Gå til innhold

VANSKELIG å legge..

ArabianStar

Anbefalte innlegg

Sønnen min er straks 1,5 år.. Og jeg begynner virkelig å bli fortvila over legginga nå..

Fra han var liten satt vi inne hos han til han sovna. Tok vanligvis rundt 5 minutter.. Så ble han eldre, og vi lærte han å sovne alene. Dette gikk fint.. Han lå i senga og småskravla litt før det ble stilt og han var sovna.

Så begynte han i barnehagen, og herfra starta helvetet..

I dag har jeg lagt han halv 8, og leggingen tok nesten 1,5 time.. Han var stuptrøtt da jeg la han.. Så jeg la han i senga, koste litt med han og strøyk han på kinnet og gikk ut.. Men han sovner ikke..

Sånn her er det hver eneste dag han har vært i barnehagen.. Legginga tar gjerne opp i mot 1,5 time, og han er våken heeeele tida.. Jeg har både prøvd å gå inn med jevne mellomrom å legge han ned, si "Natta..", stryke han på kinnet og gå igjen.. Men vanligvis med veldig dårlig hell.. I helgene er han veldig enkel.. Da tar leggingen ca et kvarter, maks 20 minutter..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre.. Dette tar på, og jeg begynner å merke at det går utover energien til daglig. Tanken er at jeg skal gå på skole nå, men som det er nå må jeg bare legge det til side..

Vi er oppe omtrent halv 8 på morran. Han drar i barnehagen kanskje rundt halv 9.. Noen ganger før, noen ganger senere. Han spiser frokost i barnehagen vanligvis, og lunsj der halv 12.. Så legger de barna etterhvert, og han sover ca 2,5 time. Muligens 3, hvis de har gjort noe spesielt, vært veldig aktive el.. Jeg henter han i halv fire-tida, han spiser middag, og kvelds ca i 7-tida. Så blir han trøtt, og jeg legger han ca halv 8 eller 8..

Det hender det er så ille at jeg bare må holde han våken til han omtrent bare går å hangler, og så legge han i senga. Da ligger han våken i senga lenge, men er vanligvis rolig..

Fra han var liten har jeg lagt vekt på en trygg og rolig sove-situasjon.. Og dette har jeg alltid lyktes med, helt til nå..

Nytter ikke å la han ligge der alene helt til han sovner, da tar det MYE lengre tid..

Jeg vet jo at barn gjerne blir litt oppspilte i starten av å være i barnehagen. At leggingen kan bli problematisk, at de er gretne og slitne på ettermiddagen osv.. Men nå er det gått tre mnd, og sønnen min er like ille enda.

Jeg blir gal av dette snart.. Tips? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ArabianStar

14

• Persille1365381127

7

• jubalong70

3

• Rith

3

''Vi er oppe omtrent halv 8 på morran. Han drar i barnehagen kanskje rundt halv 9.. Noen ganger før, noen ganger senere. Han spiser frokost i barnehagen vanligvis, og lunsj der halv 12.. Så legger de barna etterhvert, og han sover ca 2,5 time. Muligens 3, hvis de har gjort noe spesielt, vært veldig aktive el.. Jeg henter han i halv fire-tida, han spiser middag, og kvelds ca i 7-tida. Så blir han trøtt, og jeg legger han ca halv 8 eller 8..''

Sover ikke dette barnet altfor mye? Kan det være en idé å redusere sovetiden i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi er oppe omtrent halv 8 på morran. Han drar i barnehagen kanskje rundt halv 9.. Noen ganger før, noen ganger senere. Han spiser frokost i barnehagen vanligvis, og lunsj der halv 12.. Så legger de barna etterhvert, og han sover ca 2,5 time. Muligens 3, hvis de har gjort noe spesielt, vært veldig aktive el.. Jeg henter han i halv fire-tida, han spiser middag, og kvelds ca i 7-tida. Så blir han trøtt, og jeg legger han ca halv 8 eller 8..''

Sover ikke dette barnet altfor mye? Kan det være en idé å redusere sovetiden i barnehagen?

Det har vi også prøvd.. Med det resultatet at vi fikk et GRINETE og SURT barn hjemme heeeeeele ettermiddagen, pluss denne legginga(som fremdeles tok like lang tid, og innebar mye mer skriking)..

