Gå til innhold

Julegave-dilemma

Gjest tante Klara

Anbefalte innlegg

Gjest tante Klara

Min tantunge på 11 år har ikke hatt det lett. Hun havnet i fosterhjem da hun var 8 år. Jeg har gjort mitt beste for å ha jevnlig kontakt med tantungen min hele tiden. Hun var i flere fosterhjem, men det siste der hun nå har er permanent. Det er en god familie der jeg alltid er velkommen på besøk. Nå nærmer det seg jul. Tantungen min har alt og ingen ønsker eller ting hun trenger. Så jeg lurte på å lage en dvd med bilder, musikk og tekst helt fra hun var baby til nå... Men så lurer jeg på om det vil bli for deprimerendes og sårt..? Hva tror dere? Hun elsker bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg

Jeg ville ikke gjort det til en så ung jente. Det er en fin tanke, men ville ventet noen år. Det kan være vanskelig å bearbeide å takle for ei så ung jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg synes gaven er kjempefin, og tror hun ikke hun er for liten til å få det. Det er sikkert mange ting hun ikke husker (bra ting) og som kan være fint for henne å tenke på ettersom situasjonen er som den er.

Når det er sagt; kanskje du heller skulle gi henne en opplevelse? Ettersom hun åpenbart ikke trenger ting, så kan dere kanskje gjøre noe sammen? Gå på kino, teater, en konsert eller lignende?

Jeg hadde med syvåringen på Røyksopp i sommer, faren hadde henne med på Alexander Ryabk i fjor - og hun har vært med mormor i operaen og sett på Nøtteknekkeren. Alt dette er ting hun har snakket mye om i ettertid. I år skal hun og mormor på Reisen til Julestjernen :)

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men det finnes sikkert kulturelle tilbud der dere bor. Eller så kan du kanskje få låne henne for en helg? Jeg vet ikke hvor strengt det er, men om du får ta henne med til Dyreparken i Kristiansand, Tusenfryd i Oslo eller Akvariet i Bergen eller noe?

Det er hvertfall ting som datteren min synes er moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tante Klara

Jeg ville ikke gjort det til en så ung jente. Det er en fin tanke, men ville ventet noen år. Det kan være vanskelig å bearbeide å takle for ei så ung jente.

Hun er desverre svært voksen i hodet sitt. Holder moralprekener med forskningsfakta når jeg tar meg en røyk... Men dere har sikkert rett i at det er lurt å vente, siden jeg selv også var i tvil. Ikke så lett å låne henne... alt samvær skal reguleres gjennom barnevernet og de er ikke så glad i meg for å si det slik. Men heldigvis er fosterforeldrene mer oppegående og vet hvor mye familien betyr for henne. Så da må jeg tenke ut andre julegaveideer til jenta som har alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kankje2010

Hun er desverre svært voksen i hodet sitt. Holder moralprekener med forskningsfakta når jeg tar meg en røyk... Men dere har sikkert rett i at det er lurt å vente, siden jeg selv også var i tvil. Ikke så lett å låne henne... alt samvær skal reguleres gjennom barnevernet og de er ikke så glad i meg for å si det slik. Men heldigvis er fosterforeldrene mer oppegående og vet hvor mye familien betyr for henne. Så da må jeg tenke ut andre julegaveideer til jenta som har alt...

Hm....vanskelig spm.Er fostermor til ett barn 1 år eldre enn ditt tante barn.Hvis jeg ser utfra vårt forsterbarn tenker jeg at ett slikt album hadde vært supert,men det det er jo forskjell på barn da.Fosterbarn har vel vært gjennom mye verre ting enn en album fra barndommen.Jeg ville ha snakket litt med fosterforeldrene om dette,siden du har ett godt forhold til dem.Hvis dere er redde for at dette blir negativt for henne,så kanskje du ikke skulle gi det i julegave,men utenom. håper det går bra i livet til ditt tantebarn,og at hun slipper flere flyttinger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine (9,5 og snart 11) er veldig glade i å se på bilder fra de var babyer (babyalbum osv). Så umiddelbart tenker jeg at en 11-åring vil sett stor pris på en slik gave.

Likevel har denne jenta en spesiell fortid, og jeg tror jeg ville spurt fosterforeldrene hva de tenker først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tante Klara

Hm....vanskelig spm.Er fostermor til ett barn 1 år eldre enn ditt tante barn.Hvis jeg ser utfra vårt forsterbarn tenker jeg at ett slikt album hadde vært supert,men det det er jo forskjell på barn da.Fosterbarn har vel vært gjennom mye verre ting enn en album fra barndommen.Jeg ville ha snakket litt med fosterforeldrene om dette,siden du har ett godt forhold til dem.Hvis dere er redde for at dette blir negativt for henne,så kanskje du ikke skulle gi det i julegave,men utenom. håper det går bra i livet til ditt tantebarn,og at hun slipper flere flyttinger !

Kom på en ny ide. Fotobok :-) Det blir ikke så sterkt som en dvd. Jeg har gitt henne bilder tidligere og det ble hun kjempeglad for. Første hun gjorde var å vise den til fosterforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tanken din om at et album/fotobok er bedre enn DVD. Kanskje kan du også snakke med fostermor om det er spesielle situasjoner/personer du bør unngå, og om de kanskje bør få albumet sammen slik at de kan se på det sammen med henne. At det kan være følelsesmessig sterkt å se på bildene trenger ikke bety at det er feil, men det kan være viktig å passe på at hun er ivaretatt. Synes det er flott at du holder "tak" i henne og viser at du bryr deg. Støtter også ideen om aktivitetsgave. Hvis det ikke er så lett for deg å gjøre ting sammen med henne, så hvorfor ikke en aktivitetsgave for henne og fosterforeldrene, så viser du også at du aksepterer dem som en familie, f.eks. bowling, kino, en teateropplevelse el.l. Hvis hun ikke har kamera, men er interessert i bilder er jo også kamera en idé (engangskamera er også morsomt), evt. fine album/scrappeting som hun kan bruke til å montere bilder fra livet hun lever nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...