Gå til innhold

Trenger gode råd vedr. min sønn

mammeline

Anbefalte innlegg

Min sønn er 19 og vi har vært gjennom et vanskelig år med drikking og festing utover alle grenser, vært vekke fra hjemmet i ukevis uten at vi fikk kontakt med ham. Utagerende festing, havnet i fyllearrest, på sykehus - og dette er til vanlig en rolig kjekk litt sjenert gutt. Han begynte som lærling og da han endelig begynte å tjene penger gikk han hen og tok opp lån og kredittkortgjeld, alt gikk til festing. Imidlertid fant han ut at han ikke ville ha lærlingjobben lenger og dermed ble det en naturlig stopp på festingen og han er mer hjemme heldigvis.

Det som nå gjør meg så fortvilet er at banken sender jo regninger på avdragene og de brevene går rett på golvet! De sender purringer og det går til inkasso og brevene går fremdeles rett på golvet. Når vi prøver å snakke med ham for å få ham til å ta kontakt med banken og ordne opp ser han bare ut i luften og svarer ikke. I det hele tatt gjør han det ganske ofte ellers også. Flere ganger har vi betalt avdrag for ham for at vi ikke kunne se på at han ødela alt for seg, men da lærer han jo aldri.... Han har alltid hatt det godt hjemme, vi har en fin familie og har det godt på alle måter, men jeg vet at han har hatt det vanskelig i forhold til å få venner. Han forteller aldri noe hjemme men vi merker jo forskjellig da vi følger med så godt vi kan. En periode prøvde vi fastlegen men jeg ble helt fortvilet da han bare skrev ut lykkepiller og piller for å dempe alkohollysten, dette var ikke hjelp en 19 åring trengte. Jeg er redd det kan være noe psykiske plager han har eller er det noen andre som opplever noe slikt som dette? Det er fortvilende å se barnet sitt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Dette er en definitivt vanskelig problemstilling!

Om det var min sønn, så hadde jeg sendt han til en lege, i håp om at legen sendte han videre i systemet.

Skjønner godt ønsket deres, om å hjelpe han i en håpløs situasjon, men her må han ta konsekvensene selv! Først når det økonomiske begynner å falle på plass, kan dere eventuelt trø støttende til, men han må vise handlekraft først!

Han er ung enda, og vil sannsynligvis sette pris på dere som foreldre, når han blir litt eldre;)

Men å "sy puter under armene" til narn, har aldri hjulpet noen....

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en depresjon? Maktesløshet?

Har dere mulighet til å være med i banken sammen med ham for at han skal få en mulighet til å ordne opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han lære den harde veien at slik gjør man ikke. Betal ned gjelda han har.

Hvordan skal han lære den harde veien hvis foreldrene skal betale ned gjelda han har? Eller var det ikke det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villeen

Jeg ville satt meg ned og tatt en prat med ham. Hjulpet ham til å få oversikt over eksisterende gjeld. Ringt og foklart til skyldnere om han ikke klarer selv. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg betalt det ned og inngått en avtale med ham om nedbetaling til meg når han kom i arbeid.

Jeg hadde hjulpet han med å komme seg ut i jobb og fortalt ham at jeg var der og støttet ham i alt dette og gitt ham forståelse for at vi alle kan "ramle litt utpå". Slikt lærer vi noe av og det kan brukes preventivt i fremtiden. Jeg hadde fortalt om min fortvilelse over å se ham slik og at jeg elsket ham over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville satt meg ned og tatt en prat med ham. Hjulpet ham til å få oversikt over eksisterende gjeld. Ringt og foklart til skyldnere om han ikke klarer selv. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg betalt det ned og inngått en avtale med ham om nedbetaling til meg når han kom i arbeid.

Jeg hadde hjulpet han med å komme seg ut i jobb og fortalt ham at jeg var der og støttet ham i alt dette og gitt ham forståelse for at vi alle kan "ramle litt utpå". Slikt lærer vi noe av og det kan brukes preventivt i fremtiden. Jeg hadde fortalt om min fortvilelse over å se ham slik og at jeg elsket ham over alt.

Meget godt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er 19 år - altså myndig/"voksen". Han velger selv å avslutte lærlingekontrakten, og tjener nå ikke noen penger?

Han bor hjemme hos dere og bidrar med lite/ingenting?

Kan det tenkes at han synes det er bekvemt å få alt ordnet opp for seg? Kan dere stille krav til ham? Kanskje han bør flytte ut for å se at det faktisk koster penger å bo? I hvertfall bør han betale leie til dere.

Han MÅ ta ansvar for det han har gjort. Krev at han blir med dere til banken for å utarbeide en nedbetalingsplan som fungerer. Å unnlate å åpne regninger/inkassokrav er en særdeles dårlig måte å takle økonomien sin på. Det er heller ikke læring for ham at dere betaler for ham. Jeg forstår at dere gjør det for å være snille, men dere gjør ham en bjørnetjeneste.

En annen her foreslår at dere kan betale kravene han har utestående, og så kan han betale tilbake til dere. Dette kan være et godt forslag, så lenge dere virkelig krever pengene tilbakebetalt i faste rater!

Om han lider av depresjon, så kan antidepressiva være til nytte. Det samme kan fysisk aktivitet og sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...