Gå til innhold

ADHD hos barn...

Gjest jamme1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig individuelt men tidligst mulig vil jeg si...hvis man tenker at ens barn er utover "vanlige" urolig, ukonsentrert, impulstyrt så ville jeg snakket med fastlegen eller helsestasjonen for en samtale/utredning..det er altfor mange barn som får ødelagt flere år av skolegangen sin fordi alle skal "se det an"....ved bekymring eller mistanke om adhd ville jeg handlet med det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt men tidligst mulig vil jeg si...hvis man tenker at ens barn er utover "vanlige" urolig, ukonsentrert, impulstyrt så ville jeg snakket med fastlegen eller helsestasjonen for en samtale/utredning..det er altfor mange barn som får ødelagt flere år av skolegangen sin fordi alle skal "se det an"....ved bekymring eller mistanke om adhd ville jeg handlet med det samme!

Takk for svar!

Jeg er helt med deg på at i skolealder bør man iallefall reagere. Men dette barnet er 2 og et halvt år...det er derfor usikkerheten er der...barn i den alderen har jo litt mark i rompa...men samtidig lurer jeg på om det kan oppdages så tidlig fordi jeg ser noen typiske tegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er helt med deg på at i skolealder bør man iallefall reagere. Men dette barnet er 2 og et halvt år...det er derfor usikkerheten er der...barn i den alderen har jo litt mark i rompa...men samtidig lurer jeg på om det kan oppdages så tidlig fordi jeg ser noen typiske tegn...

Jeg ville tatt en prat med de som jobber i barnehagen og hørt hva slags observasjoner de har av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Takk for svar!

ADHD diagnosen bør ikke stilles før barnet er 5-6 år gammel. Før den tid er det mange andre årsaker til høyt aktivitetsnivå og dårlig konsentrasjonsevne. Likevel er det slik at man hos mange ADHD-barn i ettertid kan si at symptomene var tilstede tidlig, gjerne allerede i spedbarnsalderen eller 1-2 års alder.

Når du han en bekymring angående barnets atferd er det en god ide og starte i barnehagen og evt. bli henvist til pp-tjenesten til vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...