Gå til innhold

Ansvar for klesvask osv

smekka

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg har begge hektiske dager jobbmessig og med flere barn blir det helt klart mye å gjøre hjemme også. Jeg lager alltid mat og organiserer alt som har med ungene å gjøre. Vi deler på innkjøp men det blir mest jeg som gjør det. Vi deler på rydding, men det er ofte rotete her. Vi får hjelp til husvask et par ganger i måneden. Ellers er det jeg som støvsuger osv. Mannen min tar stort sett alltid oppvasken, rydder opp etter at vi har spist. Han vasker og rydder på plass sine egne klær. Jeg vasker alle andres klær men det har med å hope seg opp. Både rent og skittent. Vi er begge veldig lei dette men tiden strekker ikke til.

Mannen min mener at jeg må ta ansvar for dette og at det er min jobb. Jeg mener at han lilesågodt kan gjøre d som meg. Hvis han blir frustrert av at det ikke er orden i disse tingene og jeg er like opptatt som han mener jeg at det ikke er mer mitt ansvar enn hans.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

6

• smekka

5

• Holmes

3

• Angustia

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg skulle til å stille det samme spørsmålet som frosken.

Det er vanskelig å ha noen formening om hvem sitt ansvar det burde være ut fra det du skriver. Jeg er ikke nødvendigvis for at alt skal likedeles - det er ofte praktisk at man har hvert sitt 'ansvarsområde'. Men den totale arbeidsmengden/ansvarsmendgen som hver av dere har må jo selvsagt spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen i hverdagskjas og alt man skal rekke å gjøre.

Det som fungerer for oss er at én har ansvar for tøyet fra a til å, og én har ansvar for oppvask og holde det ryddig på kjøkkenet. Vi planlegger middager sammen, og én av oss handler stort en gang i uken, og supplerer med melk & frukt & brød etter behov.

Vi lager begge middag, avhengig av hvem som kommer først.

Det hender selvsagt at jeg tar oppvasken og rydder kjøkkenet, men mannen min tar det fulle ansvaret for at barna har rene matbokser, termoser når de skal på tur osv.. Det hender sjeldnere at han tar en tørn på vaskerommet.

Nå som vi har hver våre ansvarsoppgaver, merker jeg at det fungerer bedre hjemme, og blir mindre gnisninger. Begge følger opp lekser til barna, og vi smårydder i huset hver dag begge to.

I helgene gjør vi husarbeid - han jobber mye ute og jeg mest inne.

Vi har aldri gjort noen avtale på at det skal være slik, men det har bare blitt slik. Og jeg synes det fungerer ganske greit.

Håper på vaskehjelp etterhvert, for da slipper jeg å bruke hele helgen på praktiske gjøremål i hjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lær ungene å vaske og legge på plass klærne sine sjøl, men nå vet ikke jeg alderen deres da.

Enig med deg!

Mine har fra barneskolealder av måtte sette på ei vaskemaskin om de klaga over manglende reine sokker, favorittbukse e.l. Det er ikke rakettforskning, akkurat... Det er et paradoks å beherske data til fingerspissene og ikke klare å sette på ei vaskemaskin eller henge opp tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo merkelig at han vasker sitt eget tøy og ikke deres??

Noe sier meg at dere har dårlig organisering på klesvasken? Jeg er alene med tre barn og jobber fullt... Klesvask tenker jeg ikke på som slitsomt engang...

Hos oss står en liten kurv på badegulvet hver kveld. Ungene (6, 10 og 13) vet at alt av skittent tøy skal oppi denne kurven.. Neste morgen bærer en av oss den ned til vaskerommet og sorterer det i en kurvhylle med fire kurver - en for mørkt tøy 40 ¤, en for hvitt tøy 40 ¤, en for 60 ¤ og en for lyst tøy 40 ¤ (og i et hjørne i den ene kurven ligger ulltøy ;-))

På denne måten er det bare å putte innholdet i den fulle kurven inn i vaskemaskinen.... legge sammen klær er ikke spesielt moro, men jeg gjør det ofte foran tv'n eller på kjøkkenbenken når ungene spiser kveldsmat.. da prater vi sammen og har det koselig samtidig som jeg legger sammen klærne :)

De sammenlagte klærne legges i en haug for hvert barn (oppi en stor balje) og jeg bærer balja opp på loftet... om morgenen må barna ta sin kleshaug og legge på riktig plass i klesskapet.

Tar litt tid å innarbeide rutinene, men du vil ha mye igjen for det etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!

