uvitende......! Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 NÅ skal jeg begynne å "spare" litt penger når det kommer til handling. Blir ofte småturer innom butikken for å kjøpe både det ene og det andre. Tenkte om jeg/vi skulle lage en "middagsplan" for uken, slik at turen på butikken skal bli enklere. Er det noen her som har middagslister for uken? I så fall, er det noen som vil dele disse listene sine med meg?? (jo flere jo bedre....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. Jeg er imponert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg er imponert! Hehe Vel, stramt budsjett, men glade i god og sunn mat. Da blir det fort sånn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. Enig med Jubalong, dette er imponerende 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. Impressed... Men dette er eksempel på én ukemeny? Eller har dere det samme hver eneste uke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Impressed... Men dette er eksempel på én ukemeny? Eller har dere det samme hver eneste uke? Fredag: Chilli (dobbel porsjon, fryser en) Lørdag: Boeuf bourguignon (fra forrige uke) Søndag: BLT salat (dobbel porsjon, en brukes til lunsjpakker) Mandag: Spanske hamburgere (laget på fredag, hamburgerbrød klare i fryseren fra forrige uke) Tirsdag: Breiflabb m/chorizopølse og asparges (chorizo brukes også til de spanske hamburgerene, slik får vi brukt opp) Onsdag: Kyllingsuppe m/karri fra forrige uke Torsdag: Tomatbasert squash- og kjøttdeigform (dobbel porsjon, begge fryses og en spares altså til senere) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Fredag: Chilli (dobbel porsjon, fryser en) Lørdag: Boeuf bourguignon (fra forrige uke) Søndag: BLT salat (dobbel porsjon, en brukes til lunsjpakker) Mandag: Spanske hamburgere (laget på fredag, hamburgerbrød klare i fryseren fra forrige uke) Tirsdag: Breiflabb m/chorizopølse og asparges (chorizo brukes også til de spanske hamburgerene, slik får vi brukt opp) Onsdag: Kyllingsuppe m/karri fra forrige uke Torsdag: Tomatbasert squash- og kjøttdeigform (dobbel porsjon, begge fryses og en spares altså til senere) Dette er naturligvis bare et "estimat". Siden vi har så mange middager klare på forhånd, så kan vi ta det litt mer "som det kommer". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Her er min plan for denne uka: Mandag: Kapteinens fylte torsk eller rødspette (noen av oss spiser ikke torsk, andre liker ikke fyllet i rødspetta, derfor begge deler), pommes frites og salat. Tirsdag: Koteletter, ris og brokkoli Onsdag: Tunfisksalat i pitabrød. Torsdag: Grønnsakwok. Fredag: Stekt laks, poteter, grønnsaksblanding. Lørdag: Kyllingtaco, salat. Søndag: Svinekam, poteter og grønnsaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Fredag: Chilli (dobbel porsjon, fryser en) Lørdag: Boeuf bourguignon (fra forrige uke) Søndag: BLT salat (dobbel porsjon, en brukes til lunsjpakker) Mandag: Spanske hamburgere (laget på fredag, hamburgerbrød klare i fryseren fra forrige uke) Tirsdag: Breiflabb m/chorizopølse og asparges (chorizo brukes også til de spanske hamburgerene, slik får vi brukt opp) Onsdag: Kyllingsuppe m/karri fra forrige uke Torsdag: Tomatbasert squash- og kjøttdeigform (dobbel porsjon, begge fryses og en spares altså til senere) Hm, fortsatt imponert :-) Mitt problem er at jeg starter med gode intensjoner og med full innsats, men etter 1 eller kanskje 2 uker detter alt sammen fordi jeg får enten en akutt mangel på fantasi eller akutt mangel på tid eller innsats... Men hvem vet, kanskje jeg skal gjøre alvor av å prøve dette også, det gikk bra med slankingen etter en tilsvarende post om dagsmenyer ;o) *printer ut og henger på tavla til inspirasjon* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hm, fortsatt imponert :-) Mitt problem er at jeg starter med gode intensjoner og med full innsats, men etter 1 eller kanskje 2 uker detter alt sammen fordi jeg får enten en akutt mangel på fantasi eller akutt mangel på tid eller innsats... Men hvem vet, kanskje jeg skal gjøre alvor av å prøve dette også, det gikk bra med slankingen etter en tilsvarende post om dagsmenyer ;o) *printer ut og henger på tavla til inspirasjon* Hvis du trenger oppskrifter, så si i fra Har mange enkle, gode og sunne oppskrifter. Og det er definitivt til hjelp om du kan unne deg selv en "matlagingsdag". Om ikke blir det fort overveldende å unngå halvfabrikata. