Gå til innhold

Hjæælp...

Gjest Taante "gul og blå"

Anbefalte innlegg

Gjest Taante "gul og blå"

Sitter med høyrearmen i gips etter å ha brukket underarmen og blitt operert i albuen, og fått beskjed om å være forsiktig med å bruke den en god stund framover.

Spørsmålet er om jeg kan spørre mine to nieser på 12 og 14 år til å gjøre julevasken for meg (vel tilstrekkelig med golv+støvtørking dette året - kanskje en dags arbeid...)..

(Ingen av dem er i utgangspunktet særlig ivrig på å hjelpe til heime, men begge sparer til dyre ting...)

Er barn i den alderen gamle nok til å ta på seg et slikt oppdrag? Hva slags betaling/belønning bør de få ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

''Er barn i den alderen gamle nok til å ta på seg et slikt oppdrag? Hva slags betaling/belønning bør de få ?''

Få hjemmehjelp! Barn i den alderen er altfor unge til et slikt ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanteunger kunne ha utført dette, men måtte nok ha hatt ganske grundig veiledning og oppfølgning underveis. Jeg ville ha betalt minst kr 50 pr time, mer hvis de jobbet godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er barn i den alderen gamle nok til å ta på seg et slikt oppdrag? Hva slags betaling/belønning bør de få ?''

Mener du det alvorlig? Å vaske hus en dag er vel ikke uoverkommelig ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næsj, hvorfor sier du det? Julevasken hos tante burde da vel ikke være et "uoverkommelig ansvar". I alle fall ikke når tante attpåtil betaler godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Mener du det? At dette "ansvaret" er for stort for jente rpå 12 og 14 år? Hmmm, jeg er totalt uenig, og mener det kan være en berikelse for dem å kunne hjelpe en tante som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo et enkeltstående oppdrag, så det kan da umulig være et 'for stort ansvar'?

Jeg husker noen venninner og jeg selv tok "vår-vaksen" med bl a vinduspuss hos bestemoren til en venninne da vi var ca 12 år. Vi fikk ikke betalt i form av penger, men dette var en måte å gi noe tilbake til henne fordi hun lot oss få bruke kjellerstua si til "klubb" en gang i uka. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde de vel helt klart kunne gjøre, men jeg ville ikke spurt dem uten å forhøre meg med foreldrene først: Kanskje foreldrene synes de skulle prioritere å vaske eget hus :).

Men jeg synes ikke du skal betale dem dårlig fordi de er i familie - det er vel ikke en venne-/familietjeneste du ber om. Men klart de ville få noe mindre enn en voksen og erfaren vasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde de vel helt klart kunne gjøre, men jeg ville ikke spurt dem uten å forhøre meg med foreldrene først: Kanskje foreldrene synes de skulle prioritere å vaske eget hus :).

Men jeg synes ikke du skal betale dem dårlig fordi de er i familie - det er vel ikke en venne-/familietjeneste du ber om. Men klart de ville få noe mindre enn en voksen og erfaren vasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel vel, mente ikke å spamme.... (treg linje her jeg befinner meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Vel vel, mente ikke å spamme.... (treg linje her jeg befinner meg)

God å se det er flere som har problemer, jeg har akkurat spammet i en annen tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan si deg fornøyd med at arbeidet kanskje ikke blir utført like godt som du selv hadde gjort, så ser jeg ingen grunn til ikke å spørre dem.

Jeg ville gitt dem 200- 300,- hver - hvis det tar hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det? At dette "ansvaret" er for stort for jente rpå 12 og 14 år? Hmmm, jeg er totalt uenig, og mener det kan være en berikelse for dem å kunne hjelpe en tante som trenger det.

Min 11 åring hadde fint klart den jobben, selvfølgelig med litt veiledning undervegs slik at kjøkkensprayen ikke ble brukt på vinduet etc.- men ja- spør foreldrene først- betal 2- 300 hver for den dags jobb, og kjøp inn noe godt til lunsj og evnt.middag til dem. Lykke til med vasken!

PS 1 det er mye morsomere å vaske hos andre enn hjemme hos seg selv.

PS 2 jeg startet selv min første "skikkelige jobb" som jorbærplukker da jeg var 12 og gikk med morgenavis som 14- åring. Tviler på at dagens unge ikke klarer tilsvarende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11 åring hadde fint klart den jobben, selvfølgelig med litt veiledning undervegs slik at kjøkkensprayen ikke ble brukt på vinduet etc.- men ja- spør foreldrene først- betal 2- 300 hver for den dags jobb, og kjøp inn noe godt til lunsj og evnt.middag til dem. Lykke til med vasken!

PS 1 det er mye morsomere å vaske hos andre enn hjemme hos seg selv.

PS 2 jeg startet selv min første "skikkelige jobb" som jorbærplukker da jeg var 12 og gikk med morgenavis som 14- åring. Tviler på at dagens unge ikke klarer tilsvarende!

Helt enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i den alderen kan være fullt på høyde med oppgaven, men det er selvsagt individuelt. Og det er mye mer spennende å ta en jobb hos andre enn å hjelpe til hjemme.

Hør med foreldrene først.

Lag en detaljert liste over hva som skal gjøres og hvor grundig det må gjøres. Vær tydelig på at du skal godkjenne arbeidet. Betal dem godt, 50-100 kroner i timen i forhold til innsats. Avklar gjerne betalingen med foreldrene.

Kan også være en idé å gi dem selvstendig ansvar for ulike arbeidsoppgaver/rom slik at de ikke blir å skylde på hverandre om ting ikke er skikkelig gjort.

God bedring!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...