Gå til innhold

Leggetider...

Gjest leggetider...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mine er like gamle som dine, de legger seg 19.30 begge to. Må opp igjen ca 07.

I helgene våkner yngste av seg selv mellom 07 og 0730, mens eldste gjerne sover til 09 om ingen vekker henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

I ukedagene legger 5-åringen seg senest kl 2000. Noen ganger velger hun å legge seg før. Ofte tar hun seg en halv time på sofaen etter bhg, så da er hun ikke trøtt før kl 2000. I helgene får hun være oppe en times tid ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine er nå 5, 9 og 10 år gamle.

Han på 5 legger seg en gang mellom 19 og 19.30.

Hun på 9 legger seg kl. 20, og hun på 10 legger seg kl. 20.30.

Minsten får lov til å lese opp til 30 minutter på senga. Jentene får lov til max 1 time.

Barn på 3 synes jeg ikke skal legge seg senere enn kl. 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av søvnbehovet. De fleste 5-åringer legger seg nok mellom 19 og 20 på kvelden.

Begynn leggingen klokka 19 (etter barne-tv og kveldsmat, for eksempel?) og ta 3-åringen først. Deretter legger du 5-åringen. Da burde begge få nok søvn. Helst burde de våkne av seg selv om morgenen, men noen kommer aldri dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vizzvazz

Tror de fleste sier kl 19,

men vi har problemer med å få vår 2 1/2 åring til å sovne før klokken nærmer seg 21...

men til gjengjeld sover hun hele natta til

7-8.

Har vært litt tilfeller i det siste der hun våkner, men stort sett har hun sovnet fort igjen, sikkert fordi vi ikke lar henne holde på :)

men hun er uthvilt når hun legger seg og sovner før kl 21,

hun har en times hvil på barnehagen i tillegg.

Sovner hun senere enn 21 derimot blir hun vanskelig å få opp om morgenen og

1 timesluren på barnehagen blir for liten merker vi...

så kanskje hun er så utslitt at hun sovner av utmattelse i 5-6 tiden og våkner 3 timer senere (umulig å vekke!) - og da er jo søvnen skiplet, sånn at hun kanskje ikke vil sove før i 22-23 tiden!

Lett å havne i en ond sirkel og vet vi bør prøve bli mer konsekvent på å holde en fast leggetid... men ikke lett med en veldig sta og egenrådig 2-3 åring som har kommet i trassalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste sier kl 19,

men vi har problemer med å få vår 2 1/2 åring til å sovne før klokken nærmer seg 21...

men til gjengjeld sover hun hele natta til

7-8.

Har vært litt tilfeller i det siste der hun våkner, men stort sett har hun sovnet fort igjen, sikkert fordi vi ikke lar henne holde på :)

men hun er uthvilt når hun legger seg og sovner før kl 21,

hun har en times hvil på barnehagen i tillegg.

Sovner hun senere enn 21 derimot blir hun vanskelig å få opp om morgenen og

1 timesluren på barnehagen blir for liten merker vi...

så kanskje hun er så utslitt at hun sovner av utmattelse i 5-6 tiden og våkner 3 timer senere (umulig å vekke!) - og da er jo søvnen skiplet, sånn at hun kanskje ikke vil sove før i 22-23 tiden!

Lett å havne i en ond sirkel og vet vi bør prøve bli mer konsekvent på å holde en fast leggetid... men ikke lett med en veldig sta og egenrådig 2-3 åring som har kommet i trassalderen.

Tja, det er jo ikke barnet som skal bestemme - er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på når de må stå opp om morgenen. ;)

Mine to har alltid hatt stort søvnbehov. Datra på 6 1/2 legger seg rundt 19.30 på hverdager og må vekkes litt før 7 om morgenen. Hun trenger 11 timer for å være uthvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vizzvazz

Tja, det er jo ikke barnet som skal bestemme - er det?

