cizz Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Storebror har begynt på skolen, og vi er så heldige å ha tilbud gjennom skolen om barnegym/allidrett som er foreldredrevet en gang i uka. Denne timen går det på omgang blant foreldrene å ha aktiviteter for barna i skolens gymsal, og det er veldig populært med rundt 20 førsteklassinger hver gang. Som meg er det mange andre foreldre som bare venter mens ungene trener. Noen sitter inne i gymsalen der det er plass, noen sitter i korridoren utenfor. Døren er oftest åpen inn til gymsalen. Og som meg er det mange andre som har med småsøsken i ventetiden, lillesøster her er 4. Jeg har med litt småtteri til henne, en banan eller et eple, en tegnebok, en dukke, litt småtteri. Hun syns selvsagt at det ser fryktelig gøy ut det som storebror gjør, men aksepterer at dette er for skolebarna og at vi er der for å se på og vente. Hvis hun vil løpe så går vi ut i korridoren. MEN nå ser det ut til at flere og flere foreldre bare "slipper løs" alle ungene sine på denne aktiviteten. Og det blir jo ikke det samme å ha opplegg for ungene når man må ta hensyn til 3-4-åringer i fullt firsprang i tillegg, de skjønner jo ikke like mye av organisert aktivitet og vente på tur som 6-åringer kan. Og det irriterer meg at ikke 6-åringene kan få ha aktiviteten sin i fred! Hvorfor kan ikke ungene få gjøre hver sine ting, det kan da ikke være nødvendig at de små absolutt skal gjør det samme som de store _alltid_? "Ja, men hun har jo så lyst, og hun blir så sint hvis ikke hun får gjøre som storebror", javel og so what?? Hva slags unger oppdrar vi hvis vi ikke lærer dem at de ikke alltid kan få gjøre som de vil? Noen ganger må man bare vente på tur, noen ganger passer det ikke at småbarn er med. Aaaargh, unnskyld lang mail, men det bare rant litt over med frustrasjon her.... er jeg helt på jordet som syns dette? Lillesøster ble litt frustrert i går da jeg ikke lot henne delta, for hun så jo at andre hun kjenner fra barnehagen "fikk" være med. Er foreldre redde for at ungene skal være misfornøyde?? Jeg jobber et sted hvor ungene får små "premier" når de har gjort det de skal, og det blir litt det samme når foreldre og søsken som er med tar for gitt at søsken også skal få premie selv om de ikke har gjort noe som helst. "Man må jo behandle dem likt, de må jo få det samme, ellers blir han/hun så lei seg/sint". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg er 100 % enig med deg, og mitt forslag er at det rett og slett ikke blir mulig å vente inne i gymsalen. Døra stenges, de som skal vente må gjøre det utenfor. Også småsøsken. Det er svært vanlig at foreldre og søsken ikke får være med inn på en aktivitet, så dere blir slett ikke sære om det innføres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg synes de ansvarlige for opplegget bør holde de små unna. Gi dem et hjørne, evt. med en matte, hvor de kan holde på for seg selv uten å være i veien. Det er uansvarlig å la småtasser løpe (kanskje med sokker som glir) ukontrollert sammen med noen som er dobbelt så store. Jeg har vært delansvarlig for balltrening i sal, og da har det vært greit at småsøsken kaster litt sammen utenfor banen. Men jeg sier fra til dem når de må passe seg - det er farlig å komme i "skuddsonen". Jeg er enig med deg i at premier er for deltakere og trening er for de påmeldte. Men mange synes nok jeg er gammel og sær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg er helt enig med deg i at småsøsken skal holdes unna. Dette er for 6-åringene og da må de små være andre steder. Sånn var det da sønnen min gikk på allidrett, foreldre og søsken måtte pent vente i garderoben til ungene var ferdige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg er enig med deg. Barna har godt av å lære seg til at de ikke alltid får (være med på) det samme. Førsteklassingene burde også få ha sin aktivitet i fred. Ville det nyttet å ta opp dette? Min største frustrasjon i slike gym-/turnsammenhenger er foreldre som skravler så høyt at ungene får problemer med å høre instruktøren. Direkte respektløst overfor både de(n) voksne som bruker tiden sin på dette og ikke minst ungene. Synes det er noe innesnødd og selvsentrert med voksne som mener det de tjadrer om er så viktig at de ikke kan holde kjeft i 45 minutter eller stikke utenfor om de lider av høyrøstet munndiare. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 enig med deg. Småsøsken bør holdes unna. De kan vente til de blir skolebarn, og da er det storesøsknene som ikke kan får være med. Sånn er det her i verden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Veldig enig med deg, både i saken om gymsalen, og de mer generelle betraktningene om at småsøsken som tas med og/eller får premie osv for at de ikke skal "bli lei seg". