Persille1365381127 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg er enig i mye av det du skriver. Her er det, slik jeg forstår, både psykiatri, rus og oppgjør med rettsvesenet inne i bildet. Om en mann hadde oppført seg slik at jeg valgte å lyve på meg en abort, skulle det mye til før jeg fortalte ham at han var far. mvh Dårlig formulert; det er derfor jeg tror hennes samvittighet er årsaken til at hun forteller nå. Det er jo lite annet å "hente". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg er egentlig mer ut på det generelle og prinsippielle her. Fedre kan drite i ungene sine i sju år og så komme og kreve samvær under påskudd av barnas rett til samvær med far. For så å fordufte igjen nett når det passer dem. De sosiale sanksjonene for slike handlinger rammer vanligvis kvinner langt mer enn menn. Vi har lettere for å unnskylde en mann helt eller delvis. Er for øvrig enig i at tråstarter virker en smule urealistisk i sine forventninger. mvh Joda, og det er jeg helt enig i. Mitt svar her var myntet på hva kvinner forventer at skal skje når de får barn med en mann som ikke vil ha barn med dem. Hvilke krav vi som samfunn stiller er forsåvidt også relevant, men da kommer det mye annet inn også. Det blir jo litt som å se at en mann er rotete og lat, og så tro at han vil være ryddig og effektiv bare man flytter sammen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Dårlig formulert; det er derfor jeg tror hennes samvittighet er årsaken til at hun forteller nå. Det er jo lite annet å "hente". Skyldfølelse for hva, tror du? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Joda, og det er jeg helt enig i. Mitt svar her var myntet på hva kvinner forventer at skal skje når de får barn med en mann som ikke vil ha barn med dem. Hvilke krav vi som samfunn stiller er forsåvidt også relevant, men da kommer det mye annet inn også. Det blir jo litt som å se at en mann er rotete og lat, og så tro at han vil være ryddig og effektiv bare man flytter sammen Et annet moment i denne avsporingen er hva man burde ha rett til å forvente kontra hva som er realistisk. I 99,9% av alle tilfeller burde man kunne forlange at far stiller helhjertet opp med både tid og økonomi for sitt barn. Når det ikke skjer er faren på ingen som helst måte unnskyldt. På den andre side er det et faktum at en hel del fedre ikke stiller opp slik de burde, og man kan med en viss treffsikkerhet forutsi hvem disse er. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Skyldfølelse for hva, tror du? mvh For å ha løyet vil jeg tro? At hun bevisst har lurt ham, og nå har dårlig samvittighet? Alternativt at hun vil at barnet skal ha en far likevel, og tror dette vil gå så greit som det hun har beskrevet over her. At hun har dårlig samvittighet for å ha valgt bort muligheten for at barnet skal ha en far... Jeg vet ikke altså, det er helt løse spekulasjoner. Jeg ser bare ikke noen grunn til å fortelle ham dette når situasjonen er som den er, med alle faremomentene, utover at samvittigheten hennes sier henne at hun burde gjøre det. Og at hun vurderer alle de scenariene vi har skissert som mindre sannsynlige enn de hun har skissert, slik at det ikke vil by på de utfordringene du har skissert flere ganger. "Dette kan bare bli til det bedre" liksom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Et annet moment i denne avsporingen er hva man burde ha rett til å forvente kontra hva som er realistisk. I 99,9% av alle tilfeller burde man kunne forlange at far stiller helhjertet opp med både tid og økonomi for sitt barn. Når det ikke skjer er faren på ingen som helst måte unnskyldt. På den andre side er det et faktum at en hel del fedre ikke stiller opp slik de burde, og man kan med en viss treffsikkerhet forutsi hvem disse er. mvh ''På den andre side er det et faktum at en hel del fedre ikke stiller opp slik de burde, og man kan med en viss treffsikkerhet forutsi hvem disse er.'' Og en ganske god ledetråd er at han kraftig har motsatt seg graviditeten. Rett eller galt, jeg blir uansett ikke overrasket over utfallet når forutsetningene er som de er her. "Jada, jeg vet han har vært kronisk utro mot alle andre damer han har vært sammen med, og det var jo sånn vi møttes - men han kommer ikke til å være utro mot meg." "Jada, jeg vet han bruket alle pengene sine på øl og moro, men han kommer ikke til å fortsette med det når vi får barn." "Jada, jeg vet at han heller vil være med venner enn å være hjemme, og at han ikke er til stole på - men etter at vi får barn vil han være hjemme og hjelpe til mye mer." Kvinner har en tendens til å tro at de kan endre menn. I enkelte tilfeller skulle jeg ønske de faktisk kunne