Mine har fra barneskolealder av måtte sette på ei vaskemaskin om de klaga over manglende reine sokker, favorittbukse e.l. Det er ikke rakettforskning, akkurat... Det er et paradoks å beherske data til fingerspissene og ikke klare å sette på ei vaskemaskin eller henge opp tøy.

Jeg holdt på å drukne i klesvask da jeg hadde tre unger hjemme, to tenåringer og en småtass. Dattera mi vasket til seg og eldstemann, han betalte henne for å slippe og gjøre det sjøl og jeg vasket til minstemann og meg.

Minstemann fant ut av vaskemaskinen sjøl og nå vil han helst vaske sjøl for han er redd jeg ikke skal gjøre det bra nok ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker helt merkelig at han vasker bare sine egne klær, og ikke gjør noe med resten. Hva med sengetøy, håndklær og slikt?

Uansett: Poenget med arbeidsfordeling må være at man lager en liste over daglige ting, og fordeler etter lyst og evner. Dernest må man være enige om at man hjelper hverandre om det trengs, at man ikke er dønn firkanta. Bunnlinja må være at den ene ikke purker på sofan mens den andre jobber ræva av seg.

Vi har hatt ulike fordelinger på ulike tidspunkt i livet. Dessuten har vi valgt å legge lista på "behagelig" i forhold til rot og støv. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lær ungene å vaske og legge på plass klærne sine sjøl, men nå vet ikke jeg alderen deres da.

Jeg har prøvd å lære 20-åringen min dette i 10 år nå, funker fortsatt ikke. Hennes skitne klær hoper seg opp på badet og vaskerommet og jeg bare bare kjeft hvis jeg ber henne rydde etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lære 20-åringen min dette i 10 år nå, funker fortsatt ikke. Hennes skitne klær hoper seg opp på badet og vaskerommet og jeg bare bare kjeft hvis jeg ber henne rydde etter seg.

''jeg bare bare kjeft hvis jeg ber henne rydde etter seg.''

En 20-åring med slik oppførsel er vel i grunnen overmoden for adresseendring - men annet postnummer enn mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sorteringssystem på badet (bokser fra Ikea som kan stables). Barn helt ned i 3-årsalderen forstår systemet med tegninger og farger på boksene. Hver morgen setter jeg på en maskin, og da velger jeg den boksen som er fullest. Har ikke plass til å tørke mer enn en maskin om gangen (bortsett fra håndklær og sengetøy som går i tørketrommel), så jeg må vaske hver dag. Klær som ikke ligger i boksen blir ikke vasket (tok litt tid før gubben forsto at sokker under senga ikke ble vasket). Hvis det er noen som må ha et bestemt klesplagg til en bestemt anledning, så får de vaske (og stryke) det selv. Jeg bretter sammen klær og sorterer i hauger når jeg henger opp neste dags vask. Så stryker jeg det som skal strykes. Hver haug blir lagt på eierens seng. Klær jeg har strøket henger jeg i riktig skap. Gubben kan nok sette på en vaskemaskin hvis det er krise, men da bare med eget arbeidstøy eller treningstøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg bare bare kjeft hvis jeg ber henne rydde etter seg.''

En 20-åring med slik oppførsel er vel i grunnen overmoden for adresseendring - men annet postnummer enn mor.

Sant nok, det er bare enkelt og behagelig å bo hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å drukne i klesvask da jeg hadde tre unger hjemme, to tenåringer og en småtass. Dattera mi vasket til seg og eldstemann, han betalte henne for å slippe og gjøre det sjøl og jeg vasket til minstemann og meg.

Minstemann fant ut av vaskemaskinen sjøl og nå vil han helst vaske sjøl for han er redd jeg ikke skal gjøre det bra nok ;o)

Hehe, kjenner meg igjen!

Den verste perioden var da eldstejenta var i skikkelig fjortismodus og ville skifte bukse eller andre plagg fleire ganger daglig fordi de hadde "utvida seg", ergo ikke var tettsittende nok...

I samme periode gadd ho ikke å legge klærne inn i skapet sitt; nyvaska klær lå i en haug på golvet før ho bar dem ned i skittentøykorga med argumenetet "de har blitt støvete". Dette blei det raskt slutt på da ho fikk ansvar for å vaske, henge opp og brette eget tøy ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, det er bare enkelt og behagelig å bo hjemme.

Det kan man jo forstå, hvis du finner deg i å bli behandlet slik...

Det burde du ikke, du burde ha mer selvrespekt enn som så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg så gjerne. Jeg har og har alltid hatt et lite helvete når det gjelder rydding av rommet. Det er noen ting de absolutt ikke vil gjøre og tror de har en tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...