Har også prøvd å vekke han tidligere, men da fikk barnehagen en akkurat like sur unge, og han måtte legges tidligere.. Og samme runden igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å legge ham litt tidligere. Det virker som om han er veldig trøtt når han legger seg, og overtrøtte barn er vanskelig å legge. Han er åpenbart ikke like sliten i helgene, og da går det jo fint å legge ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å legge ham litt tidligere. Det virker som om han er veldig trøtt når han legger seg, og overtrøtte barn er vanskelig å legge. Han er åpenbart ikke like sliten i helgene, og da går det jo fint å legge ham?

Jeg har innimellom gjort det også.. Da tar leggingen fortsatt like lang tid, men han sovner naturlig nok tidligere da..

Men har vel i grunnen ikke gjort det mange nok ganger til å vite om det funker eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi også prøvd.. Med det resultatet at vi fikk et GRINETE og SURT barn hjemme heeeeeele ettermiddagen, pluss denne legginga(som fremdeles tok like lang tid, og innebar mye mer skriking)..

Har også prøvd å vekke han tidligere, men da fikk barnehagen en akkurat like sur unge, og han måtte legges tidligere.. Og samme runden igjen..

Hjelpes. Det går seg vel til...Selv om det ikke er noe du kan bruke til noe matnyttig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes. Det går seg vel til...Selv om det ikke er noe du kan bruke til noe matnyttig :).

Akk ja.. Jeg har også tenkt det nå i tre mnd.. Men nå begynner det å bli så slitsomt at jeg må vurdere en form for avlastning hvis det skal fortsette som dette enda lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja.. Jeg har også tenkt det nå i tre mnd.. Men nå begynner det å bli så slitsomt at jeg må vurdere en form for avlastning hvis det skal fortsette som dette enda lengre..

Jeg har ingen andre forslag enn å redusere sovetiden i barnehagen til max 1-1/2 time og heller legge han noe om kvelden hvis behovet for det skulle melde seg. Med mindre du bor i nabohuset, da kan jeg trå til et par kvelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen andre forslag enn å redusere sovetiden i barnehagen til max 1-1/2 time og heller legge han noe om kvelden hvis behovet for det skulle melde seg. Med mindre du bor i nabohuset, da kan jeg trå til et par kvelder ;)

Jeg kan godt ta enda en runde på å teste ut det.. Har som grense sålangt at han ikke skal sove etter klokka 3.. Han har jo alltid vært en unge med litt stort søvnbehov(sånn var jeg også som barn), men at han er så innmari vanskelig som det her er ikke helt det store..;)

Hehehehe.. Nei du, tro meg.. Jeg bor nok ikke i nabohuset..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt ta enda en runde på å teste ut det.. Har som grense sålangt at han ikke skal sove etter klokka 3.. Han har jo alltid vært en unge med litt stort søvnbehov(sånn var jeg også som barn), men at han er så innmari vanskelig som det her er ikke helt det store..;)

Hehehehe.. Nei du, tro meg.. Jeg bor nok ikke i nabohuset..;)

Det er klart du som kjenner ditt barn best, men jeg tenkte med en gang jeg leste innlegget at her blir det mulig noe for mye søvn. Han rekker liksom ikke å bli sliten og trøtt mellom soveøktene tenkte jeg. Alt er kanskje verdt et forsøk i og med at dette er slitsomt sikker for både han og deg tenker jeg. Husk at det tar litt tid å innarbeide rutiner på dette området når de skal snus litt på da. Tålmodighet er en dyd sies det :) Håper det ordner seg til det bedre (mindre slitsomme) snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du som kjenner ditt barn best, men jeg tenkte med en gang jeg leste innlegget at her blir det mulig noe for mye søvn. Han rekker liksom ikke å bli sliten og trøtt mellom soveøktene tenkte jeg. Alt er kanskje verdt et forsøk i og med at dette er slitsomt sikker for både han og deg tenker jeg. Husk at det tar litt tid å innarbeide rutiner på dette området når de skal snus litt på da. Tålmodighet er en dyd sies det :) Håper det ordner seg til det bedre (mindre slitsomme) snart :)

Jada jeg skjønner godt at enkelte reagerer på at han sover mye. Og kan jo godt hende han gjør det nå, i forhold til da han var yngre..

Skal ta en testerunde til før jeg sier at "Det funker ikke.."..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg skjønner godt at enkelte reagerer på at han sover mye. Og kan jo godt hende han gjør det nå, i forhold til da han var yngre..

Skal ta en testerunde til før jeg sier at "Det funker ikke.."..;)

Behovet for søvn endrer seg og han er nok i den alderen hvor behovet kan minke litt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror ikke det er så mange halvannetåringer som sover 15 timer i døgnet.

