Gå til innhold

Trenger råd ang. kaffeopplegget i heimen.

Anbefalte innlegg

Presskanne bør vel også vaskes veldig godt etter hver gang? Kaffetrakter renses bare av og til?

''Presskanne bør vel også vaskes veldig godt etter hver gang?''

Hvorfor det? Jeg vasker sjelden min, men den skylles jo etter hver gang. Og får kokende vann i seg hver gang man lager kaffe.

Fortsetter under...

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

13

• morsan

12

• Persille1365381127

8

• Dorthe

5

Jeg drikker ikke kaffe, men min mann gjør. Vi har både trakter og presskanne. Når jeg får besøk av en eller to som vil ha kaffe, bruker jeg presskannen. Jeg syns det er langt enklere og mindre styr enn med trakteren.

Ingen av mine venner har noen gang klaget på presskannekaffen (og jeg har noen venninner som ville ha sagt fra dersom de ikke likte den).

Gjest Kaffeslaberaset

Det er en bedre metode og gir bedre kaffe enn å lage kaffe på billige kaffetraktere, de varmer ikke opp vannet skikkelig, og dermed blir det heller ikke riktig smak på kaffen.

Det har du nok helt rett i. Hvis jeg skal ha kaffetrakter blir det en Moccamaster. De skal være de beste.

Gjest Kaffeslaberaset

''Presskanne bør vel også vaskes veldig godt etter hver gang?''

Hvorfor det? Jeg vasker sjelden min, men den skylles jo etter hver gang. Og får kokende vann i seg hver gang man lager kaffe.

Ja, jeg har bare hørt at kaffen ikke blir god hvis de ikke vaskes godt, men jeg vet ikke.

Gjest Kaffeslaberaset

Jeg drikker ikke kaffe, men min mann gjør. Vi har både trakter og presskanne. Når jeg får besøk av en eller to som vil ha kaffe, bruker jeg presskannen. Jeg syns det er langt enklere og mindre styr enn med trakteren.

Ingen av mine venner har noen gang klaget på presskannekaffen (og jeg har noen venninner som ville ha sagt fra dersom de ikke likte den).

Jeg har aldri hatt hverken presskanne eller kaffetrakter, men har kjæreste som har begge deler. Han bruker kaffetrakteren til vanlig og synes presskanne er noe styr.

Jeg har ikke fått noen oppfatning av at kaffetrakter er så mye styr.

Jeg har aldri hatt hverken presskanne eller kaffetrakter, men har kjæreste som har begge deler. Han bruker kaffetrakteren til vanlig og synes presskanne er noe styr.

Jeg har ikke fått noen oppfatning av at kaffetrakter er så mye styr.

Ikke så mye styr med trakter, men tar atskillig mye mer plass - så hvis ikke du lager kaffe hver dag, ville jeg ikke giddet å ha trakter ;-)

Annonse

Ja, men det er vel litt sært eller?

Det er absolutt ikke sært.

Jeg så en barista lage kaffe på den måten på tv .-)

Han hadde et tips som jeg bet meg merke i, og de var å skylle filteret med varmt vann før man hadde oppi kaffen, med den begrunnelsen at papir kan sette bitter smak på kaffen.

Deretter hadde han kaffen oppi (riktignok ekstremt dyr kaffe som han først veide opp på vekt og deretter kvernet det på en dyr og fancy og stor kaffekvern, men du kan jo bruke vanlig traktekaffe.)

Så helte han forsiktig litt vann over det hele, lot det stå og trekke i 30 sekunder, før han helte over resten av vannet. På den måten var man sikker på å få ut de beste smakene fra kaffen, sa han.

På denne måten trenger du jo bare filterholder, filter og kaffe.

Du kan sikkert trakte på denne måten rett oppi en termokanne. Min største innvending mot presskannekaffe, er at den blir så fort kald! Og etter en runde med kaffe i presskanne gidder som regel ikke vertskapet å rengjøre den og lage en ny runde...;-)

*skikkelig kaffekjerring*

Det har du nok helt rett i. Hvis jeg skal ha kaffetrakter blir det en Moccamaster. De skal være de beste.

...men er det en kaffetrakter som er plasskrevende, så er det den! Neppe en god løsning for en som ikke bruker trakter så ofte og derfor vil rydde den bor mellom hver gang.

Annonse

Hei,

Det er litt mer "svung" over å ta ut en presskanne på bordet, hvor man kan se og lukte kaffen mens man venter på at den skal bli ferdig, for så å bevege den ned, fremfor å få ut to kommer ferdig standardkaffe fra en traktemaskin som alle har.

Litt mer rituale og "spesielt" med en presskanne.

Med vennlig hilsen

Oi, det synes jeg var en _kraftig_ overvurdering av prosessen med å bruke presskanne!!

Det er absolutt ikke sært.

Jeg så en barista lage kaffe på den måten på tv .-)

Han hadde et tips som jeg bet meg merke i, og de var å skylle filteret med varmt vann før man hadde oppi kaffen, med den begrunnelsen at papir kan sette bitter smak på kaffen.

Deretter hadde han kaffen oppi (riktignok ekstremt dyr kaffe som han først veide opp på vekt og deretter kvernet det på en dyr og fancy og stor kaffekvern, men du kan jo bruke vanlig traktekaffe.)

Så helte han forsiktig litt vann over det hele, lot det stå og trekke i 30 sekunder, før han helte over resten av vannet. På den måten var man sikker på å få ut de beste smakene fra kaffen, sa han.

På denne måten trenger du jo bare filterholder, filter og kaffe.

Du kan sikkert trakte på denne måten rett oppi en termokanne. Min største innvending mot presskannekaffe, er at den blir så fort kald! Og etter en runde med kaffe i presskanne gidder som regel ikke vertskapet å rengjøre den og lage en ny runde...;-)

*skikkelig kaffekjerring*

''Min største innvending mot presskannekaffe, er at den blir så fort kald!''

En tevarmer kan settes over kannen - det hjelper!

''Min største innvending mot presskannekaffe, er at den blir så fort kald!''

En tevarmer kan settes over kannen - det hjelper!

Mulig det hjelper, men jegg har ikke sett dette i bruk noen av de stedene jeg har fått servert presskaffe... :-(

Der settes det fram en kanne uten noen klær på, og når man skal ha kopp nr to er det både kaldt og grumsete..

*ikke fan av presskanne*

Mulig det hjelper, men jegg har ikke sett dette i bruk noen av de stedene jeg har fått servert presskaffe... :-(

Der settes det fram en kanne uten noen klær på, og når man skal ha kopp nr to er det både kaldt og grumsete..

*ikke fan av presskanne*

Huff, da - på besøk hos folk som ikke er kaffedrikkere selv, kanskje...

Jeg bruker ikke presskanne hjemme, siden vi drikker mye kaffe, og har en kaffe/espressomaskin, men vi bruker det på ferier, og da fungerer det fint, synes jeg.

Huff, da - på besøk hos folk som ikke er kaffedrikkere selv, kanskje...

Jeg bruker ikke presskanne hjemme, siden vi drikker mye kaffe, og har en kaffe/espressomaskin, men vi bruker det på ferier, og da fungerer det fint, synes jeg.

Joda, de er kaffedrikkere, men av typen "en-kopp-er-nok-og-det-gjelder-helt-sikkert-gjestene-også"! ;-)

Jeg er skikkelig kaffekjerring, skjønner du :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...