Luska Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg er litt frustrert nå. Har veldig lyst til å få 7-åringen min med på en eller annen fritidsaktivitet, men hun viser ingen interesse for noe som helst. Jeg har foreslått alt fra dans til håndball til kampsport. "Næhhei, det gidder jeg hvertfall ikke!" er svaret jeg får. Hun har noen venninner som går bl a på håndball, så jeg har prøvd å oppmuntre henne til å starte på det sammen med de, men hun vil ikke. Hun er ellers ei kvikk og sosial jente med mange venner. Hun fungerer flott på alle plan, bare gode tilbakemeldinger fra skolen, både faglig og sosialt, så det er ikke det at hun er noen einstøing eller er sær, hun er bare ikke interessert i noen fritidsaktiviteter. Hun er ofte sammen med venner på fritida. Er dette noe jeg bør stresse med, eller bør jeg vente og se an om interessen for et eller annet dukker opp etter hvert? Jeg mener jo at fritidsaktiviteter er viktig, men jeg har vondt for å tvinge henne. I vår omgangskrets går ikke alle på noen fritidsaktivitet, men de fleste. Er det helt uvanlig at 7-åringer ennå ikke har funnet sin fritidsaktivitet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg tror ikke det er uvanlig at 7-åringer ikke har begynt på noe. Noen steder er det samarbeid mellom SFO og enkelte organisasjoner, det gjør gjerne at de aktivitetene som foregår i SFO-tiden blir populære. Ofte er det sosiale hensyn mer enn interesse for selve aktiviteten, som avgjør valgene - kanskje spesielt for jenter. Ida spiller håndball fordi Synne gjør det, ikke primært fordi hun synes sporten virker morsom. Vet hun hva det du har tilbudt, er for noe? Hun kan kanskje være med en venninne og se på en trening / øvelse, hvis hun egentlig ikke vet hva hun går til / sier nei til. Ellers tror jeg nok det kommer etter hvert - det er i alle fall ingenting å bekymre seg for tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Om hun er sosialt aktiv, ville jeg lagt mest vekt på det. Hvor interessert barn er i organiserte fritidstilbud kan ha sammenheng med hvor organisert resten av dagen er. Et barn som går på SFO til 4-5 tiden har kanskje alt fått overdose av voksenstyrt aktivitet. Sport og dans har naturlig nok sterke prestisje- og konkuranseelementer. Er hun kanskje ikke er så glad i å konkurere? Ville hun like å ta pianotimer, gå på et malekurs, ridning? Synes ikke man trenger organiserte fritidsaktiviteter for sin egen skyld med mindre barnet trenger å ristes ut av passivitet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Ut i fra det du forteller om henne så forstår jeg ikke hva du stresser dette for i det hele tatt. Jeg ville ikke en gang tenkt over det som en problemstilling når hun er såpass ung. Hun har mange år igjen hvor hun kan gå på organiserte fritidsaktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg syns heller ikke du skal stresse med dette, men jeg vil slå et slag for allidretten / barneidretten. Der får barna prøvd ut en rekke ulike aktiviteter, alt etter årstid, uten konkurransepress. Dette tilbudet varierer nok fra sted til sted (idrettsgruppe til idrettsgruppe), i min kommune fungerer det utmerket - mye takket være noen ildsjeler. Min 8-åring er i gang med sin andre sesong og er storfornøyd. Noe av det de har gjort: Friidrett, skyting (!), riding, terrengsykling, ulike ballaktiviteter, orientering, tennis, golf, svømming, slalom, langrenn, skøyter, curling m.m Et fantastisk tilbud, og ikke koster det stort heller - 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Bare slapp av Hvis hun har det greit sosialt og trives med andre barn, så er jo alt greit. Du nevner bare fysiske aktiviteter. Det finnes jo mye annet også, alt fra speidern til kor, husflidlag, menigheters barnegrupper mm. Jeg har 4 barn. Det har vært veldig forskjellig hvor aktive de har vært i fritiden. Og alle viser seg nå å bli velfungerende ungdommer/voksne, uavhenig av hva de har drevet med etter skoletid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Så lenge hun er fornøyd og har lekekamerater både på skole og fritid, så ville jeg overhodet ikke stresset med noen fritidsaktiviteter. Interessen vil nok vekkes senere når hun blir eldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Min syvåring går heller ikke på noen fritidsaktiviteter utenfor skolen. Men de er veldig flinke på SFO da, så der går hun både på tegne/malekurs, samt klassisk ballett. Også muligheter til piano/gitar kurs, sjakkurs. italiensk, svømming og ski til vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Ikke stress!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Gutten min ville heller ikke da han var 7. Eller, dvs, han var halvhjertet med på fotball en stund, men egentlig kun bare fordi alle de andre var det. Jeg mitt mehe stresset jo, lot meg påvirke av at han "måtte" (fordi andre sa det, voksne altså) ha organisert aktivitet. Vel, så tok jeg til vett og visste jo at gutten var jo aktiv, bare ikke i så kontrollerte former, men mer med venner hjemme, ute her vi bor osv. Nå er han 9 år og har fattet interesser for organisert aktivitet. Svømming og skytting var det han falt på til slutt av egen vilje. Faktisk er det få av kompisene hans som svømmer, men han trives. Så ikke stress enda. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.