Mine "sa fra" at de fikk nok søvn ved stadig å våkne tidligere på morgenen. Andre sier vel fra ved å ikke ville sovne på kvelden.

Er det ikke en idé å redusere sovingen på dagtid? Skjønner jo at det er fint å kunne korte lang barnehagedag med soving, men å sove opptil tre timer er jo veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behovet for søvn endrer seg og han er nok i den alderen hvor behovet kan minke litt. Lykke til!

Ja det gjør d jo helt klart..:)

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra eget barn i den alderen var at "søvn avler søvn". Det å begrense sovingen da medførte ikke at det ble enklere å legge ungen - vi fikk bare en grinete unge på ettermiddagen, aakkurat som du selv beskriver. Og når man jo kun har noen få timer med ungen sin før leggetid, vil man jo helst ha litt kvalitetstid over dette.

Så rent umiddelbart ville jeg ikke ha begrenset sovingen på dagtid.

Du skriver at du har som en grense at han ikke skal sove lenger enn til kl 15, og at barna i barnehagen ikke legges ned før rundt kl 12. Det er veldig lenge siden jeg hadde barnehagebarn, men jeg mener at barna ble lagt ned for formiddagsluren mye tidligere enn i 12-tida - iallfall ettåringene. Er det en mulighet å forskyve luren i barnehagen til litt tidligere?

Når sover han på dagtid i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra eget barn i den alderen var at "søvn avler søvn". Det å begrense sovingen da medførte ikke at det ble enklere å legge ungen - vi fikk bare en grinete unge på ettermiddagen, aakkurat som du selv beskriver. Og når man jo kun har noen få timer med ungen sin før leggetid, vil man jo helst ha litt kvalitetstid over dette.

Så rent umiddelbart ville jeg ikke ha begrenset sovingen på dagtid.

Du skriver at du har som en grense at han ikke skal sove lenger enn til kl 15, og at barna i barnehagen ikke legges ned før rundt kl 12. Det er veldig lenge siden jeg hadde barnehagebarn, men jeg mener at barna ble lagt ned for formiddagsluren mye tidligere enn i 12-tida - iallfall ettåringene. Er det en mulighet å forskyve luren i barnehagen til litt tidligere?

Når sover han på dagtid i helgene?

Jeg tror de har som en slags regel at de legger ungene etter lunsj, for at de skal spise før de sovner.. Men jeg ser på tavla at innimellom legger de enkelte av ungene tidligere, hvis det er behov for det..

Sønnen min har innimellom lagt seg rundt 11.. Men jeg klarer ikke akkurat nå å huske hvordan han har funka de dagene..;)

Grunnen til at jeg satte denne siesta-grensa var mest fordi jeg var redd han ikke skulle bli trøtt nok til å sovne i 8-tida på kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har som en slags regel at de legger ungene etter lunsj, for at de skal spise før de sovner.. Men jeg ser på tavla at innimellom legger de enkelte av ungene tidligere, hvis det er behov for det..

Sønnen min har innimellom lagt seg rundt 11.. Men jeg klarer ikke akkurat nå å huske hvordan han har funka de dagene..;)

Grunnen til at jeg satte denne siesta-grensa var mest fordi jeg var redd han ikke skulle bli trøtt nok til å sovne i 8-tida på kvelden..

Ja, jeg skjønner det, og kl 15 er jo ganske sent på dagen.

Jeg har et vagt minne om at vi etter ca 2,5-årsalderen satte en siste vekketid til kl 14...;-)

Men vi har aldri hatt et barn som sover 15 timer i døgnet. Innsovingstiden ble nok senere enn den kunne ha vært med mindre søvn i bhg, men jeg husker med gru det en dame fra barselgruppa fortalte: Datteren var supersur hele ettermiddagen, men "heldigvis" la hun seg klokka halv sju...

Jeg hadde ikke orket å ha en så sur unge etter jobb - da heller litt kortere voksentid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det like lang tid hvis du sitter hos ham hele tiden i forhold til å prøve å gå fra ham, deretter inn igjen osv?

Jeg pleide å sitte hos dem til de sovnet på den alderen, tror jeg, og det tok en del tid... Men ikke 1,5 time, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at han er overtrøtt. Prøv å legg ham kl. 18.30 i stedet og se om ikke det fungerer bedre. Overtrøtte barn virker supervåkne, og bruker LANG tid på å roe seg ned såpass at de klarer å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...