Gå til innhold

Krever du å få være venn med din ungdom på FB?

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen? Du er en oppegående person, men her mener jeg at du tråkker langt over streken. Du overvåker og spionerer, uten at poden vet om det. Det er utilgivelig.

Nick, det må du gjerne synes, men vent til din er 14 år og de fleste som bor rundt dere gjør ting du ikke ønsker din skal gjøre så tror jeg kanskje du også sjekker hvor i verden Nick jr er når det gjelder slike ting. Han vet jeg har passordet, men jeg sier ikke at jeg har vært inne på siden hans. Han har forøvrig ikke gjort noe gærnt, ikke brukt dop eller prostituert seg.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• Persille1365381127

12

• morsan

6

• nick

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg er fullstendig enig i at ungdommer har rett til privatliv, men Facebook er ikke privat i utgangspunktet og det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett...

Nå skal det sies at min datter er noe yngre enn eksempelet over her, så jeg forlanget nok noe mer kontroll enn jeg kanskje vil gjøre når hun blir eldre.

''Jeg er fullstendig enig i at ungdommer har rett til privatliv, men Facebook er ikke privat i utgangspunktet og det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett...

''

Dette er jeg enig i, det er en stor og viktig forskjell på en dagbok og FB-veggen.

Men man må forklare for ungdommen HVORFOR man vil være venn på FB. Og jeg mener prinsippielt at man ikke skal overvåke barn og ungdom i hemmelighet. (Men i særlig tilfeller, dvs. mistanke om kriminelle eller livsfarlige handlinger, ville jeg nok vurdert en form for "overvåkning"...)

TULL!!

Nei. Du forutsetter at ungen din ikke skal ha noe privatliv. Det finnes helt klart samtaler som foreldre ikke skal ha innsikt i, samtaler som godt kan ligge på FB.

Sånne foreldre som deg har behov for full kontroll og oversikt. Ungdommene har behov for et liv der foreldrene ikke deltar eller overvåker. Det er en del av den normale utviklingen.

Det er forskjell på 10-åringer og 16-åringer. Når skal du gi slipp?

Gjest AtHomeMom

Enig med far.

Når det er sagt; ungdommen kan bare legge til mor, og så legge henne på en liste som ikke ser alt som foregår. Lag en egen gruppe for mor, og så bestemmer ungdommen selv hva mor skal se og ikke. F.eks innlegg på veggen, bilder eller annet som blir lagt ut.

Så får alle viljen sin (selv om jeg skjønner at det ikke er det mor vil).

Det blir jo som om foreldre skal ha rett til å lese dagbøker, snoke i skuffer, lese brev osv. En viss kontroll er greit, så innspillet om å ha muligheten til å sjekke er ok - da er det en toveis-tillit-sak. Men jeg er enig i at ungdom skal få ha privatliv.

''Det blir jo som om foreldre skal ha rett til å lese dagbøker, snoke i skuffer, lese brev osv''

Det er her jeg er så uenig i dette med hva som er privatliv. Jeg er jo fullstendig enig i at foreldre ikke skal lese dagbøker, brev osv, men Facebook er ikke privat!

Gjest AtHomeMom

''Jeg er fullstendig enig i at ungdommer har rett til privatliv, men Facebook er ikke privat i utgangspunktet og det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett...

''

Dette er jeg enig i, det er en stor og viktig forskjell på en dagbok og FB-veggen.

Men man må forklare for ungdommen HVORFOR man vil være venn på FB. Og jeg mener prinsippielt at man ikke skal overvåke barn og ungdom i hemmelighet. (Men i særlig tilfeller, dvs. mistanke om kriminelle eller livsfarlige handlinger, ville jeg nok vurdert en form for "overvåkning"...)

Jeg mener heller ikke at man skal overvåke i hemmelighet, da begynner vi virkelig å snakke om omtramp. Det jeg snakker om er at man har lagt noen retningslinjer på forhånd, hvor man faktisk blir enig med barnet i hva som kreves og hva man forventer at foreldrene skal kunne ha innsikt i.