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvis du trenger oppskrifter, så si i fra Har mange enkle, gode og sunne oppskrifter. Og det er definitivt til hjelp om du kan unne deg selv en "matlagingsdag". Om ikke blir det fort overveldende å unngå halvfabrikata. ''Har mange enkle, gode og sunne oppskrifter.'' Oooo... nå frister du meg... Det hadde ikke vært dumt med noen utgangspunkter oppskriftsmessig nei ;-) Matlagingsdag er innen rekkevidde, siden jeg jobber to kvelder i uka (og dermed kan stå på formiddagen og koke og brase littegrann) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Dette blir vår uke: Mandag: Salmalaks og pasta. Saus av litt creme fraiche og soyasaus. Sukkererter og gulrøtter ved siden av, siden noen i familien vil ha dem rå og andre kokte. Tirsdag: Karbonader (ferdige, har ikke tid til å lage sjøl) stekte poteter (restemat fra søndag) og broccoli. Safe mat, siden Nabojentungen skal være med hjem fra skolen og spise her. Onsdag: Ungene skal til faren sin, jeg spiser et eller annet fra fryseren. Torsdag: Kyllingfileter og salviepasta Fredag: Hjemmelaga pizza. Ungene skal ha fettere og kusine på overnatting, jeg lar dem bake hver sin pizza, tenker jeg. Helga er ikke bestemt ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 ''Har mange enkle, gode og sunne oppskrifter.'' Oooo... nå frister du meg... Det hadde ikke vært dumt med noen utgangspunkter oppskriftsmessig nei ;-) Matlagingsdag er innen rekkevidde, siden jeg jobber to kvelder i uka (og dermed kan stå på formiddagen og koke og brase littegrann) TRIPPEL PORSJON KYLLINGSUPPE M/KARRI Ingredienser: 800 gram kyllingfilet (kjøp gjerne fryst i stor pakke) 3 bokser hakket tomat 2 store løk (vanlig gul) 3 bokser erter i vann (hell av vannet) 2 terninger kyllingbuljong 1 butternut squash karri, salt og pepper smør eller olje 1) Hakk løken og stek den i en stor kasserolle/gryte til den er blank. Mens du gjør dette deler du opp butternut squashen i terninger. 2) Strø over 4 teskjeer karri (mer eller mindre i henhold til smak) og smuldre over buljongterninger. Hell over ca. 6 dl vann, ha i butternut squash terningene og kok opp. La putre i 20 minutter. 3) Mens den putrer deler du kyllingfileten i passe biter og steker den raskt i en stekepanne. Strø over litt salt og pepper. 4) Hell de tre boksene med hakket tomat over i gryta. Bruk en stavmikser eller lignende til blandingen er glatt. (Det gjør ingenting om det er en bit butternut squash eller fem igjen.) 5) Kok opp igjen og la koke i nye tyve minutter. Ha så i erter og kyllingbiter og kok videre i fem minutter. 6) Smak til med karri, salt og pepper. _____________________________________________________ "TACO"BURGERE Ingredienser: 100 gram brødsmuler 800 gram kjøttdeig 3 spiseskjeer fajitakrydder 2 egg 1) Bland alt sammen med hendene, slik at det ikke blir seigt. 2) Form til 8 store burgere. Klapp de ganske flate. 3) Stek i ovnen ved 220 grader i drøye 20 minutter. Snu en gang. 4) Server med hjemmelagede hamburgerbrød, ruccolasalat med rødløk og hvitløksdressing. ____________________________________________________ HAMBURGERBRØD Ingredienser: 250 gram hvetemel 250 gram grovt mel 1 pakke tørrgjør 1 spiseskje sukker 1 teskje salt 1 egg 100 gram smeltet smør 3 dl melk sesamfrø 1) Bland alt det tørre i en bolle (mel, sukker, salt, tørrgjær). 2) Smelt smøret og hell over melken. Sjekk at temperaturen er ca. 43-48 grader (varm opp eller kjøl ned alt ettersom). Bland med det tørre. 3) Elt deigen og lag åtte store boller (litt flate). Hev i 40 minutter. 4) Pisk et egg og pensle hamburgerbrødene. Strø over sesamfrø. 5) Stek ved 220 grader i ca. 15 minutter. _____________________________________________________ HVITLØKSDRESSING Ingredienser: rømme majones sukker salt og pepper sitron hvitløk 1) Bland to deler rømme med en del majones. Ha i hakket hvitløk (3 fedd per boks med rømme). 