gk77 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Jeg har ei jente på 10 mndr som har hatt feber i 3 dager. Hun har vært feberfri i går og i dag men nå har hun fått utslett på mage og rygg... små rødrosa prikker. Hun har ingen kløe eller slikt. Er det den 4. barnesykdom hun har fått? Hun er ellers i kjempefin form. Trenger jeg kontakte lege? (Ser egentlig ikke noe grunn til det siden hun er feberfri og i fin form) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doc86 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Det kan høres ut som det. Her er litt info om den fjerde barnesykdom, eller den 6. som den også kalles internasjonalt: Årsaken til sykdommen skyldes et virus (HHV-6 og 7, Humant Herpes Virus). Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut (inkubasjonstiden) er 10 – 15 dager. Sykdommen arter seg med 3 dager høy feber (ofte 39 - 40°) og deretter temperaturfall samtidig med at utslettet kommer. Utslettet begynner i nakken og på ryggen og kommer deretter på bryst, armer og ben. Aldri ansikt og på føtter. Exanthema subitum (med. navn)- utslettet er diskrete og lyserøde 2 – 3 millimeter i diameter store flekker. De forsvinner etter 1 – 2 dager uten flass eller pigmentforandringer. Feber behandles ofte med febernedsettende medisin, for eksempel Paracetamol. Ellers gis ingen medisinsk behandling. Exanthema subitum heler av seg selv når kroppen danner beskyttelse (antistoffer) mot viruset. Om barnet er feberfritt og virker i god/bedre form, er det ikke nødvendig med legebesøk. Håper dette var til hjelp. Mvh Legestudent 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Lenge siden jeg har hørt om den fjerde barnesykdom, men husker symptomene fra mine var små, og det høres akkurat ut som de du beskriver . Jeg ville ikke dratt til lege om allmenntilstanden var ok, men du får jo gjøre som du føler for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.