Gjest AtHomeMom

Jeg synes at en 16 åring skal få slippe å ha sin mor på FB...noe så flaut hehe.....

Flaut? Det kommer da helt an på - de fleste foreldre jeg kjenner som har sine barn på Facebook er venn med barna sine... dette gjelder alle aldre.

Annonse

Gjest AtHomeMom

Ja, sseerriiøøsstt

gjør jeg det. Er du virkelig så tett i skallen at du ikke skjønner hvorfor? Men kanskje du driter i om ungen din blir mobbet og trakassert på nett. Dessuten sjekker jeg om han har vært på Sentralbanestasjonen med gutta som bor her og det har han heldigvis ikke vært. Jeg ser helst at han holder seg unna de gutta som driver med dop og prostituerer seg.

Men du har kanskje ikke lest utallige oppfordringer til å følge med hva ungene driver med på nett, men kanskje du er av dem som tror at dine barn aldri gjør noe ulovlig og gærnt.

Her er jeg faktisk enig med personen med det utrolig modne nicket - jeg mener også det er et overtramp om man overvåker i hemmelighet, jeg synes man skal bli enig med barna om hva som kreves for at de skal kunne ha Facebook...

Jeg mener heller ikke at man skal overvåke i hemmelighet, da begynner vi virkelig å snakke om omtramp. Det jeg snakker om er at man har lagt noen retningslinjer på forhånd, hvor man faktisk blir enig med barnet i hva som kreves og hva man forventer at foreldrene skal kunne ha innsikt i.

Ja, jeg er absolutt enig! Men det var noen andre i tråden her som logget seg inn i hemlighet på ungdommens FB-profil, men passord. Det syns jeg man ikke bør gjøre uten særlig god grunn...

Nick, det må du gjerne synes, men vent til din er 14 år og de fleste som bor rundt dere gjør ting du ikke ønsker din skal gjøre så tror jeg kanskje du også sjekker hvor i verden Nick jr er når det gjelder slike ting. Han vet jeg har passordet, men jeg sier ikke at jeg har vært inne på siden hans. Han har forøvrig ikke gjort noe gærnt, ikke brukt dop eller prostituert seg.

Ergo er din overvåking overflødig.Tror du han legger ut på FB at han har vært på Oslo S og solgt rumpa si før han satte et skudd?

Når skal du begynne å stole på han?

Her er jeg faktisk enig med personen med det utrolig modne nicket - jeg mener også det er et overtramp om man overvåker i hemmelighet, jeg synes man skal bli enig med barna om hva som kreves for at de skal kunne ha Facebook...

Han vet jeg har passordet, det er jeg som har opprettet kontoen til ham. Han har ikke skiftet passord heller.

Ergo er din overvåking overflødig.Tror du han legger ut på FB at han har vært på Oslo S og solgt rumpa si før han satte et skudd?

Når skal du begynne å stole på han?

Nei, det hadde han nok ikke, men siden jeg ser hvem han skriver med og er mest kompis med så skjønner jeg hvor i verden han er.

Nei, det hadde han nok ikke, men siden jeg ser hvem han skriver med og er mest kompis med så skjønner jeg hvor i verden han er.

Du svarer ikke på spørsmålet?

At vi i det hele tatt diskuterer dette, er fordi foreldre nå har fått en kanal inn til barnas privatliv som de faktisk ikke hadde før. I den nære fremtiden kommer vi til å diskutere for og imot at ungene skal ha en GPS sender på seg, så vi kan vite nøyaktig hvor de er til enhver tid.

For noen få år siden så måtte du ha stolt på han, og den eneste måten å vite hvem han vanket med var å se hvem han dro med hjem. Du overvåker han via FB fordi du kan, ikke fordi det er en nødvendighet.

Annonse

Du svarer ikke på spørsmålet?

At vi i det hele tatt diskuterer dette, er fordi foreldre nå har fått en kanal inn til barnas privatliv som de faktisk ikke hadde før. I den nære fremtiden kommer vi til å diskutere for og imot at ungene skal ha en GPS sender på seg, så vi kan vite nøyaktig hvor de er til enhver tid.