2) Skvis over litt sitronsaft, strø over salt og pepper. Smak til med bittelitt sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 ''Har mange enkle, gode og sunne oppskrifter.'' Oooo... nå frister du meg... Det hadde ikke vært dumt med noen utgangspunkter oppskriftsmessig nei ;-) Matlagingsdag er innen rekkevidde, siden jeg jobber to kvelder i uka (og dermed kan stå på formiddagen og koke og brase littegrann) CHILLI CON CARNE Ingredienser: 2 bokser hakket tomat 2 bokser røde bønner (tøm ut vannet) 500 gram kjøttdeig 2 løk (hakket) 3 fedd hvitløk (hakket eller presset) 2 teskjeer sterkt chillipulver (eller en chilli uten frø) salt og pepper 2 terninger oksebuljong eller sterk, hjemmelaget kjøttbuljong 2 spiseskjeer tomatpure ris og en enkel salat til servering 1) Stek løk og hvitløk i smør eller olje (i en stor gryte) til mykt. Legg til kjøttdeigen og stek til den er brun. 2) Krydre med chillipulver, buljongterninger, salt og pepper. Bland i tomatpure, hakket tomat og 1,5 dl vann. Kok opp og la koke i 45 minutter under lokk. 3) Legg til røde bønner og la koke i nye 15 minutter. Server 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. *imponert* :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. ''også imponert - særlig over alle oppskriftene med gode instruksjoner* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vizzvazz Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg pleier ta det litt på sparket, men passe på å ha det jeg trenger av basisvarer Poteter, ris, makaroni og annen pasta er alltid greit å ha. Det samme med margarin og olje. Mel er også greit å ha. Kjøtt av ulike typer (fjærkre, gris osv), fiskefileter, kjøttdeig, pølser. Her kan man lage mye rart. Kjøp noen grønnsaker som holder seg godt så du har til hele uken og ha gjerne litt frosne grønnsaker også på lur. Her er min ukesmeny: Mandag: Fiskepinner med potet og raspet gulrot Tirsdag: Kjøttkaker med brun saus og tilbehør Onsdag: Pannekaker med bacon og blåbærsylte Torsdag: Potetball med pølser og bacon Fredag: Hjemmelaget pizza Lørdag: Lørdagskylling med chips og salat Søndag: Svinesteik med poteter, grønnsaksblanding og en god saus 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 ''Har mange enkle, gode og sunne oppskrifter.'' Oooo... nå frister du meg... Det hadde ikke vært dumt med noen utgangspunkter oppskriftsmessig nei ;-) Matlagingsdag er innen rekkevidde, siden jeg jobber to kvelder i uka (og dermed kan stå på formiddagen og koke og brase littegrann) PASTA M/SVINEKJØTT OG BROCCOLI Ingredienser: 400 gram svinekjøtt i strimler fullkornspasta (penne) 3 dl matfløte en bunt broccoli 2 gulrøtter 1 purreløk 2 fedd hvitløk 1) Sett en stor kasserolle med vann på koking. Mens du venter på at den skal koke hakker du hvitløk og steker kjøttet pluss hvitløken i en stekepanne. Kutt opp broccolien og purreløken i passe biter og strimle gulrøttene. 2) Når vannet koker har du i pastaen. Når pastaen er ca. 4 minutter fra å være ferdig, kan du legge i brokkolien, purre løken og gulrøttene. Hell av vannet når alt er mykt. 3) Mens pastaen og grønnsakene blir klare heller du fløten over kjøttet og hvitløken og krydrer godt med salt, pepper og basilikum. La småputre i panna i noen minutter. 4) Hell kjøttet og fløten over grønnsakene og pastaen. Rør godt og smak til. En mild rett som de fleste liker. _____________________________________________________ KYLLINGGRYTE Ingredienser: 400 gram kylling 3 dl matfløte 2 paprika (valgfri farge) 200-300 gram champignon eller annen sopp 1 løk 2 ss tomatpure 1 ss søt chillisaus 2 ss hvetemel 1 terning kyllingbuljong salt, pepper, estragon 1) Stek kyllingbitene og sett til side. Stek så løk til myk, legg i paprika og sopp. Stek litt til. 2) Strø over salt, pepper, smuldret kyllingbuljong, hvetemel og estragon etter smak. Hell over fløten og ca. 0,5 dl vann. Legg til tomatpure og søt chillisaus (mer etter smak). 3) Kok opp og la putre i ca. 15 minutter. Ha i kyllingen til slutt. Server med ris. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Maten handles på fredag. Jeg bruker da kvelden og noe av helgen på å lage klar mat. Tomatbasert kyllinggryte m/ karri (lager trippel porsjon, fryser to) og baker fire små suppebrød (tre fryses). Boeuf bourguignon (dobbel porsjon, fryser en). Tacoburgere og baker hamburgerbrød til. Pasta m/svinekjøtt og broccoli (dobbel porsjon, fryses) Lager klar spaghetti bolognese som fryses. Baker banan- og sjokolademuffins. _____________________________________________________ Fredag: Kyllingsuppe m/karri Lørdag: Boeuf bourguignon Søndag: Tacoburgere. Mandag: Lam m/ poteter og rosenkål. Tirsdag: Pasta Bolognese. Onsdag: Kylling pakket i bacon m/ blomkålsgrateng. Torsdag: Pasta med broccoli og svinekjøtt. Har da fremdeles mange middager klare i fryseren for når vi har en travel ettermiddag, vil bruke tiden på andre ting, er slitne eller må spare penger en uke. Imponernede, jeg blir nesten sliten av å bare lese menyen din:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.