Gå til innhold

VANSKELIG å legge..

ArabianStar

Anbefalte innlegg

''Vi er oppe omtrent halv 8 på morran. Han drar i barnehagen kanskje rundt halv 9.. Noen ganger før, noen ganger senere. Han spiser frokost i barnehagen vanligvis, og lunsj der halv 12.. Så legger de barna etterhvert, og han sover ca 2,5 time. Muligens 3, hvis de har gjort noe spesielt, vært veldig aktive el.. Jeg henter han i halv fire-tida, han spiser middag, og kvelds ca i 7-tida. Så blir han trøtt, og jeg legger han ca halv 8 eller 8..''

Sover ikke dette barnet altfor mye? Kan det være en idé å redusere sovetiden i barnehagen?

Synes det virker som en helt normal søvnmengde til et så lite barn. De fleste sover rundt 12 timer på natta, og 2-3 timer på dagen. Det gjorde alle mine 3, samt de fleste av mine venners barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ArabianStar

14

• Persille1365381127

7

• jubalong70

3

• Rith

3

Det har vi også prøvd.. Med det resultatet at vi fikk et GRINETE og SURT barn hjemme heeeeeele ettermiddagen, pluss denne legginga(som fremdeles tok like lang tid, og innebar mye mer skriking)..

Har også prøvd å vekke han tidligere, men da fikk barnehagen en akkurat like sur unge, og han måtte legges tidligere.. Og samme runden igjen..

Jeg synes det virker som om dagsovinga er helt grei. Du kan evt. høre om han kan legges litt før på formiddagen. Det beste for barna er ikke at barnehagepersonalet legger barna når det passer dem, men når det passer barna :)

Kanskje kan lunsjen serveres til litt forskjellige tider, slik at de minste kan legges litt før?

At han sover 2-3 timer på dagtid er helt normalt for et så lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det like lang tid hvis du sitter hos ham hele tiden i forhold til å prøve å gå fra ham, deretter inn igjen osv?

Jeg pleide å sitte hos dem til de sovnet på den alderen, tror jeg, og det tok en del tid... Men ikke 1,5 time, tror jeg.

Det tar kanskje ikke RIKTIG like lang tid å sovne hvis jeg sitter der med han. Og jeg pleier å gjøre det.. Men det tar iallfall en times tid.. Er vanligvis det jeg pleier å gjøre nå for tida.. Men en periode testa jeg ut å la han sovne sjøl. Det som ofte da er problemet er at han mister smokken i mørket, og begynner å skrike fordi han ikke finner den.

Om jeg sitter hos han til han sovner, så blir jo innsovingen roligere..

Tenkte i dag at jeg skal prøve å roe han ned litt en stund før leggetid, kanskje selve innsovinga går litt greiere da.. Jeg har jo pleid å gjøre det nå også, men kanskje ikke jeg bruker lang nok tid eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det, og kl 15 er jo ganske sent på dagen.

Jeg har et vagt minne om at vi etter ca 2,5-årsalderen satte en siste vekketid til kl 14...;-)

Men vi har aldri hatt et barn som sover 15 timer i døgnet. Innsovingstiden ble nok senere enn den kunne ha vært med mindre søvn i bhg, men jeg husker med gru det en dame fra barselgruppa fortalte: Datteren var supersur hele ettermiddagen, men "heldigvis" la hun seg klokka halv sju...

Jeg hadde ikke orket å ha en så sur unge etter jobb - da heller litt kortere voksentid etterpå.

Hehe.. Joda, har hatt min andel sure barn på ettermiddagen..;) Veldig slitsomt.. Og min kar er jo så dramatisk i følelsene sine(enten det er sinne, glede eller uansett) at han blir virkelig til et monster..

Skal spørre om personalet kanskje kan legge han litt tidligere.. Det hadde egentlig vært greiest for alle oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at han er overtrøtt, og at leggetidspunktet er litt for sent.

Jeg har ei som er like gammel som din, og hun legger seg mellom 18.00-18.30. Vi har alltid de samme kveldsrutinene, og jeg har aldri sittet hos henne når hun skal sove. Det gjorde jeg heller aldri med storesøster, og de har begge vært like enkle å legge. Når de har mistet smokken er jeg kun inne og gir den og går raskt ut igjen.

Håper det løser seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En tanke

Det tar kanskje ikke RIKTIG like lang tid å sovne hvis jeg sitter der med han. Og jeg pleier å gjøre det.. Men det tar iallfall en times tid.. Er vanligvis det jeg pleier å gjøre nå for tida.. Men en periode testa jeg ut å la han sovne sjøl. Det som ofte da er problemet er at han mister smokken i mørket, og begynner å skrike fordi han ikke finner den.

Om jeg sitter hos han til han sovner, så blir jo innsovingen roligere..

Tenkte i dag at jeg skal prøve å roe han ned litt en stund før leggetid, kanskje selve innsovinga går litt greiere da.. Jeg har jo pleid å gjøre det nå også, men kanskje ikke jeg bruker lang nok tid eller noe sånt..

