Anonym 82 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Fikk vite i går at vi venter en liten gutt, og nå starter altså navnejakten! Men vi er fullstendig blanke begge to - noen som vil "hjelpe" litt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Gratulerer så masse med gutten dere venter:-) Men himmel og hav, det er jo nesten umulig å hjelpe andre med navn, alle er jo forskjellige i forhold til hvilke navn man liker!:-) Våre kriterier da vi valgte navn var at vi ville ha max to stavelser, og ikke R i navnet (fordi far skarrer og han liker det ikke....). Hvis man skal tenke litt "praktisk" er jeg også nå jammen glad at jeg har bare fire bokstaver å skrive inn i ørten støvler og regntøy og luer osv. Pluss at gutten (og etterhvert lillesøster) lærte seg å si navnet sitt selv tidlig. Noen med lange kompliserte navn sliter jo med det. Har dere lyst til å kalle opp noen i familien? Vi har ikke gjort det, menj eg syns egentlig det er en fin tradisjon jeg. Dessuten styrte vi litt unna "topp ti"-lista også da vi valgte. Finn navnebøker eller navnelister i bokhandel og på nettet, les i vei og velg! Som du kanskje har skjønt liker jeg det kort og greit. Vi valgte også å styre unna Ch og C. Olav, Emil, Even, Amund, Mads, Petter, o.l. Kos dere i ventetiden:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Oi, så spennende! Gratulerer!! :-) Hva slags navn liker dere, da? Korte? Lange? Bibelske? Norrøne? Dyrenavn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Kanskje kikke litt her - fint å unngå de aller vanligste navnene (heller kikke tilbake i gamle tabeller): http://www.ssb.no/navn/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Oi, så spennende! Gratulerer!! :-) Hva slags navn liker dere, da? Korte? Lange? Bibelske? Norrøne? Dyrenavn? ''Hva slags navn liker dere, da? Korte? Lange? Bibelske? Norrøne? Dyrenavn?'' Dyrenavn? Mons & Trofast ? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 ''Hva slags navn liker dere, da? Korte? Lange? Bibelske? Norrøne? Dyrenavn?'' Dyrenavn? Mons & Trofast ? :-) Nei, tenkte mer på Bjørn, Hauk og Ravn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Nei, tenkte mer på Bjørn, Hauk og Ravn :-) Skjønte det, men det var liksom de andre som rant meg i hu først ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Skjønte det, men det var liksom de andre som rant meg i hu først ;-) *S* Passopp kan jo forresten være et passende navn på sønnen til en skikkelig hønemor! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 *S* Passopp kan jo forresten være et passende navn på sønnen til en skikkelig hønemor! ''Passopp kan jo forresten være et passende navn på sønnen til en skikkelig hønemor!'' LOL 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Gratulerer så masse med gutten dere venter:-) Men himmel og hav, det er jo nesten umulig å hjelpe andre med navn, alle er jo forskjellige i forhold til hvilke navn man liker!:-) Våre kriterier da vi valgte navn var at vi ville ha max to stavelser, og ikke R i navnet (fordi far skarrer og han liker det ikke....). Hvis man skal tenke litt "praktisk" er jeg også nå jammen glad at jeg har bare fire bokstaver å skrive inn i ørten støvler og regntøy og luer osv. Pluss at gutten (og etterhvert lillesøster) lærte seg å si navnet sitt selv tidlig. Noen med lange kompliserte navn sliter jo med det. Har dere lyst til å kalle opp noen i familien? Vi har ikke gjort det, menj eg syns egentlig det er en fin tradisjon jeg. Dessuten styrte vi litt unna "topp ti"-lista også da vi valgte. Finn navnebøker eller navnelister i bokhandel og på nettet, les i vei og velg! Som du kanskje har skjønt liker jeg det kort og greit. Vi valgte også å styre unna Ch og C. Olav, Emil, Even, Amund, Mads, Petter, o.l. Kos dere i ventetiden:-) Takk for gratulasjonen:-) Heldige er vi, som venter friskt barn nummer to! Og far har enda ei jente fra før, så en gutt nå er nok større for ham enn han gir utrykk for;-) Vel, kriterier... Det må på noen måte harmonere med storesøsters navn! Ikke nødvendigvis ligne eller rime eller slikt altså, men ikke krasje fullstendig. Men jeg vil ikke legge ut hennes navn her, så det får jeg bare vurdere selv. Jeg er ikke ute etter overdådige navn, men heller ikke de helt enkle. Min datter har 6 bokstaver i sitt navn, men klarer enda ikke å si det riktig selv (2,5 år). Det er vel mest på grunn av lyden i navnet. Vi snakket løslig om oppkalling her om dagen, og av guttenavn har vi en sørgelig samling;-) Det blir helt klart IKKE aktuellt, selv om jeg også synes det hadde vært koselig i teorien. Jeg kjenner av en eller annen grunn at jeg bikker mot L. Louis, Ludvig... Men kommer ikke frem til noe helt perfekt liksom! Vanskelig dette her! