hoppsideisi Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Min datter på 9 år har to gode venninner, problemet er at disse to igjen også er venninner og ikke alltid klarer å være "fornuftige" og inkludere min datter i leken også...prøver å få min datter til å være sammen med andre og så hun ikke er så sårbar og alene når de to andre ikke "har tid" til datteren min. Hun vil nesten bare være sammen med de to og ender ofte opp alene når bare de to skal gjøre noe..har vært mange konflikter som vi voksne måtte ordne opp i men jeg synes foreldrene til de to andre ikke bryr seg og ikke tar tak i det fordi det ikke angår deres barn i så stor grad..de ser vel det samme som meg går jeg ut i fra at den ene, min datter, blir holdt utenfor enkelte ganger...hva gjør jeg utenom å snakke med de andre foreldrene som jeg har gjort flere ganger og å oppfordre min datter til å også leke med andre.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Foreldre bør holde seg borte fra slike ting. La barna fikse dette selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jeg tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å prøve og snakke med dattera di om at hun kanskje burde finne andre venninner. Ingen barneklubb i nærheten? Dattera mi var en ensom ulv da hun var yngre og elsket klubben, nå er hun voksen og har mange venninner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 ''hva gjør jeg utenom å snakke med de andre foreldrene som jeg har gjort flere ganger og å oppfordre min datter til å også leke med andre.'' Jeg ville synes det var noe merkelig om jeg fikk hendvendelse fra andre foreldre som ville blande seg inn i hvem mine barn skal leke med. Jeg ville ha oppfordret mitt barn til å leke med den som føler seg utenfor, men ikke tvunget henne. Jeg lærer barna mine at de ikke skal mobbe andre barn. Utover det velger de sine venner selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jeg tror du bør oppfordre din datter til å skaffe seg flere andre venninner. Du kan ikke kreve at de andre sine foreldre skal "presse" sine døtre til å leke med din datter. Jeg husker et lignende tilfelle fra da jeg selv gikk på barneskolen. Jeg og ei til hang sammen som erteris og ei tredje ville være med. Vi likte henne ikke og ville ikke omgås henne. Hvis vi ble presset til det så ble det ikke noe hyggelig allikevel. Ville du som voksen likt å måtte omgås folk du ble fortalt av andre at du måtte omgås, sånn utenom arbeidskolleger altså? Jeg forstår veldig godt at du synes det er leit for din datter, men hjelp henne heller med å skaffe seg andre venninner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Jeg tror du bør oppfordre din datter til å skaffe seg flere andre venninner. Du kan ikke kreve at de andre sine foreldre skal "presse" sine døtre til å leke med din datter. Jeg husker et lignende tilfelle fra da jeg selv gikk på barneskolen. Jeg og ei til hang sammen som erteris og ei tredje ville være med. Vi likte henne ikke og ville ikke omgås henne. Hvis vi ble presset til det så ble det ikke noe hyggelig allikevel. Ville du som voksen likt å måtte omgås folk du ble fortalt av andre at du måtte omgås, sånn utenom arbeidskolleger altså? Jeg forstår veldig godt at du synes det er leit for din datter, men hjelp henne heller med å skaffe seg andre venninner. Jo men de er jo venninner alle tre men noen ganger passer det ikke at min datter er med, og det er spesielt hun ene som skal "bestemme" når det passer og ikke. Er de bare to sammen av gangen går det jo alltid greit men enkelte ganger når de tre skal leke går det ikke...dette vet jo foreldrene om så jeg synes det er rart de ikke gjør mer med dette enn de sier de gjør...jeg oppfordrer min datter til at alle tre skal leke sammen og synes det er riktig! Jeg tvinger jo ingen til å leke med datteren min men ønsker at de alle tre skal oppføre seg ordentlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Foreldre bør holde seg borte fra slike ting. La barna fikse dette selv. Ikke enig i det. Det er så mange ting barna trenger veiledning og hjelp til av voksne, jeg går ikke inn i enhver konflikt og blander meg men om dattera mi trenger bistand gir jeg henne det selvsagt! Alt for mange foreldre