''Det som ofte da er problemet er at han mister smokken i mørket, og begynner å skrike fordi han ikke finner den. ''

Slik var min sønn og, derfor hadde han med seg en haug med smokker, slik at han alltid fant en :-)

Det fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at han er overtrøtt, og at leggetidspunktet er litt for sent.

Jeg har ei som er like gammel som din, og hun legger seg mellom 18.00-18.30. Vi har alltid de samme kveldsrutinene, og jeg har aldri sittet hos henne når hun skal sove. Det gjorde jeg heller aldri med storesøster, og de har begge vært like enkle å legge. Når de har mistet smokken er jeg kun inne og gir den og går raskt ut igjen.

Håper det løser seg for deg :)

Hvor lenge sover hun da? 12 timer?

Enn om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som ofte da er problemet er at han mister smokken i mørket, og begynner å skrike fordi han ikke finner den. ''

Slik var min sønn og, derfor hadde han med seg en haug med smokker, slik at han alltid fant en :-)

Det fungerte veldig bra.

Ja det er det jeg også tenkte å prøve i natt.. Å legge de til rette så han kan finne en.. Evt hjelpe han i gang til å forstå å finne den sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slutt med dillingen!

Jeg skjønner ikke helt dette med leggingen deres. Hvorfor ikke la han ligge i senga alene til han sovner? Hva er galt med dette? Han vil fort forstå at det er kjedelig å ligge uten å lukke øynene sine og hvorfor skulle nå han egentlig gjøre det så lenge mor kommer inn hele tiden for å holde ham med "selskap"? Klart ungen synes det er stas! Og kanskje får han mor til å sitte ved senga i tillegg!! Helt perfekt!

Selv om han er liten så er han ikke dum! Han utnytter dere helt klart. Du sier ingenting om han skriker i tillegg så jeg går utifra at han bare tuster rundt i senga si. Hvis du overser ham så tar det ikke mange dagene før han ikke gidder .-og skjønner at nå er det like greit å legge seg for å sove etter en kort stund.

Jeg gjorde den tabben med førstemann, satt ved senga for ungen min skulle sovne trygt og fort...nestemann begynte vi med det helt fra begynnelsen men fant ut det var jo egentlig forferdelig dumt siden vi hadde sittet i to år med førstebarn.Så vi sluttet fort med dette.

vårt siste barn har vi bare lagt ned uten noen dilledalleting og ungen slo seg til ro alikevel gitt. Litt skriking må du også overse fra begynnelsen, men det går fort over!!

Ellers så sover minstemann fra 19-7 om morgenen og to timer formiddag og av og til en halvtime på ettermiddagen, men ikke senere enn halv fire. minstemann er da 16 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge sover hun da? 12 timer?

Enn om dagen?

Hun våkner som regel mellom 06.30 og 07.00, da sover hun en times tid på dagtid. Noen ganger sover hun en halvtime-time lenger om morgenen og da sover hun ikke på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun våkner som regel mellom 06.30 og 07.00, da sover hun en times tid på dagtid. Noen ganger sover hun en halvtime-time lenger om morgenen og da sover hun ikke på dagtid.

Okey.. Sover ikke riktig like mye som sønnen min, men da tror jeg nok han også godt kan legges i halv 7-tida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.. Sover ikke riktig like mye som sønnen min, men da tror jeg nok han også godt kan legges i halv 7-tida..

Nei, min første sov mye mer. Hun sov 12 timer på natta og ofte 3 timer på dagtid. Ofte så hjelper det å justere tidene litt. Håper det vil hjelpe deg. :) Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja det er det jeg også tenkte å prøve i natt.. Å legge de til rette så han kan finne en.. Evt hjelpe han i gang til å forstå å finne den sjøl..

Jeg tror Billa hadde femten smokker eller noe i sengen... Ellers ble det krise og hun fant INGEN! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Min erfaring fra eget barn i den alderen var at "søvn avler søvn". Det å begrense sovingen da medførte ikke at det ble enklere å legge ungen - vi fikk bare en grinete unge på ettermiddagen, aakkurat som du selv beskriver. Og når man jo kun har noen få timer med ungen sin før leggetid, vil man jo helst ha litt kvalitetstid over dette.

Så rent umiddelbart ville jeg ikke ha begrenset sovingen på dagtid.

Du skriver at du har som en grense at han ikke skal sove lenger enn til kl 15, og at barna i barnehagen ikke legges ned før rundt kl 12. Det er veldig lenge siden jeg hadde barnehagebarn, men jeg mener at barna ble lagt ned for formiddagsluren mye tidligere enn i 12-tida - iallfall ettåringene. Er det en mulighet å forskyve luren i barnehagen til litt tidligere?

Når sover han på dagtid i helgene?

De fleste barnehagene jeg kjenner til har lunsj 11, da er det vanskelig å ha alle i seng til noe tidligere enn 12...

