Gå til innhold

Finnes det dysleksi?

Gjest dysleksi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest apelsin

Hei.

Det er litt vanskelig for meg å svare deg på spørsmålet ditt når du kun har sendt en link og ikke har skrevet om det er deg du lurer på eller ungen din hvis du har unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dysleksi

Hei.

Det er litt vanskelig for meg å svare deg på spørsmålet ditt når du kun har sendt en link og ikke har skrevet om det er deg du lurer på eller ungen din hvis du har unge.

Det er bare et generelt spørsmå. Har ikke barn med dysleksi selv, men kjenner mange som har fått diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Det er bare et generelt spørsmå. Har ikke barn med dysleksi selv, men kjenner mange som har fått diagnosen.

Diagnosen har med lese og skrivevansker.

Du kan søke på forskjellige sider på internett om det så finner du råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at reel dysleksi absolutt finnes, og har vært i alle år.

Likevel tror jeg at det nok finnes ganske mange som ikke har fått god nok lese- og skriveopplæring, og som sliter med det. Noen av dem kan nok ha noen lignende symptomer som de med dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett på linken, men jeg tror at det finnes mennesker med helt spesifikke skrive- og lesevansker (og at det ofte også kan være knyttet opp mot spesifikke språkvansker). Jeg tror imidlertid også at det også finnes mange andre grunner til at barn skriver og leser dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dysleksi

Jeg har ikke sett på linken, men jeg tror at det finnes mennesker med helt spesifikke skrive- og lesevansker (og at det ofte også kan være knyttet opp mot spesifikke språkvansker). Jeg tror imidlertid også at det også finnes mange andre grunner til at barn skriver og leser dårlig.

Er helt enig med deg. Jeg kjenner flere med dysleksi. Det som kjennetegner de som jeg kjenner er at de også sliter litt med språket generelt, spesielt med å uttale visse ord, huske hvordan ord staves. Flere av dem har også problemer med matematikk.

Er det diskrepansen mellom barnets forutsetninger forøvrig og de vanskene de opplever som avgjør om de får diagnosen dysleksi, eller er det også fonologiske vansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er det

Er helt enig med deg. Jeg kjenner flere med dysleksi. Det som kjennetegner de som jeg kjenner er at de også sliter litt med språket generelt, spesielt med å uttale visse ord, huske hvordan ord staves. Flere av dem har også problemer med matematikk.

Er det diskrepansen mellom barnets forutsetninger forøvrig og de vanskene de opplever som avgjør om de får diagnosen dysleksi, eller er det også fonologiske vansker?

Det er de fonologiske vanskene alene som avgjør om en har dysleksi, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er det

En kan være psykisk utviklingshemmet og likevel ha dysleksi. Hvem som helst kan ha fonologiske vansker, og det er altså ikke slik at en dysleksidiagnose utelukker svak generell fungering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dysleksi

Det er de fonologiske vanskene alene som avgjør om en har dysleksi, ikke noe annet.

jeg trodde de operererte med "uventet vanske", altså diskrepans mellom det evnenivået generelt og de faglige vanskene. Men jeg tror ulike instanser også har ulike måter å definere dysleksi på.

En person kan også ha store problemer med lesing og skriving uten at det er det fonologiske personen sliter med. Hvilken "bås" kommer da den personen innenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...