Nei, det er nettopp det :)

Men tro meg - vi har prøvd og vi prøver....

håper det går seg til snart :)

Prøver ikke gi etter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treåringen her er i seng senest 19. Av og til ber hun om å få legge seg tidligere, hvis hun er trøtt. Hun sover til ca 7 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nettopp det :)

Men tro meg - vi har prøvd og vi prøver....

håper det går seg til snart :)

Prøver ikke gi etter da.

Problemet - slik jeg ser det, kun basert på de to svarene dine her! - er det med å "prøve å ikke gi etter". Det er det som er årsaken til at mange sliter med bl.a. leggetidproblemer.

Man kan ikke "prøve å ikke gi etter". Man gir ikke etter - punktum.

Det er vi som er voksne som har den erfaringen som trengs for å ta veloverveide beslutninger. Barna har ikke nødvendig erfaring, og tar dermed ofte gale beslutninger.

Vår oppgave som foreldre er å veilede barna slik at de får en best mulig barndom, og blir godfungerende voksne. Dette gjør vi lettest ved å gi dem klare og utvetydige grenser.

Klare og utvetydige grenser får man når man tydelig sier hva man mener og holder det man sier.

Sier man at barnet skal ligge i senga si kl. 19, så skal barnet gjøre det. Protesterer barnet - som mange gjerne gjør, det er "jobben" til barnet - så gir man ikke etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er 3,5 og 6. De legger seg 19.30 og har gjort det "alltid". Kanskje ca en til to ganger i uka legges minstemor i 19-tiden, hun trenger de små halvtimene ekstra et par ganger. De kveldene hender det kanskje at storebror er oppe til 20. Men i utgangspunktet er leggetid kl 19.30 hos oss. Da vekkes de kl 07 og er uthvilte begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vizzvazz

Problemet - slik jeg ser det, kun basert på de to svarene dine her! - er det med å "prøve å ikke gi etter". Det er det som er årsaken til at mange sliter med bl.a. leggetidproblemer.

Man kan ikke "prøve å ikke gi etter". Man gir ikke etter - punktum.

Det er vi som er voksne som har den erfaringen som trengs for å ta veloverveide beslutninger. Barna har ikke nødvendig erfaring, og tar dermed ofte gale beslutninger.

Vår oppgave som foreldre er å veilede barna slik at de får en best mulig barndom, og blir godfungerende voksne. Dette gjør vi lettest ved å gi dem klare og utvetydige grenser.

Klare og utvetydige grenser får man når man tydelig sier hva man mener og holder det man sier.

Sier man at barnet skal ligge i senga si kl. 19, så skal barnet gjøre det. Protesterer barnet - som mange gjerne gjør, det er "jobben" til barnet - så gir man ikke etter :)

Ja, jeg vet :) Sier det til mannen min og, hadde vært lettere om han samarbeidet, for han har litt lettere å gi etter enn meg, så blir jeg påvirket av han da... for husfredens skyld. Men hun vil ikke sove, ligger og tuller og sparker i sengen, eller hylgriner og nekter å sovne... sånn kan hun holde på i timesvis om hun vil puuuuuuuh, veldig slitsomt! Men det er vel bare å være konsekvent så hun ser at det faktisk ER vi som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet :) Sier det til mannen min og, hadde vært lettere om han samarbeidet, for han har litt lettere å gi etter enn meg, så blir jeg påvirket av han da... for husfredens skyld. Men hun vil ikke sove, ligger og tuller og sparker i sengen, eller hylgriner og nekter å sovne... sånn kan hun holde på i timesvis om hun vil puuuuuuuh, veldig slitsomt! Men det er vel bare å være konsekvent så hun ser at det faktisk ER vi som bestemmer.

Ååå, så slitsomt at dere ikke er enige. Da blir det jo ekstra vanskelig å gi barnet klare og trygge grenser.

Jeg vil spå at nattevåket til barnet vil gå fort over om hun merker at dere foreldre står sterke sammen, og at hun ikke lenger klarer å manipulere dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...