samsoving på avdelingen

Gjest jente y 30

Anbefalte innlegg

Gjest jente y 30

Hei!

Vet ikke om dette er rette forum å spørre, men prøver her.

Jeg jobber i en barnehage hvor det er vanlig med samsoving med barn 2 - 3 år. Jeg er ganske ny og dette er litt uvant for meg. De andre ansatte syntes dette er veldig naturlig. De legger seg på en madrass ved siden av barna og holder de ofte tett inntil seg, stryker på hår og armer.Av og til legger de også barna oppå sin egen kropp.

Personlig er jeg er ikke helt komfortabel med å ha barna så tett når de skal sove, men koser og klemmer mye ellers når de er våkne. Regner med at jeg ville følt det mer naturlig med samsoving med eventuelle egne barn.

Noen som tenker det samme som meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang jeg har hørt om samsoving i barnehagen.

Vet egentlig ikke hva jeg synes om det..

Hvis det er meningen barna skal sove, er det kanskje best at de sover hver for seg. Men er det hvile/kosestund kan det jo være naturlig å stryke hår og ligge tett inntil kanskje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om denne praksisen i barnehager før, og jeg har hatt barn i ulike barnehager i maaaange år..

Det er sikkert koselig for barna, men det må da bli et problem for foreldre som ikke samsover med sine barn? De fleste foreldre foretrekker nok at 2-3-åringen klarer å sovne av seg sjøl, og ikke må ligge sammen med dem til de sovner.

Dessuten høres det ut som ineffektiv drift av avdelingen.

Skjønner deg godt, jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg hadde småbarn, men samsoving var helt vanlig i den barnehagen de rmine barn gikk. En voksen lå alltid på en madrass ved siden av barna mens de sov. Jeg syntes det var en fin ordning, ungene roet seg fortere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg hadde småbarn, men samsoving var helt vanlig i den barnehagen de rmine barn gikk. En voksen lå alltid på en madrass ved siden av barna mens de sov. Jeg syntes det var en fin ordning, ungene roet seg fortere på den måten.

Én voksen som ligger på samme rom som alle barna, kan vel knapt kalles samsoving.

Trådstarter beskriver samsoving som tett fysisk kontakt, og at det er flere voksne som sover sammen med barna.

Det er vel litt annerledes enn det du beskriver..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Som eier av barnehagen ville jeg ikke likt dette.

Når deg er sagt; jeg ser ofte at de ansatte har barna liggende oppå seg når de ligger på gulvet og driver med noe, eller at barna "ligger" på dem i en lenestol vi har for å slappe av. Det synes jeg er helt greit.

Nå sover riktignok våre ute, men om de hadde sovet inne skulle det skjedd uten en "sovende" voksen også. Som Angustia skriver er det veldig lite effektivt når en voksen skal "brukes opp" til dette.

Men du kan jo ta det opp på et avdelingsmøte? På en spørrende måte. Det kan jo hende de ikke har tenkt på det sånn som du gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifa-pastillen

Høres veldig merkelig ut.

Jobber selv i barnehage, og det er helt vanlig at1 voksen ligger seg ned på en madrass i rommet hvor det blir sovet, mest for å ha oversyn på at barna sover, får trøst ved gråt osv og ikke vandrer avgårde. En slags vaktperson.

At man ligger å koser med barna, stryker osv høres helt uvanlig ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...