Gjest - hissigproppen Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Vår snart 9 år gamle datter (hun er midterste av tre jeneter) er utrolig hissig, svarer frekt, osv. Hun går helt i vranglås noen ganger og det varer et par timer. Så kommer hun å unskylder oppførselen sin og alt er normalt igjen. Disse anfallene kommer oftere og oftere. Da er alt galt. Skolen, fritidsaktiviteter, familien, maten osv. Hun sier selv at hun ikke vet hvorfor hun blir så sint, og at hun ikke klarer å kontrollere det. Vi har spurt hva hun mener vi skal gjøre/ si for å hjelpe henne når hun har det sånn- hun vet ikke. Hun er i disse anfallene ikke tilsnakkendes. Hun vil snakke, men hvis vi setter oss ned holder hun for ørene og skriker. Hvis vi da går igjen skriker hun at vi må komme osv. Er det andre som har dette problemet? I går ble det hele utløst av at lillesøsteren fortalte at arket storesøsteren hadde med hjem inneholdt sanger de skulle øve på til juleavslutningen...... Dette skulle vist være hemmelig. Vi tror hun trives på skolen, men hun kommer nok ikke kjempegodt ut av det med sin kontaktlærer. Hun er flink, sosial og aktiv. Tips? Jeg tappes for alle krefter av slike ettermiddager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 typisk pre-pupertet opførsel Sæt nogle helt enkle regler op, som I håndhæver. F.eks. at det ikke er lov at smelle med dørene (som typisk er noget jenter gør i dette humør) , at det ikke er lov at slå nogen selvom man er sint på dem. At det ikke er lov at bande - eller hvad I nu ellers synes er vigtigst. Men reglerne skal være få, enkle og håndhæves hver gang. Og bær så ellers over med hende efter bedste evne. Det kan holde hårdt, men ingenting når ind til barnet når humøret svinger som værst. Giv gode klem når raseriet er gået over, vis at I sætter pris på hende uanset og forklar at det er helt normalt at humøret svinger uden at man selv egenligt kan forstå det. Tidligt når dette starter i 9- års alderen, men trøsten er at dette går over, komme igen, går over og kommer igen i forskellige former i årene som kommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei! Om det er noen trøst, er vi i nøyaktig samme situasjon som dere. Dattera her i huset blir 9 på mars 2011, og er mellom to brødre. Siste hendelse, var at hun slo til bestevenninna si, fordi venninna trodde dattera mi hadde sagt noe, som jenta mi ikke hadde sagt... Gråt og tenners gnissel, angring på høyt nivå, att og fram resten av ettermiddagen med sms og mailer til hverandre, disse to. De gikk på kino om kvelden, og var blitt bestevenner igjen, men likevel kom dattera mi hjem og "gnåla" (i mine ører..) om dette hun hadde gjort.. Jeg mente det var fint at hun angra, for da kom hun kanskje ikke til å gjøre noe sånt igjen. Det skulle jeg ikke sagt, for da var det på'an igjen.. Da var det jeg som var dum selvsagt, som "påminte" ho om det vonde igjen... Håper virkelig du får mange fornuftige svar, det er vi nok flere som vil dra nytte av! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 typisk pre-pupertet opførsel Sæt nogle helt enkle regler op, som I håndhæver. F.eks. at det ikke er lov at smelle med dørene (som typisk er noget jenter gør i dette humør) , at det ikke er lov at slå nogen selvom man er sint på dem. At det ikke er lov at bande - eller hvad I nu ellers synes er vigtigst. Men reglerne skal være få, enkle og håndhæves hver gang. Og bær så ellers over med hende efter bedste evne. Det kan holde hårdt, men ingenting når ind til barnet når humøret svinger som værst. Giv gode klem når raseriet er gået over, vis at I sætter pris på hende uanset og forklar at det er helt normalt at humøret svinger uden at man selv egenligt kan forstå det. Tidligt når dette starter i 9- års alderen, men trøsten er at dette går over, komme igen, går over og kommer igen i forskellige former i årene som kommer. Det er ikke alltid det går over, eller at det er typisk pre-pubertal oppførsel. Hos vår 9-åring begynte da hun var 3, og det har vart i 6,5 år nå. vi får god hjelp gjennom familiekontoret (PMTO), men det er slitsomt med barn som krever ekstra.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Høres ut som om du beskriver min gutt på 8.... (også 3.klassing) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.