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg er enig med deg. Barna har godt av å lære seg til at de ikke alltid får (være med på) det samme. Førsteklassingene burde også få ha sin aktivitet i fred. Ville det nyttet å ta opp dette? Min største frustrasjon i slike gym-/turnsammenhenger er foreldre som skravler så høyt at ungene får problemer med å høre instruktøren. Direkte respektløst overfor både de(n) voksne som bruker tiden sin på dette og ikke minst ungene. Synes det er noe innesnødd og selvsentrert med voksne som mener det de tjadrer om er så viktig at de ikke kan holde kjeft i 45 minutter eller stikke utenfor om de lider av høyrøstet munndiare. mvh ''Min største frustrasjon i slike gym-/turnsammenhenger er foreldre som skravler så høyt at ungene får problemer med å høre instruktøren. Direkte respektløst overfor både de(n) voksne som bruker tiden sin på dette og ikke minst ungene.'' Slik høylydt skravling har jeg hørt hvert eneste år på 17. mai-arrangementet på skolen - under barnas tale for dagen og korpsets spilling av nasjonalsangen... Utrolig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 ''Min største frustrasjon i slike gym-/turnsammenhenger er foreldre som skravler så høyt at ungene får problemer med å høre instruktøren. Direkte respektløst overfor både de(n) voksne som bruker tiden sin på dette og ikke minst ungene.'' Slik høylydt skravling har jeg hørt hvert eneste år på 17. mai-arrangementet på skolen - under barnas tale for dagen og korpsets spilling av nasjonalsangen... Utrolig! Jepp, 17. mai. Juleavslutninger. Ser ut som tankegangen er at så lenge det ikke er min egen ungen, trenger jeg ikke høre etter. Navle, skravle. Skulle ønske rektorer i det ganske land hadde startet en kampanje mot denne ukulturen. Ikke rart lærerne får problemer med å skape ro i klassene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jepp, 17. mai. Juleavslutninger. Ser ut som tankegangen er at så lenge det ikke er min egen ungen, trenger jeg ikke høre etter. Navle, skravle. Skulle ønske rektorer i det ganske land hadde startet en kampanje mot denne ukulturen. Ikke rart lærerne får problemer med å skape ro i klassene. mvh Kunne ikke vært mer enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Helt enig med deg!! Si klart ifra at dette er skolebarnas aktivitet og at 3-4 åringene må vente. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 ''Min største frustrasjon i slike gym-/turnsammenhenger er foreldre som skravler så høyt at ungene får problemer med å høre instruktøren. Direkte respektløst overfor både de(n) voksne som bruker tiden sin på dette og ikke minst ungene.'' Slik høylydt skravling har jeg hørt hvert eneste år på 17. mai-arrangementet på skolen - under barnas tale for dagen og korpsets spilling av nasjonalsangen... Utrolig! noen eier bare ikke antenner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jepp, 17. mai. Juleavslutninger. Ser ut som tankegangen er at så lenge det ikke er min egen ungen, trenger jeg ikke høre etter. Navle, skravle. Skulle ønske rektorer i det ganske land hadde startet en kampanje mot denne ukulturen. Ikke rart lærerne får problemer med å skape ro i klassene. mvh rektorer? Hvorfor kan ikke vi si fra? hva har rektoren med dette å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jepp, 17. mai. Juleavslutninger. Ser ut som tankegangen er at så lenge det ikke er min egen ungen, trenger jeg ikke høre etter. Navle, skravle. Skulle ønske rektorer i det ganske land hadde startet en kampanje mot denne ukulturen. Ikke rart lærerne får problemer med å skape ro i klassene. mvh rektorer? Hvorfor kan ikke vi si fra? hva har rektoren med dette å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg synes de ansvarlige for opplegget bør holde de små unna. Gi dem et hjørne, evt. med en matte, hvor de kan holde på for seg selv uten å være i veien. Det er uansvarlig å la småtasser løpe (kanskje med sokker som glir) ukontrollert sammen med noen som er dobbelt så store. Jeg har vært delansvarlig for balltrening i sal, og da har det vært greit at småsøsken kaster litt sammen utenfor banen. Men jeg sier fra til dem når de må passe seg - det er farlig å komme i "skuddsonen". Jeg er enig med deg i at premier er for deltakere og trening er for de påmeldte. Men mange synes nok jeg er gammel og sær. Hvorfor skal de ha en matte? Da syns jeg ia tilfelle den matten burde være ute i gangen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Det må da være noen som er ansvarlige for opplegget. Få de til å gi informasjon om tilbudet og understrek at det er kun for skolebarna. Også må øvrige foreldre og søsken vente utenfor i garderoben. Helt enig med deg i at søsken ikke skal inkluderes overalt. De må vente på tur, forstå at enkelte ting er forbeholdt storesøsken ol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hvorfor skal de ha en matte? Da syns jeg ia tilfelle den matten burde være ute i gangen. Ikke heng deg opp i det, da. Jeg skrev "eventuelt". Poenget var følgende: Hvis det er et ledig hjørne hvor de kan holde på (slik det stort sett har vært når jeg har ledet barneidrett), bruk det. Hvis ikke, får de holde seg unna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til 3 små troll Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Veldig enig med deg! Syns det er en uting at småsøsken skal være med på det større søsken gjør! De bør lære å takle at de er mindre og ikke får lov til alt som de store får. Det gjelder alt fra leggetid, fritidsaktiviteter, Tv-program osv. Skulle bare ønske at de som leder feks en idrettsaktivitet var flinkere til å sette foreldrene på plass når de forstyrrer enten ved at de prater høyt eller ved at de lar småsøsken slippe inn på treningsområdet.... Noen foreldre er bare fullstendig blottet for sosiale antenner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.