det, men i de aller fleste tilfeller fortsetter menn å være som de er etter at de har blitt samboere, ektemenn, fedre osv. Og kvinner fortsetter å være seg selv i like stor grad, det vises gjerne bare på andre områder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''På den andre side er det et faktum at en hel del fedre ikke stiller opp slik de burde, og man kan med en viss treffsikkerhet forutsi hvem disse er.'' Og en ganske god ledetråd er at han kraftig har motsatt seg graviditeten. Rett eller galt, jeg blir uansett ikke overrasket over utfallet når forutsetningene er som de er her. "Jada, jeg vet han har vært kronisk utro mot alle andre damer han har vært sammen med, og det var jo sånn vi møttes - men han kommer ikke til å være utro mot meg." "Jada, jeg vet han bruket alle pengene sine på øl og moro, men han kommer ikke til å fortsette med det når vi får barn." "Jada, jeg vet at han heller vil være med venner enn å være hjemme, og at han ikke er til stole på - men etter at vi får barn vil han være hjemme og hjelpe til mye mer." Kvinner har en tendens til å tro at de kan endre menn. I enkelte tilfeller skulle jeg ønske de faktisk kunne det, men i de aller fleste tilfeller fortsetter menn å være som de er etter at de har blitt samboere, ektemenn, fedre osv. Og kvinner fortsetter å være seg selv i like stor grad, det vises gjerne bare på andre områder Verden vil (selv)bedras. Ikke minst kvinner og menn. Jeg opplever ikke trådstarter som urealistisk i forhold til hva godt hun kan få ut av det. Hun forventer ikke mye. Jeg er mer i stuss på at hun orker å ta sjanse mhp på potensielle problemer. Igrunn håper jeg at jeg tar dugelig feil. Hadde vært hyggelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Verden vil (selv)bedras. Ikke minst kvinner og menn. Jeg opplever ikke trådstarter som urealistisk i forhold til hva godt hun kan få ut av det. Hun forventer ikke mye. Jeg er mer i stuss på at hun orker å ta sjanse mhp på potensielle problemer. Igrunn håper jeg at jeg tar dugelig feil. Hadde vært hyggelig. mvh ''Jeg opplever ikke trådstarter som urealistisk i forhold til hva godt hun kan få ut av det.'' Ikke jeg heller. ''Jeg er mer i stuss på at hun orker å ta sjanse mhp på potensielle problemer'' Og det er her det urealistiske kommer inn for min del. Jeg synes det er naivt å tro at dette skal gå så smertefritt som hun skisserer. Men som deg håper jeg også at vi tar feil 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det er vanskelig å tvinge noen til å ta sitt forelderansvar ut over det økonomiske. Heldigvis har vi nå et lovverk og system som i det minste tar hånd grunnleggende økonomiske forhold. Å får barn med en mann som ikke kan eller gidder å ta forelderansvar er forresten ikke en konsekvens av manglende abort, men av sex med feil person. mvh ''...er forresten ikke en konsekvens av manglende abort, men av sex med feil person.'' Nå er du ulogisk. Det er også en konsekvens av manglende abort, manglende prevensjon (som oftest), manglende angrepille... Og så videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg tenkte bare på hva det er best for barnet, og da mener jeg at det er til gagn for det om det får vite om hvem faren er når det er gammel nok til å savne en far i livet sitt. Dessuten var det snakk om en farmor som kunne bli en ressursperson i barnets liv. Konflikter i forhold til samvær, har jeg ingen erfaring med. Derimot ser jeg et barn som sårt savner en pappa i livet sitt og kaller mange menn for pappa fordi pappaen er død og alle andre har en pappa. ''Konflikter i forhold til samvær, har jeg ingen erfaring med.'' Jeg har heldigvis ingen egne erfaringer på dette området. Men å stå skulder ved skulder med flere som er i slike situasjoner med en ustabil medforelder, har gjort meg ganske allergisk. ''Derimot ser jeg et barn som sårt savner en pappa i livet sitt og kaller mange menn for pappa fordi pappaen er død og alle andre har en pappa.'' Et barns savn av en fungerende pappa løses ikke med en kom-og-gå-som-det-passer pappa. Tvert imot kan savnet av en fungerende pappa bli større om man stadig skuffes av en som lover og lyver. Jeg håper det barnet du forteller om etter hvert finner en som kan være som en pappa. