Gå til innhold

e coli

Gjest redd for det jeg ikke har kontroll på

Anbefalte innlegg

Gjest redd for det jeg ikke har kontroll på

Kan vi være trygge for at alle barnehager nå tar skikkelige forhåndsregler når det gjelder den skumle ecoli bakterien som har rammet tre barn den siste tida? At de f.eks steker alt kjøtt godt, vasker frukt og grønt godt, unngår kjøtt som ikke er stekt/kokt osv?

Jeg er vedlig nøyen hjemme men jeg har da ingen oversikt hvor nøyen barnehagen er hvor mitt barn går. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan aldri være helt sikker på noe som helst.

På den annen side blir folk generelt mer påpasselige jo mer oppmerksomhet slike saker får, så de nærmeste dagene skulle jeg tro de fleste er ekstra skjerpet. Svært mange mennesker er alminnelig opplyste og fornuftige, akkurat som du. Det må man nesten tro på hvis man skal overleve småbarnsperioden uten å bli sprø av engstelse.

(Har dere virkelig en barnehage som steker kjøtt og serverer frukt til barna? Ikke dårlig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tar nok forhåndsregler, men sikre kan vi aldri være. Lykken er at de færreste blir smittet og av dem blir de færreste virkelig syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, du kan aldri være helt sikker på noe som helst.

På den annen side blir folk generelt mer påpasselige jo mer oppmerksomhet slike saker får, så de nærmeste dagene skulle jeg tro de fleste er ekstra skjerpet. Svært mange mennesker er alminnelig opplyste og fornuftige, akkurat som du. Det må man nesten tro på hvis man skal overleve småbarnsperioden uten å bli sprø av engstelse.

(Har dere virkelig en barnehage som steker kjøtt og serverer frukt til barna? Ikke dårlig!)

''(Har dere virkelig en barnehage som steker kjøtt og serverer frukt til barna? Ikke dårlig!)''

Det er det da ganske mange barnehager som gjør?

Vi har hvertfall gjort det de siste fem årene, og alle barnehager jeg har regelmessig kontakt med lager minst ett varmt måltid i uken - og har fruktmåltid hver dag.

Men det er sikkert store variasjoner her når jeg tenker etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''(Har dere virkelig en barnehage som steker kjøtt og serverer frukt til barna? Ikke dårlig!)''

Vi har hvertfall gjort det de siste fem årene, og alle barnehager jeg har regelmessig kontakt med lager minst ett varmt måltid i uken - og har fruktmåltid hver dag.

''Det er det da ganske mange barnehager som gjør?''

Jeg har vært barnehagemor i fjorten år, og jeg har aldri, ikke en eneste gang, opplevd at de har fått noe i nærheten av stekt kjøtt - med unntak av en og annen pølse stekt på bål ved spesielle anledninger. Men selv det kan telles på en hånd, for alle tre ungene til sammen. Varm mat har svært ofte vært tomatsuppe eller noe i den dur.

Frukt har de derimot fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har vært barnehagemor i fjorten år, og jeg har aldri, ikke en eneste gang, opplevd at de har fått noe i nærheten av stekt kjøtt - med unntak av en og annen pølse stekt på bål ved spesielle anledninger. Men selv det kan telles på en hånd, for alle tre ungene til sammen. Varm mat har svært ofte vært tomatsuppe eller noe i den dur.

Dårlige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre går i kommunal barnehage, og der har de ansatt kokk i 50% stilling. Så det går an :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at mange gjør / gjorde det.

Men du er sikkert også klar over at måltidene, spesielt de varme, er skåret ned kraftig i svært mange barnehager i løpet av de siste årene. Spesielt i de kommunale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt ungene i en veldig fin kommunal barnehage.

Her lager de et ordentlig varmt måltid hver uke. Det kan være seg retter som lapskaus, komle om høsten, fisk som de henter på kaien,selvfanget krabbe og hummer har de også kokt, i tillegg til enklere retter innimellom.

Ute på tur er det nok vanligere med supper, pølser og slike ting som er enklere å tilberede på bål eller stormkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er klar over at mange gjør / gjorde det.

Men du er sikkert også klar over at måltidene, spesielt de varme, er skåret ned kraftig i svært mange barnehager i løpet av de siste årene. Spesielt i de kommunale.

Jeg kjenner stort sett bare private jeg da...

Men de private jeg kjenner til har faktisk økt tilbudet på denne fronten, nettopp for å gi foreldrene mer for pengene. De tar ekstra betalt for dette også, men alle foreldre jeg har snakket med synes det er helt ok.

Det siste vi har innført er kaffeavtale! Foreldrene har fått kjøpe termokopper med vår logo på, og så kan de ta med seg kaffe herfra når de har levert barna om morgenen. Veldig populært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...