bryr seg ikke og det er vel nettopp derfor det er så ekstremt mye skjult mobbing, eller er den ikke så skjult bare at foreldrene ikke vil "se"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ikke enig med de andre her. Jenter kan være utrolig ekle mot hverandre og jeg mener at vi må slå ned på stygge blikk, utfrysning, baksnakking osv - altså jentemobbing - på lik linje som vi hadde slått ned på guttemobbing som er mer direkte med slag og spark kanskje. Uten at jeg sier at datteren din har vært utsatt for mobbing akkurat. Har ikke tid til å skrive så mye nå desverre - skal ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marimod Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ååå som jeg kjenner meg igjen fra min barndom da jeg sjelden hadde "egne venner" men til nød var "reservehjulet"... Har ingen fasit, men noen tips jeg skulle ønske at min mor kunne ha gjort for meg i min situasjon: 1 Prøv å få til en bredere omgangsgruppe; idrettslag, korps, speider, røde kors, kor e.l. aktiviteter i egen bygd (eller i gjerne i nabobygda for å bryte noe av det daglige venninnemønsteret - og kanskje møte andre jenter i samme situasjon) 2 Ikke ta kontakt med de andre foreldrene eller ungene selv, dette fører ofte til det motsatte av hensikten og ungen din får enda større problemer med å få være med. Om nødvendig snakk heller med lærerne slik at de kan ta opp ting på generelt grunnlag i foreldremøter eller til nød i klassen. 3 Kanskje det aller viktigste: Ikke gjør det til en krise ovenfor ungen din at hun ikke "får være med". Prøv heller å fokusere på at dette er en "mulighet" som gjør henne sterkere og mer uavhengig av andre, slik at hennes selvtillit og selvrespekt ikke brytes ned! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jo men de er jo venninner alle tre men noen ganger passer det ikke at min datter er med, og det er spesielt hun ene som skal "bestemme" når det passer og ikke. Er de bare to sammen av gangen går det jo alltid greit men enkelte ganger når de tre skal leke går det ikke...dette vet jo foreldrene om så jeg synes det er rart de ikke gjør mer med dette enn de sier de gjør...jeg oppfordrer min datter til at alle tre skal leke sammen og synes det er riktig! Jeg tvinger jo ingen til å leke med datteren min men ønsker at de alle tre skal oppføre seg ordentlig Jeg har inntrykk av at det ofte blir sånn når det er snakk om 3 jenter. Har vært borti det flere ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Foreldre bør holde seg borte fra slike ting. La barna fikse dette selv. Etter å ha sett gruppedynamikke blant jentene på en korpstur jeg var med på som forelder, er jeg sterkt uenig med deg. Jenter kan oppføre seg som skikkelige hekser mot hverandre og denne typen destruktiv oppførsel bør slås like hardt ned på som fysisk vold. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 ''hva gjør jeg utenom å snakke med de andre foreldrene som jeg har gjort flere ganger og å oppfordre min datter til å også leke med andre.'' Jeg ville synes det var noe merkelig om jeg fikk hendvendelse fra andre foreldre som ville blande seg inn i hvem mine barn skal leke med. Jeg ville ha oppfordret mitt barn til å leke med den som føler seg utenfor, men ikke tvunget henne. Jeg lærer barna mine at de ikke skal mobbe andre barn. Utover det velger de sine venner selv. Jeg forsøker barna mine en smule redelighet i sine relasjoner. Tendenser til å bruke noen som reservevenninne er blant tingene jeg ville slått ned på. Jenter gjemmer seg ofte bak retten til å velge hvem de vil være sammen med når de bedriver skittent maktspill og regelrett mobbing. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg forsøker barna mine en smule redelighet i sine relasjoner. Tendenser til å bruke noen som reservevenninne er blant tingene jeg ville slått ned på. Jenter gjemmer seg ofte bak retten til å velge hvem de vil være sammen med når de bedriver skittent maktspill og regelrett mobbing. mvh ''skittent maktspill og regelrett mobbing'' Som jeg sa: Jeg forsøker lære barna mine at mobbing ikke er lov. Skittent maktspill inngår i dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg forsøker barna mine en smule redelighet i sine relasjoner. Tendenser til å bruke noen som reservevenninne er blant tingene jeg ville slått ned på. Jenter gjemmer seg ofte bak retten til å velge hvem de vil være sammen med når de bedriver skittent maktspill og regelrett mobbing. mvh ''skittent maktspill og regelrett mobbing'' Som jeg sa: Jeg forsøker lære barna mine at mobbing ikke er lov. Skittent maktspill inngår i dette. Som jeg jeg også sa: Jeg vil oppfordre til at at den tredje blir innkludert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg forsøker barna mine en smule redelighet i sine relasjoner. Tendenser til å bruke noen som reservevenninne er blant tingene jeg ville slått ned på. Jenter gjemmer seg ofte bak retten til å velge hvem de vil være sammen med når de bedriver skittent maktspill og regelrett mobbing. mvh ''skittent maktspill og regelrett mobbing'' Som jeg sa: Jeg forsøker lære barna mine at mobbing ikke er lov. Skittent maktspill inngår i dette. Som jeg jeg også sa: Jeg vil oppfordre til at at den tredje blir innkludert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hva om du tar for deg klasselisten, SFO-listen, fotballisten og kropslisten, eller hva du har og rutte med og oppfordrer din datter til å invitere med XX hjem den ene dagen og YY den andre dagen. Forbered gjerne noe godt og spise, baking eller noe annet som er ekstra kjekt om du har overskudd til det. Et barn kan oppleve en oppfordring om å heller finne noen andre å leke med på en ikke tilsiktet negativ måte. Så det kan hende at en periode med ekstra tilrettelegging fungerer bedre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg husker min datter fikk et problem da hun var på samme alder. Bestevenninnen hennes fikk plutselig en annen venninne. Jeg oppfordret min datter til å finne mange venner, ikke bry seg så veldig mye om disse to. Hun fikk venner i klassene over og under seg, i tillegg var hun sammen med de fleste andre i klassen. I dag er hun en veldig sosial jente :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 ''skittent maktspill og regelrett mobbing'' Som jeg sa: Jeg forsøker lære barna mine at mobbing ikke er lov. Skittent maktspill inngår i dette. Problemet er at jenter kan være flinkere å gjemme seg blant sosialt akseptable klisjeer enn voksne evner å gjennomskue dem. Trådstarter beskriver her at spesielt en av jentene er intrigemaker (min tolkning) og oppsatt på å skyve den andre jenta ut. Etter mitt syn hører ikke det inn under å få lov å velge sine venner, men drittsekkadferd. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Problemet er at jenter kan være flinkere å gjemme seg blant sosialt akseptable klisjeer enn voksne evner å gjennomskue dem. Trådstarter beskriver her at spesielt en av jentene er intrigemaker (min tolkning) og oppsatt på å skyve den andre jenta ut. Etter mitt syn hører ikke det inn under å få lov å velge sine venner, men drittsekkadferd. mvh Ja, men som jeg sier: Jeg ville i første omgang oppfordre til å innkludere. Jeg har erfaring med dette og det endte med at jeg til slutt, sluttet å be datteren min innkludere, men heller holde seg langt unna både mora og datteren. Det finnes så mange historier. Jenter kan være slue. Det kan til å med være slik at det nødvendigvis ikke er den som eksluderer som er de slue. Derfor står jeg ved at jeg ikke vil tvinge venner på mine barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Problemet er at jenter kan være flinkere å gjemme seg blant sosialt akseptable klisjeer enn voksne evner å gjennomskue dem. Trådstarter beskriver her at spesielt en av jentene er intrigemaker (min tolkning) og oppsatt på å skyve den andre jenta ut. Etter mitt syn hører ikke det inn under å få lov å velge sine venner, men drittsekkadferd. mvh Ja, men som jeg sier: Jeg ville i første omgang oppfordre til å innkludere. Jeg har erfaring med dette og det endte med at jeg til slutt, sluttet å be datteren min innkludere, men heller holde seg langt unna både mora og datteren. Det finnes så mange historier. Jenter kan være slue. Det kan til å med være slik at det nødvendigvis ikke er den som eksluderer som er de slue. Derfor står jeg ved at jeg ikke vil tvinge venner på mine barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.