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''På den andre side er det et faktum at en hel del fedre ikke stiller opp slik de burde, og man kan med en viss treffsikkerhet forutsi hvem disse er.'' Og en ganske god ledetråd er at han kraftig har motsatt seg graviditeten. Rett eller galt, jeg blir uansett ikke overrasket over utfallet når forutsetningene er som de er her. "Jada, jeg vet han har vært kronisk utro mot alle andre damer han har vært sammen med, og det var jo sånn vi møttes - men han kommer ikke til å være utro mot meg." "Jada, jeg vet han bruket alle pengene sine på øl og moro, men han kommer ikke til å fortsette med det når vi får barn." "Jada, jeg vet at han heller vil være med venner enn å være hjemme, og at han ikke er til stole på - men etter at vi får barn vil han være hjemme og hjelpe til mye mer." Kvinner har en tendens til å tro at de kan endre menn. I enkelte tilfeller skulle jeg ønske de faktisk kunne det, men i de aller fleste tilfeller fortsetter menn å være som de er etter at de har blitt samboere, ektemenn, fedre osv. Og kvinner fortsetter å være seg selv i like stor grad, det vises gjerne bare på andre områder Ikke nok med det: En del kvinner har en tendens til å tro at de kan endre en mann etter at de er skilt og skal samarbeide om barna. Når de ikke klarte det mens de fortsatt bodde sammen, hva i all verden får dem til å tro at det skal skje i etterkant...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''...er forresten ikke en konsekvens av manglende abort, men av sex med feil person.'' Nå er du ulogisk. Det er også en konsekvens av manglende abort, manglende prevensjon (som oftest), manglende angrepille... Og så videre. Hva er ulogisk. Den grunnleggende årsaken til svangerskap og påfølgende forelderskap er sex. Ingen sex, ingen baby. Alle vet, eller burde i hvert fall vite, at all prevensjon og nødprevensjon kan svikte. Det har til og med hendt at aborter har gått galt og det har blitt et barn likevel. (Så mange år siden jeg leste om dette at jeg ikke kan dokumentere det.) Velger man sex utenfor et gjensidig forpliktende forhold med høyde for at det blir barn av det, har man tatt en kalkulert risiko. Stort sett går det greit. Men ikke alltid. Man må respektere at for noen er ikke abort et alternativ i det hele tatt. Å hevde at de blir forelder som en konsekvens av at de ikke vil ta abort, er nærmest å pålegge dem abort. Ikke minst om man hevder at en mann blir far som resultat av at en kvinne ikke ønsker å ta abort. Han blir far fordi han vifter med snurrebassen. Barn er alltid _primært_ en konsekvens av sex. Alt annet er sekundært. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Ikke nok med det: En del kvinner har en tendens til å tro at de kan endre en mann etter at de er skilt og skal samarbeide om barna. Når de ikke klarte det mens de fortsatt bodde sammen, hva i all verden får dem til å tro at det skal skje i etterkant...? Godt poeng... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hva er ulogisk. Den grunnleggende årsaken til svangerskap og påfølgende forelderskap er sex. Ingen sex, ingen baby. Alle vet, eller burde i hvert fall vite, at all prevensjon og nødprevensjon kan svikte. Det har til og med hendt at aborter har gått galt og det har blitt et barn likevel. (Så mange år siden jeg leste om dette at jeg ikke kan dokumentere det.) Velger man sex utenfor et gjensidig forpliktende forhold med høyde for at det blir barn av det, har man tatt en kalkulert risiko. Stort sett går det greit. Men ikke alltid. Man må respektere at for noen er ikke abort et alternativ i det hele tatt. Å hevde at de blir forelder som en konsekvens av at de ikke vil ta abort, er nærmest å pålegge dem abort. Ikke minst om man hevder at en mann blir far som resultat av at en kvinne ikke ønsker å ta abort. Han blir far fordi han vifter med snurrebassen. Barn er alltid _primært_ en konsekvens av sex. Alt annet er sekundært. mvh Vi er enige i at barn først og fremst er en konsekvens av sex, men det er urealistisk å si at "alle som ikke vil ha barn, må la være å ha sex". For de færreste er det en realistisk forutsetning. Så da tar man andre valg som forsterker valget om barn eller ikke barn. Prevensjon er viktig og jo raskere vi innprenter til unge menn at mange kvinner lyver på seg p-piller, jo bedre. Dernest har vi valget om angrepille eller ikke. Det har ingenting med abort å gjøre, men allerede er det kvinnen som tar valget. Om hun vet at mannen ikke vil ha barn og velger bort prevensjon OG nødprevensjon, så synes jeg faktisk ikke det minste synd på henne om det leder til graviditet. Men ok, så kan p-piller svikte og de svikter jo slik at man ikke vet det før man er gravid. Da har igjen kvinnen valget; abort eller ikke. For noen er ikke abort et alternativ en gang, men de burde ikke hatt sex med tilfeldige menn om de er i mot abort og samtidig ikke vil ha en tilværelse som (ekte) alenemor. Det høres brutalt ut, men som vi har diskutert i denne tråden; det er en gang slik at det er kvinnen som bærer de fleste konsekvensene av en uønsket graviditet når faren ikke vil. Dette minner meg om diskusjonen i forhold til overfallsvoldtekter. Er det kvinnens skyld at hun blir overfalt? Nei. Burde kvinner ta forhåndsregler for å forhindre en slik situasjon så godt de kan? Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Vi er enige i at barn først og fremst er en konsekvens av sex, men det er urealistisk å si at "alle som ikke vil ha barn, må la være å ha sex". For de færreste er det en realistisk forutsetning. Så da tar man andre valg som forsterker valget om barn eller ikke barn. Prevensjon er viktig og jo raskere vi innprenter til unge menn at mange kvinner lyver på seg p-piller, jo bedre. Dernest har vi valget om angrepille eller ikke. Det har ingenting med abort å gjøre, men allerede er det kvinnen som tar valget. Om hun vet at mannen ikke vil ha barn og velger bort prevensjon OG nødprevensjon, så synes jeg faktisk ikke det minste synd på henne om det leder til graviditet. Men ok, så kan p-piller svikte og de svikter jo slik at man ikke vet det før man er gravid. Da har igjen kvinnen valget; abort eller ikke. For noen er ikke abort et alternativ en gang, men de burde ikke hatt sex med tilfeldige menn om de er i mot abort og samtidig ikke vil ha en tilværelse som (ekte) alenemor. Det høres brutalt ut, men som vi har diskutert i denne tråden; det er en gang slik at det er kvinnen som bærer de fleste konsekvensene av en uønsket graviditet når faren ikke vil. Dette minner meg om diskusjonen i forhold til overfallsvoldtekter. Er det kvinnens skyld at hun blir overfalt? Nei. Burde kvinner ta forhåndsregler for å forhindre en slik situasjon så godt de kan? Ja. Det du kommer med her kan enkelt og greit bli betraktet som vås og bortforklaringer. Har man sex så må man være klar til å ta ansvar hvis det resulterer i et barn. Sånn er det. Hvis man ikke er klar for det ansvaret får man enten finne seg en av samme kjønn, en pensjonist, eller en dukke. Subsidiert en sau. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det du kommer med her kan enkelt og greit bli betraktet som vås og bortforklaringer. Har man sex så må man være klar til å ta ansvar hvis det resulterer i et barn. Sånn er det. Hvis man ikke er klar for det ansvaret får man enten finne seg en av samme kjønn, en pensjonist, eller en dukke. Subsidiert en sau. Med vennlig hilsen Så kvinner skal anta at menn som har sex med de er klar for baby og vil stille opp som fedre når graviditeten er et faktum? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Så kvinner skal anta at menn som har sex med de er klar for baby og vil stille opp som fedre når graviditeten er et faktum? ''Så kvinner skal anta at menn som har sex med de er klar for baby og vil stille opp som fedre når graviditeten er et faktum? ;)'' Det vil være en rimelig antagelse, selv om det åpenbart er mange menn som er drittsekker. Det skulle da bare mangle at menn stiller opp som fedre for egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''Så kvinner skal anta at menn som har sex med de er klar for baby og vil stille opp som fedre når graviditeten er et faktum? ;)'' Det vil være en rimelig antagelse, selv om det åpenbart er mange menn som er drittsekker. Det skulle da bare mangle at menn stiller opp som fedre for egne barn. ''Det skulle da bare mangle at menn stiller opp som fedre for egne barn.'' Lever du i Utopia? Nei? Ikke jeg heller. I min verden er det mange menn som ikke stiller opp som fedre. Slik er det. Akkurat slik som noen voldtar, noen banker opp kona si, noen misbruker barna sine og alt anner som "bare skulle mangle at folk ikke gjorde". Det mangler. Så da tar vi konsekvensene av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''Det skulle da bare mangle at menn stiller opp som fedre for egne barn.'' Lever du i Utopia? Nei? Ikke jeg heller. I min verden er det mange menn som ikke stiller opp som fedre. Slik er det. Akkurat slik som noen voldtar, noen banker opp kona si, noen misbruker barna sine og alt anner som "bare skulle mangle at folk ikke gjorde". Det mangler. Så da tar vi konsekvensene av det. At noen er drittsekker er selvsagt sagt, men det betyr IKKE at kvinnen har noen form for plikt til å ta abort eller angrepiller. Hvis mannen gjør henne gravid kan han ikke forvente noe slikt. Selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 At noen er drittsekker er selvsagt sagt, men det betyr IKKE at kvinnen har noen form for plikt til å ta abort eller angrepiller. Hvis mannen gjør henne gravid kan han ikke forvente noe slikt. Selvsagt. Jeg har ikke sagt det. Jeg har sagt en kvinne burde forvente det verste, -spesielt- om mannen har sagt han ikke vil bli far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.