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 ''Hva slags navn liker dere, da? Korte? Lange? Bibelske? Norrøne? Dyrenavn?'' Dyrenavn? Mons & Trofast ? :-) ''Dyrenavn? Mons & Trofast ? :-) '' Eller hva med Dagros og Litago? Uvanlige jentenavn, i hvertfall, om det er viktigste kriterium :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Oi, så spennende! Gratulerer!! :-) Hva slags navn liker dere, da? Korte? Lange? Bibelske? Norrøne? Dyrenavn? Takk:-) Tja, datteren vår har navn på 6 bokstaver. Det synes jeg er fint. Vil ikke kalle ham Ole liksom, uten noe mer. Men heller ikke noe stort og svulstig noe! Jeg liker både bibelske, norrøne og dyrenavn, men samboeren er nok mer på litt tradisjonelle... Altså, jeg ANER IKKE hvor jeg skal begynne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Takk for gratulasjonen:-) Heldige er vi, som venter friskt barn nummer to! Og far har enda ei jente fra før, så en gutt nå er nok større for ham enn han gir utrykk for;-) Vel, kriterier... Det må på noen måte harmonere med storesøsters navn! Ikke nødvendigvis ligne eller rime eller slikt altså, men ikke krasje fullstendig. Men jeg vil ikke legge ut hennes navn her, så det får jeg bare vurdere selv. Jeg er ikke ute etter overdådige navn, men heller ikke de helt enkle. Min datter har 6 bokstaver i sitt navn, men klarer enda ikke å si det riktig selv (2,5 år). Det er vel mest på grunn av lyden i navnet. Vi snakket løslig om oppkalling her om dagen, og av guttenavn har vi en sørgelig samling;-) Det blir helt klart IKKE aktuellt, selv om jeg også synes det hadde vært koselig i teorien. Jeg kjenner av en eller annen grunn at jeg bikker mot L. Louis, Ludvig... Men kommer ikke frem til noe helt perfekt liksom! Vanskelig dette her! ''Jeg kjenner av en eller annen grunn at jeg bikker mot L. Louis, Ludvig... Men kommer ikke frem til noe helt perfekt liksom!'' Linus Lukas Leander Leopold 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Kanskje kikke litt her - fint å unngå de aller vanligste navnene (heller kikke tilbake i gamle tabeller): http://www.ssb.no/navn/ Takk! Denne kjenner jeg igjen fra vi fikk storesøster! Jøss, alt hva man glemmer;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Takk for gratulasjonen:-) Heldige er vi, som venter friskt barn nummer to! Og far har enda ei jente fra før, så en gutt nå er nok større for ham enn han gir utrykk for;-) Vel, kriterier... Det må på noen måte harmonere med storesøsters navn! Ikke nødvendigvis ligne eller rime eller slikt altså, men ikke krasje fullstendig. Men jeg vil ikke legge ut hennes navn her, så det får jeg bare vurdere selv. Jeg er ikke ute etter overdådige navn, men heller ikke de helt enkle. Min datter har 6 bokstaver i sitt navn, men klarer enda ikke å si det riktig selv (2,5 år). Det er vel mest på grunn av lyden i navnet. Vi snakket løslig om oppkalling her om dagen, og av guttenavn har vi en sørgelig samling;-) Det blir helt klart IKKE aktuellt, selv om jeg også synes det hadde vært koselig i teorien. Jeg kjenner av en eller annen grunn at jeg bikker mot L. Louis, Ludvig... Men kommer ikke frem til noe helt perfekt liksom! Vanskelig dette her! Her er noen utvalgte navn på L, hentet fra "Norsk personnamnleksikon" : Luarits Lavran(t)s Leander Leidulv, Ledvin, Leo, Leonard, Levald Lodve Lockert Lorang Lorens Lothar Lukas Lyder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 ''Jeg kjenner av en eller annen grunn at jeg bikker mot L. Louis, Ludvig... Men kommer ikke frem til noe helt perfekt liksom!'' Linus Lukas Leander Leopold Hmm, Lucas og Leander synes jeg er så velbrukt for tiden. Og Leopold het katten til søsteren min en gang i tiden - blir litt sært;-) Men takk, jeg tar imot fler etterhvert som de faller dere inn altså:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Her er noen utvalgte navn på L, hentet fra "Norsk personnamnleksikon" : Luarits Lavran(t)s Leander Leidulv, Ledvin, Leo, Leonard, Levald Lodve Lockert Lorang Lorens Lothar Lukas Lyder Laurits skulle det første være.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hmm, Lucas og Leander synes jeg er så velbrukt for tiden. Og Leopold het katten til søsteren min en gang i tiden - blir litt sært;-) Men takk, jeg tar imot fler etterhvert som de faller dere inn altså:-) Haha, det er det som er kinkig med navnevalg - alle har sine assosiasjoner. Men ta en titt på svenske navnelister, så kanskje du får noe inspirasjon. De navnene som er populære i sverige, kommer som regel hitover en god del år senere. http://www.namnboken.se/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Takk:-) Tja, datteren vår har navn på 6 bokstaver. Det synes jeg er fint. Vil ikke kalle ham Ole liksom, uten noe mer. Men heller ikke noe stort og svulstig noe! Jeg liker både bibelske, norrøne og dyrenavn, men samboeren er nok mer på litt tradisjonelle... Altså, jeg ANER IKKE hvor jeg skal begynne! Johannes er jo et vakkert bibelsk navn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Johannes er jo et vakkert bibelsk navn Det er det jammen! Herved ført opp på listen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.