Gjest Bekymret optimist Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hei! Jeg har en datter på 3 måneder. 6 uker siden hun har fått en hevelse i ansiktet (under hennes høyre øye, dvs på høyre side fra nese). Hevelsen er ca 2 cm i diameter, myk, har blitt litt blåaktig. Hun viser ikke noe tegn på at hun har vond, men hevelsen har ikke blitt borte selv om det har gått 6 uker. Er veldig bekymret for hva dette er og trenger deres hjelp. Hva er årsaken til dette? Hvordan kan dette behandles? Eventuelle konsekvenser osv? På forhånd tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det er ikke lett å gi en sikker forklaring på hevelsen du ser, men av din beskrivelse synes jeg hevelsen passer med et hemangiom. Det er en utvidelse av blodårer som viser deg ved hevelse og fargen som er litt blålig passer med at det er blod i hevelsen, som det vil være pga. at det hevelsen består av utvidede blodårer. Hemangiomer kan sitte mange steder på kroppen.Hos spedbarn sees ofte slike hevelser i 2-4 ukers alder(infantile hemangiomer),de er ufarlige, går gjerne tilbake av seg selv etter noen år.Infantile hemangiomer behandles vanligvis ikke, man venter på at de skal gå tilbake av seg selv, men i noen tilfelle behandles de på grunn av lokalisasjonen nær øye,munn,øre,øye. Jeg synes du skal ta kontakt med lege for en sikker diagnose og diskusjon av evt. behanling og type behandling når du har fått en sikker diagnose på hevelsen. Det er flere behandlings måter, injeksjon av steroider, kirurgi og farge laser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.