Gå til innhold

Hjemmelekse Mat og helse

Gjest prust

Anbefalte innlegg

I dag hadde 11-åringen lekse i Mat og helse: Han fikk fri klokka 11 for å lage i stand middag :-)

Følgende var laget i stand da vi kom hjem litt over fire:

*Dekket bordet

*Lapskaus av potet, gulrot, kålrabi, erter, purre og erter + buljong

*Dessert: sjokolademousse + is.

*Kjøkkenet var ryddet og oppvaskmaskinen satt på.

Vi hadde en fortreffelig middag alle fem - og etterpå ryddet han kjøkkenet igjen helt strøkent!

JA til sånne lekser :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne lekser håper jeg husets 11åring også får!!!

Vi har nå vært ganske heldige til nå, han har både hatt med smaksprøver, og testa ut endel oppskrifter hjemme.

Ryddinga står det litt igjen på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne lekser håper jeg husets 11åring også får!!!

Vi har nå vært ganske heldige til nå, han har både hatt med smaksprøver, og testa ut endel oppskrifter hjemme.

Ryddinga står det litt igjen på......

KJøkkenet var mer strøkent enn når jeg rydder der :-)

Men jeg glemte jo å nevne forretten - skjønner ikke hvor den ble av.... Han hadde laget tomatsuppe med nybakt brød til også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt her en gang før:

Mat&Helse er genialt.

(lurer på om de får i hjemmelekse å vaske huset en gang også??)

Datteren min hadde husvask i løpet av skoletiden. Men hun var russ i 2009, så jeg vet ikke om det er standard fremdeles.

Ellers får du vente til de begynner med Operasjon Dagsverk, det koster riktignok litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har nevnt her en gang før:

Mat&Helse er genialt.

(lurer på om de får i hjemmelekse å vaske huset en gang også??)

5-klassingen hadde i gym-lekse(!) å støvsuge hele huset forrige uke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-klassingen hadde i gym-lekse(!) å støvsuge hele huset forrige uke ;-)

Haha - det skal jeg foreslå for junior som "egentrening"...

Tenker gymlæreren ble populær hos mange mødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg glemte jo å nevne forretten - skjønner ikke hvor den ble av.... Han hadde laget tomatsuppe med nybakt brød til også!

Hm - lurer på når vi hadde treretters middag sist...

Imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Imponerende! Husker mine også hadde slike hjemmeoppgaver, men da var de eldre og gikk på ungdomskolen. De skulle ta bilder av maten og det dekkede bordet, ta med på skolen og det ble satt karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! Husker mine også hadde slike hjemmeoppgaver, men da var de eldre og gikk på ungdomskolen. De skulle ta bilder av maten og det dekkede bordet, ta med på skolen og det ble satt karakterer.

I hovedinnlegget forsvant det ene punktet om forrett. Han hadde også laget tomatsuppe (riktignok av pose da) + bakt brød til :-)

Han var helt utrolig flink. Men også sliten av å være "husmor" - han var overrasket over hvor mye gåing det var frem og tilbake på kjøkkenet og mellom stue og kjøkken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Så bra!! :)

Min 12-åring lager riktignok middag en gang i uken (med spredt bistand fra lillebror på 10), men da er det ikke av slike dimensjoner som du snakker om her. Og kjøkkenet er ikke alltid sååååå mye å skryte av etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke sånn mine barn pleide å løse sånne lekser ;-)

Hverken som 11 eller 16-åring.

Du er heldig - eller mer sannsynlig - du har vært et bedre forbilde enn meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min hadde husvask i løpet av skoletiden. Men hun var russ i 2009, så jeg vet ikke om det er standard fremdeles.

Ellers får du vente til de begynner med Operasjon Dagsverk, det koster riktignok litt...

Jepp, ved hjelp av OD har våre kjøkkenskap blitt vasket de siste årene. Nå har sønnen flyttet, og var oppriktig sjokkert sist han var hjemme: "er det bare meg som KAN vaske kjøkkenskap her i huset?" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Så bra!! :)

Min 12-åring lager riktignok middag en gang i uken (med spredt bistand fra lillebror på 10), men da er det ikke av slike dimensjoner som du snakker om her. Og kjøkkenet er ikke alltid sååååå mye å skryte av etterpå. :)

Det må du lære dem hører med. Min rydder etter seg også, i hvert fall så godt han kan, og så er det ikke så mye jeg må gjøre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ved hjelp av OD har våre kjøkkenskap blitt vasket de siste årene. Nå har sønnen flyttet, og var oppriktig sjokkert sist han var hjemme: "er det bare meg som KAN vaske kjøkkenskap her i huset?" :-)

Standarden synker når det ikke inspiseres ofte nok... :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du lære dem hører med. Min rydder etter seg også, i hvert fall så godt han kan, og så er det ikke så mye jeg må gjøre etterpå.

Joda, jeg lærer dem det, men de har en egen evne til å "glemme" et og annet. Som å vaske benkene for eksempel. Det ser ikke så aller verst ut, men det skinner ikke akkurat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg lærer dem det, men de har en egen evne til å "glemme" et og annet. Som å vaske benkene for eksempel. Det ser ikke så aller verst ut, men det skinner ikke akkurat heller.

''Joda, jeg lærer dem det, men de har en egen evne til å "glemme" et og annet.''

Min første ordentlige kjæreste var fra et veldig moderne hjem (dette er jo rimelig mange år siden), der mor hadde en "større" karriere enn far. I tillegg drev de et mønsterbruk av en gård, så det var småtravelt hele tida.

Der var det limt opp endel lapper rundt omkring, bl.a. på kjøkkenet. Ungene måtte nemlig hjelpe til, og de måtte gjøre det skikkelig. På kjøkkenlappen sto det rekkefølge på ting som måtte gjøres når det skulle ryddes etter måltidene, og bl.a. dette med benketørk var understreket. :-)

Så det kan kanskje være en idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Joda, jeg lærer dem det, men de har en egen evne til å "glemme" et og annet.''

Min første ordentlige kjæreste var fra et veldig moderne hjem (dette er jo rimelig mange år siden), der mor hadde en "større" karriere enn far. I tillegg drev de et mønsterbruk av en gård, så det var småtravelt hele tida.

Der var det limt opp endel lapper rundt omkring, bl.a. på kjøkkenet. Ungene måtte nemlig hjelpe til, og de måtte gjøre det skikkelig. På kjøkkenlappen sto det rekkefølge på ting som måtte gjøres når det skulle ryddes etter måltidene, og bl.a. dette med benketørk var understreket. :-)

Så det kan kanskje være en idè?

Det var faktisk en veldig god idé. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...