Gå til innhold

6-åring som sovner sent og våkner tidlig

Gjest A-menneske

Anbefalte innlegg

Gjest A-menneske

Gutten min er et realt A-menneske. Han våkner gjerne 5:20-5:40 om morgenen, og sovner ikke igjen. Ettersom han er blitt eldre kan han klare å holde seg i ro på rommet til mer normal oppvåkningstid (halv 7 her i huset på arbeidsdager). Det spiller selvsagt ingen rolle om det er tirsdag eller søndag, han er som regel alltid tidlig på'n.

Om kvelden sovenr han ofte ikke før halv 9. Vi har prøvd å legge han tidligere, uten at det hjelper det minste.

Problemet her, er at gutten tydelig får for lite søvn. Han er grinete og misfornøyd, og har svarte striper under øynene. Man kan jo ikke tvinge noen til å sove.

Han går alltid på do når han våkner, og dette vekker oss foreldre, som ofte ikke får sove igjen. Dvs en time for lite søvn nesten hver natt. Vi oppfordrer han til å drikke om dagen så han ikke produserer så mye tiss om natta, men det utgjør liten forskjell. Han har visst bare fått denne vanen....

Vi skal gi ham en klokke nå, så han selv kan følge med på når det er lov å stå opp. Vi har prøvd dette før, med innstillinger på en gammel mobiltlf han fikk låne på rommet sitt, men da sto han likevel opp og påsto at mobilen hadde varslet at kl var 7, og det var lov å stå opp. Bare tull, så klart. :)

Andre med morgenfugler, som kan gi tips? Han er en aktiv og frisk gutt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Jeg tror at noen barn trenger mindre søvn enn andre....;(

Har dere prøvd å bade han rundt kl 1900, ikke mer enn 10 minutter, så lese litt for han, slik at han er i seng 1930?

En klokke på rommet er også en veldig god idè, han må være på rommet sitt til klokken viser 0700.

Må innrømme at jeg ikke har hatt slike problemer med mine barn, så jeg aner ikke om det jeg skriver vil hjelpe en plass....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A-menneske

Jeg tror at noen barn trenger mindre søvn enn andre....;(

Har dere prøvd å bade han rundt kl 1900, ikke mer enn 10 minutter, så lese litt for han, slik at han er i seng 1930?

En klokke på rommet er også en veldig god idè, han må være på rommet sitt til klokken viser 0700.

Må innrømme at jeg ikke har hatt slike problemer med mine barn, så jeg aner ikke om det jeg skriver vil hjelpe en plass....!

Tror bading blir vanskelig siden det blir enda en ting å gjennomføre i tillegg til lekser (har hver dag), lek, middag, barneTV, kveldsmat og stell. Og 10 minutter ville han aldri gå med på! :-) Først full protest fordi han ikke vil bade, men når han først er i gang er det protest fordi han ikke vil opp ;-) Og alt dette mens han begynner å bli småtrøtt.

Tenker litt høyt her, derfor jeg skriver alt dette.... :-)

Men du har nok rett i at noen bare trenger mindre søvn. Bare synd det påvirker hele hverdagen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Tror bading blir vanskelig siden det blir enda en ting å gjennomføre i tillegg til lekser (har hver dag), lek, middag, barneTV, kveldsmat og stell. Og 10 minutter ville han aldri gå med på! :-) Først full protest fordi han ikke vil bade, men når han først er i gang er det protest fordi han ikke vil opp ;-) Og alt dette mens han begynner å bli småtrøtt.

Tenker litt høyt her, derfor jeg skriver alt dette.... :-)

Men du har nok rett i at noen bare trenger mindre søvn. Bare synd det påvirker hele hverdagen vår.

Hva med å legge han 2030, og gi han lov til å lese eller høre på litt musikk til klokken 2100?

Skjønner godt at det sliter på familien! Så noe bør gjøres.

Og det er jo ikke sikkert at han får for lite søvn, heller, 6-åringer er i en brytninsstadium, fra småbarn til skolebarn...

