Gå til innhold

Krever du å få være venn med din ungdom på FB?

Anbefalte innlegg

Gjest ungdoms rett til privatliv?

Vi har en diskusjon gående i heimen om dagen. 16-åringen ønsker ikke å ha sin mor som venn på FB, noe mor krever å få være. Ungdommen sier at hun må få lov til å ha et privatliv, mens mor mener at siden hun kan ha en haug med venner på FB, så må hun da kunne tåle også å ha mor der.

Far mener at i stedet for å kreve å få være venn på FB, så kan heller foreldrene fra tid til annen evt. kreve å få innsyn i det 1-6åringen selv legger ut på FB. Dette mener ungdommen er greit, men hun synes at hun må kunne få ha den løpende dialogen med vennene uten innsyn fra mor.

Synspunkter? Hvordan gjør andre familier dette?

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• Persille1365381127

12

• morsan

6

• nick

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg har passordet til min 14-åring og er innom der innimellom for å se hva som skjer der inne. Han vet ikke om det og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det når han blir større. Forøvrig er den dødskjedelig så det er ikke noe jeg gjør for underholdningens skyld.

Persille1365381127

Enig med far.

Når det er sagt; ungdommen kan bare legge til mor, og så legge henne på en liste som ikke ser alt som foregår. Lag en egen gruppe for mor, og så bestemmer ungdommen selv hva mor skal se og ikke. F.eks innlegg på veggen, bilder eller annet som blir lagt ut.

Så får alle viljen sin (selv om jeg skjønner at det ikke er det mor vil).

Det blir jo som om foreldre skal ha rett til å lese dagbøker, snoke i skuffer, lese brev osv. En viss kontroll er greit, så innspillet om å ha muligheten til å sjekke er ok - da er det en toveis-tillit-sak. Men jeg er enig i at ungdom skal få ha privatliv.

Annonse

Gjest sseerriiøøsstt

Jeg har passordet til min 14-åring og er innom der innimellom for å se hva som skjer der inne. Han vet ikke om det og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det når han blir større. Forøvrig er den dødskjedelig så det er ikke noe jeg gjør for underholdningens skyld.

du har passordet til din 14-åring og går inn iblant uten at han vet om det. Fy f, sier jeg. Du snoker altså i privatlivet hans uten at han engang vet om det. det er jo hundre ganger værre enn å krangle om å bli venn eller ikke

Hvis det er en 16-åring av det noe uberegnelige og umodne slaget er jeg enig med faren, men hvis han eller hun er en fornuftig unge ville jeg ikke blandet med i det hele tatt. Jeg synes det er greit å la ungdommer få ha litt privatliv.

Å kreve at en skal være venn med sin mor i en alder av 16år er på grensen til galskap. Selvfølgelig har 16åringen rett til et privatliv.

Jeg synes heller ikke noe om forslaget om å kreve å få passordet. Hadde barnet vært 13 eller 14 så hadde det vært ok.

du har passordet til din 14-åring og går inn iblant uten at han vet om det. Fy f, sier jeg. Du snoker altså i privatlivet hans uten at han engang vet om det. det er jo hundre ganger værre enn å krangle om å bli venn eller ikke

Ja, sseerriiøøsstt

gjør jeg det. Er du virkelig så tett i skallen at du ikke skjønner hvorfor? Men kanskje du driter i om ungen din blir mobbet og trakassert på nett. Dessuten sjekker jeg om han har vært på Sentralbanestasjonen med gutta som bor her og det har han heldigvis ikke vært. Jeg ser helst at han holder seg unna de gutta som driver med dop og prostituerer seg.

Men du har kanskje ikke lest utallige oppfordringer til å følge med hva ungene driver med på nett, men kanskje du er av dem som tror at dine barn aldri gjør noe ulovlig og gærnt.

Gjest Vizzvazz

16 åringer bør da ha litt privatliv :)

Men om du vil være så streng - siden ungdommen ikke er fylt 18 ennå og du fortsatt har foreldreansvaret kan du gi han to alternativer:

Enten at du får passordet til hans konto

eller at han har deg på vennelista si :D

Men tro ikke at du får full kontroll på hva han gjør på facebook selv om du er på vennelista. Man kan nemlig ha innstillinger der som gjør at du ikke ser alt, f.eks. om han legger ut bilder: Vis for alle - unntatt .... (deg) :)

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Det bestemmer de selv. Datteren min vil ha meg som venn, men hun har stengt av så jeg ikke kan se taggede bilder. Helt greit for meg .

Sønnen min vil ikke ha meg som venn. Også helt greit for meg.

Jeg synes ungdommene må få lov til å ha noe for seg selv, hvis de ønsker det. En selvfølge for meg.

Nei kunne ikke drømme om å kreve å være venn med jr (som er 15) om han ikke ønsket dette. Regner jo med at han ville sperret meg ute fra det han ikke ønsket å vise meg, evt opprette en ny FB-side under kallenavn, bruke Gowalla, Twitter eller noe annet jeg ennå ikke vet at han bruker som kommunikasjonsmiddel. Er det noen årsak til at mor ønsker dette, eksempel vis tidligere episoder med mobbing eller flørting med litt urovekkende miljøer?

Ja, sseerriiøøsstt

gjør jeg det. Er du virkelig så tett i skallen at du ikke skjønner hvorfor? Men kanskje du driter i om ungen din blir mobbet og trakassert på nett. Dessuten sjekker jeg om han har vært på Sentralbanestasjonen med gutta som bor her og det har han heldigvis ikke vært. Jeg ser helst at han holder seg unna de gutta som driver med dop og prostituerer seg.

Men du har kanskje ikke lest utallige oppfordringer til å følge med hva ungene driver med på nett, men kanskje du er av dem som tror at dine barn aldri gjør noe ulovlig og gærnt.

Hvor går grensen? Du er en oppegående person, men her mener jeg at du tråkker langt over streken. Du overvåker og spionerer, uten at poden vet om det. Det er utilgivelig.

Gjest AtHomeMom

Min datter på Facebook er yngre enn det du forteller om her, jeg krevde at jeg fikk være venn med henne på Facebook, det var faktisk en forutsetning for at hun fikk det. Privatliv - joda, det har de rett på, men Facebook er ikke privat uansett om mor er der eller ikke. Det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett, så enkelt er det.

Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...

Gjest AtHomeMom

16 åringer bør da ha litt privatliv :)

Men om du vil være så streng - siden ungdommen ikke er fylt 18 ennå og du fortsatt har foreldreansvaret kan du gi han to alternativer:

Enten at du får passordet til hans konto

eller at han har deg på vennelista si :D

Men tro ikke at du får full kontroll på hva han gjør på facebook selv om du er på vennelista. Man kan nemlig ha innstillinger der som gjør at du ikke ser alt, f.eks. om han legger ut bilder: Vis for alle - unntatt .... (deg) :)

Jeg er fullstendig enig i at ungdommer har rett til privatliv, men Facebook er ikke privat i utgangspunktet og det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett...

Nå skal det sies at min datter er noe yngre enn eksempelet over her, så jeg forlanget nok noe mer kontroll enn jeg kanskje vil gjøre når hun blir eldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...