Men man kan kanskje bytte om på rekkefølgen slik at gutten vi her snakker om kan få legge seg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror de har som en slags regel at de legger ungene etter lunsj, for at de skal spise før de sovner.. Men jeg ser på tavla at innimellom legger de enkelte av ungene tidligere, hvis det er behov for det..

Sønnen min har innimellom lagt seg rundt 11.. Men jeg klarer ikke akkurat nå å huske hvordan han har funka de dagene..;)

Grunnen til at jeg satte denne siesta-grensa var mest fordi jeg var redd han ikke skulle bli trøtt nok til å sovne i 8-tida på kvelden..

Jeg synes du skal be om at han blir lagt først, da er han antagelig i seng litt over 11.30 - og så sier du at han skal opp senest 14/14.15.

Opp kl 15 er i seneste laget for så og legge seg kl 18.30/19.00...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal be om at han blir lagt først, da er han antagelig i seng litt over 11.30 - og så sier du at han skal opp senest 14/14.15.

Opp kl 15 er i seneste laget for så og legge seg kl 18.30/19.00...

Ja, det kan jeg prøve å få til.. I dag var han tidlig oppe, og sent i seng i går kveld.. Eller ikke sent da, men klokka bikka halv 9 godt og vel..

Tok ikke mer enn en time i går.. Men jeg merka i halv 7-tida at han begynte å hangle med øya og virka litt trøtt.. Men akkurat da hadde jeg ikke mulighet å legge han, og da ble han plutselig kjempevåken.. Så i dag skal jeg prøve å få han i seng når han begynner å hangle i halv 7-tida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, det kan jeg prøve å få til.. I dag var han tidlig oppe, og sent i seng i går kveld.. Eller ikke sent da, men klokka bikka halv 9 godt og vel..

Tok ikke mer enn en time i går.. Men jeg merka i halv 7-tida at han begynte å hangle med øya og virka litt trøtt.. Men akkurat da hadde jeg ikke mulighet å legge han, og da ble han plutselig kjempevåken.. Så i dag skal jeg prøve å få han i seng når han begynner å hangle i halv 7-tida..

Min syvåring må være i seng til kl 20 senest, så det er ikke noe rart om han må være i seng rett etter barne-tv for å overleve morgendagen :)

Det blir korte ettermiddager i en periode, det er ikke tid til stort mer enn middag og litt kos før det er sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg skjønner ikke helt dette med leggingen deres. Hvorfor ikke la han ligge i senga alene til han sovner? Hva er galt med dette? Han vil fort forstå at det er kjedelig å ligge uten å lukke øynene sine og hvorfor skulle nå han egentlig gjøre det så lenge mor kommer inn hele tiden for å holde ham med "selskap"? Klart ungen synes det er stas! Og kanskje får han mor til å sitte ved senga i tillegg!! Helt perfekt!

Selv om han er liten så er han ikke dum! Han utnytter dere helt klart. Du sier ingenting om han skriker i tillegg så jeg går utifra at han bare tuster rundt i senga si. Hvis du overser ham så tar det ikke mange dagene før han ikke gidder .-og skjønner at nå er det like greit å legge seg for å sove etter en kort stund.

Jeg gjorde den tabben med førstemann, satt ved senga for ungen min skulle sovne trygt og fort...nestemann begynte vi med det helt fra begynnelsen men fant ut det var jo egentlig forferdelig dumt siden vi hadde sittet i to år med førstebarn.Så vi sluttet fort med dette.

vårt siste barn har vi bare lagt ned uten noen dilledalleting og ungen slo seg til ro alikevel gitt. Litt skriking må du også overse fra begynnelsen, men det går fort over!!

Ellers så sover minstemann fra 19-7 om morgenen og to timer formiddag og av og til en halvtime på ettermiddagen, men ikke senere enn halv fire. minstemann er da 16 mnd.

''Ellers så sover minstemann fra 19-7 om morgenen og to timer formiddag og av og til en halvtime på ettermiddagen, men ikke senere enn halv fire. minstemann er da 16 mnd.''

Dette tror jeg er ganske normalt og vanlig, så det kan være en fin rettesnor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det her i gården også. Itt'no knussel i leggeprosessedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

''Ellers så sover minstemann fra 19-7 om morgenen og to timer formiddag og av og til en halvtime på ettermiddagen, men ikke senere enn halv fire. minstemann er da 16 mnd.''

Dette tror jeg er ganske normalt og vanlig, så det kan være en fin rettesnor :)

Oj. han sover jo faktisk mer enn min vesle knert på akkurat 10 mnd!

Han sover 19 - 7 ( med mange våkenperioder på natta) + sover 1 1/2 t på formiddagen. Faren syns at vi skal kutte ettermiddagslur (han håper på bedre netter), så det har vi gjort. Pleide å sove max 3o minutt fra 15-15.30, jeg tror bestemt at han trenger den luren enda. Syns han sover vel lite til å være såpass liten enda..

Det er vel slik at søvn avler søvn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...