Sannsynligvis vil det gå over av seg selv eller dere må bare innfinne dere med at deres sønn, trengeer mindre søvn enn andre barn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode råd, men jeg føler med dere. Min eldste sovnet klokka 10 og våknet klokka 5 hver dag. Jeg prøvde til og med søvnterapi på ham da han var sju. Etter det ga jeg opp og han sov og våknet som han ville bare han rakk skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A-menneske

Hva med å legge han 2030, og gi han lov til å lese eller høre på litt musikk til klokken 2100?

Og det er jo ikke sikkert at han får for lite søvn, heller, 6-åringer er i en brytninsstadium, fra småbarn til skolebarn...

Sannsynligvis vil det gå over av seg selv eller dere må bare innfinne dere med at deres sønn, trengeer mindre søvn enn andre barn......

Han har alltid våknet tidlig, de første årene var det 4:30, så om det ikke akkurat går kjapt så går det framover... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Han har alltid våknet tidlig, de første årene var det 4:30, så om det ikke akkurat går kjapt så går det framover... :-P

Sakte men sikkert fremover, er bedre enn å gå bakover;)

Håper det jevner seg ut for dere slitne foreldre!

Alt jeg ellers kan si, er lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du får nok ikke gjort så mye med at han våkner tidlig, men du kan som du sier regulere tiden ifht når det er lov å stå opp. Datteren min vet at hun ikke får gå ut av sengen før kl 07 på hverdager, og før kl 08 i helgene.

Om jeg gir henne lov til å stå opp, men være på rommet f.eks - så kan hun våkne kl 06 og legge seg til med DS'n eller noe. Det går ikke :)

Hun fikk en fin vekkerklokke, og forholder seg til den - det går helt greit.

Men når det kommer til kvelden så vil jeg tro at han trenger lenger tid på å komme i sove-modus enn det dere gir ham. Jeg trenger en del tid for å komme i sovemodus, jeg kan ikke skru av pc'n og legge meg f.eks, da sovner jeg ikke. Jeg må først gjøre noe som tømmer hodet mitt for tanker, pusle litt rundt, ordne til i morgen osv.

Nå vet jeg ikke om han er sånn at han må se barne-tv, men om han ikke må det kan dere kanskje gjøre noe annet i stedet? Noe som er roligere? Lese, bade, kose eller gjøre en aktivitet sammen? Spille spill eller noe?

I hvertfall noe som ikke trigger bildesenteret hans slik at han kan fantasere videre på dette når han legger seg. Det er ofte det som gjør at de ikke får sove, de har så mange bilder i hodet som må fordøyes.

Men om ham må se barnetv kan dere kanskje gjøre noe av det samme rett etterpå, evnt at han spiser aftens mens det er barne-tv - og så går rett på badet etter det slik at dere kan bruke litt tid i sengen på å lese eller noe. Noe som gjør at tankene kommer over på noe som ikke er knyttet til bilder.

Jeg har dessverre ingen konkrete råd, jeg vet bare at roligere kvelder med minst mulig tv fungerer bedre for å få Billa til å sove enn det meste annet jeg har forsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du sier at de kanskje må innfinne seg med at sønnen bare trenger lite søvn, men leste du dette innledningsvis?

''Problemet her, er at gutten tydelig får for lite søvn. Han er grinete og misfornøyd, og har svarte striper under øynene''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ullsokk

Min bror har en sønn som siden han var ganske liten, har lagt seg kl 23 og stått opp kl 7. Rett og slett fordi han ikke trenger mer søvn. Ble han lagt tidligere, sto han bare tilsvarende tidlig opp.

Slitsomt for de voksne, fordi de aldri fikk alenetid, men sånn var det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vet ikke så mye om dette, men noen tanker: Legge seg litt tidligere? Ta han opp for å gå på do når dere legger dere (hvis det er det at han må på do som gjør at han våkner)? Tettere gardiner på soverommet? Klokke som tydeligere illustrerer dag/natt? Vekkerklokke innstil på 0600? Utfra en idé om at han muligens er redd for å "forsove" seg, med vekkerklokke slapper han kanskje bedre av? Snakke med homeopat om naturmedisinske råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...