Gjest 39 år Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hvorfor er eggene dårligere i vår alder, og sjansene større for skadet barn? Er det miljøpåvirkning på eggene vi har? Hvor mye blir de påvirket av hva vi spiser og omgir oss i miljøet. http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1382.html Kjenner selv at jeg er veldig redd for at det skulle være noe galt med et eventult barn. Dette fordi det selvfølgelig er langt mer krevende om så skulle være, og trolig vil gå ut over søsken også. Bør man da avstå fra å få barn i min alder? Skulle tro at naturen til en viss grad gjør at egg med skader fører til abort men.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 En viss fare for skadet barn er det jo alltid, og den øker med mors alder, men faren er likevel temmelig liten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 En viss fare for skadet barn er det jo alltid, og den øker med mors alder, men faren er likevel temmelig liten. ''En viss fare for skadet barn er det jo alltid, og den øker med mors alder, men faren er likevel temmelig liten'' Farens størrelse varierer vel fra forhold til forhold? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Risikoen for et skadet barn i din alder er oppskrytt. Den er vel på rundt 1 %, og hvis du snur på det er det altså 99 % sjanse for at barnet er friskt. Sjansen for at det overhodet kommer noe barn derimot, den er under 50 %. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 ''Hvorfor er eggene dårligere i vår alder, og sjansene større for skadet barn? Er det miljøpåvirkning på eggene vi har? Hvor mye blir de påvirket av hva vi spiser og omgir oss i miljøet.'' Eggene blir dannet før vi blir født, så des eldre vi er des dårligere er eggene. '' Bør man da avstå fra å få barn i min alder?'' Nei, det mener ikke jeg, jeg fikk mitt yngste barn da jeg var 39 år og han feiler ingenting, har aldri vært syk og greidd seg særdeles bra på skolen. Søsteren min var 42 år da hun fikk den siste og barnet er helt frisk og har et veldig godt humør. ''Skulle tro at naturen til en viss grad gjør at egg med skader fører til abort men....'' I de fleste tilfeller så fører et misdannet foster til abort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Eggene er jo gamle og det tror jeg er grunnen. Nå har de funnet ut at sjansen for misdannelser er større hvis mannen er eldre også, på tide at ikke bare damene skal få skylda hvis de får unger seint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 ''En viss fare for skadet barn er det jo alltid, og den øker med mors alder, men faren er likevel temmelig liten'' Farens størrelse varierer vel fra forhold til forhold? '''Farens størrelse varierer vel fra forhold til forhold?'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arviljola Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg ble gravid i en alder av 40 år selv om jeg hadde fått påvist at jeg ikke ville kunne få barn ved egen hjelp. Graviditeten var ikke planlagt og jeg er nå alenemamma til verdens vakreste lille skapning Frisk og velskapt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Eggene ligger ferdige i jentefosteret når det blir født, så det er ikke rart de har dårligere kvalitet etter 40 år enn etter 20 år. Sæd derimot, er ferskvare. Det er langt mer sannsynlig at du vil slite med å bli gravid, og / eller at du vil spontanabortere (noe som dessverre rammer mange unge gravide også), enn at du vil få et barn det er noe galt med. Det er riktig at risikoen øker, men selv om man f.eks. femdobler et bitte lite tall, er det fremdeles et veldig lite tall. Blir du gravid, kan du evt. velge å benytte deg av tilbudet om fostervannsprøve, så får du vite om barnet har kromosomavvik. Ikke hør på skrekkhistorier om selve svangerskapet, fødselen og babytiden. Hvis du har barn fra før, vet du omtrent hva du går til. Hvis du ellers er frisk og i grei form, er det ikke sånn at akkurat alt som har med babyer å gjøre er umulig fordi du er over 35. Jeg fikk den eldste da jeg var 31 og den yngste noen dager før jeg ble 40. Bortsett fra småblødninger i starten av svangerskapet, var absolutt alt rundt fødsel og barsel enklere med nr. to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.