For noen få år siden så måtte du ha stolt på han, og den eneste måten å vite hvem han vanket med var å se hvem han dro med hjem. Du overvåker han via FB fordi du kan, ikke fordi det er en nødvendighet.

Jeg har to andre unger også hvor jeg er venner med den ene og ikke den andre og begge er venner med minstemann og det samme er faren, men han har litt tungt for det og er av de som tror at hans unge aldri gjør noe gærnt.

Jeg har sjøl valgt å ikke være venner med ham på facebook og jeg stoler på ham og at det han sier er sant. Så det har ikke noe med at jeg ikke stoler på ham.

Men vi har mottatt drapstrusler før fordi ting er som de er her og jeg har hatt innbrudd av de samme ungene mens jeg var hjemme og jeg vil helst ha oversikten. Det er disse ungene jeg ikke stoler på.

Gjest harikkenickfortiden

Jeg og min mann er venn med alle våre tre barn på fb. og mener at de skal ikke skrive mer der enn de kan stå for. hvis de har mye annet hemmelig å skrive/ snakke om, så kan de gjøre det på annet vis. mine barn har ikke noe imot det.

Men jeg har IKKE passord til deres profil, og ville aldri hatt det. noe privat må de få lov å ha.

Jeg har to andre unger også hvor jeg er venner med den ene og ikke den andre og begge er venner med minstemann og det samme er faren, men han har litt tungt for det og er av de som tror at hans unge aldri gjør noe gærnt.

Jeg har sjøl valgt å ikke være venner med ham på facebook og jeg stoler på ham og at det han sier er sant. Så det har ikke noe med at jeg ikke stoler på ham.

Men vi har mottatt drapstrusler før fordi ting er som de er her og jeg har hatt innbrudd av de samme ungene mens jeg var hjemme og jeg vil helst ha oversikten. Det er disse ungene jeg ikke stoler på.

Du har vel dine grunner, men ikke skjønner jeg hvordan overvåking via FB kan løse noe av dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du sier at du ikke er venn med han samtidig som du går inn på profilen hans og sjekker.

Alle mine fire har lagt til meg på Facebook på eget initiativ. Det føles som en tillitserklæring. Men jeg ville aldri ha tvunget meg inn på lista deres. Jeg har samme policy med barn og ungdom ellers også. Jeg godtar venneforespørsler som kommer fra deres side, men jeg sender aldri venneforespørsler selv.

Jeg synes også at en 16 åring er så voksen, at de trenger å få ha sitt privatliv fritt for foreldre som snoker.

Så jeg er helt enig med far i denne saken.

Du har vel dine grunner, men ikke skjønner jeg hvordan overvåking via FB kan løse noe av dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du sier at du ikke er venn med han samtidig som du går inn på profilen hans og sjekker.

Jeg har to venninner som har mistet gutta sine i overdose også, begge startet med dop i 14-årsalderen. Jeg ser dopselgerne fra vinduet mitt og vet at minstemann blir spurt med jevne mellomrom om han vil kjøpe. Jeg håper virkelig at jeg har klart å lære ham de rette verdiene. Jeg har klart det med de to andre, han her er en annen type så det gjør at ting er mer vanskelig

Persille1365381127

''Det blir jo som om foreldre skal ha rett til å lese dagbøker, snoke i skuffer, lese brev osv''

Det er her jeg er så uenig i dette med hva som er privatliv. Jeg er jo fullstendig enig i at foreldre ikke skal lese dagbøker, brev osv, men Facebook er ikke privat!

Facebook er privat. Man velger selv hvem man vil at skal se hva, og hva man vil dele. De man ikke ønsker at skal delta i det som foregår der, de legger man enten ikke til - eller begrenser tilgangen til.

Persille1365381127

Min datter på Facebook er yngre enn det du forteller om her, jeg krevde at jeg fikk være venn med henne på Facebook, det var faktisk en forutsetning for at hun fikk det. Privatliv - joda, det har de rett på, men Facebook er ikke privat uansett om mor er der eller ikke. Det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett, så enkelt er det.

Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...

''Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...''

Det synes jeg er drøyere enn noe annet som er skrevet i denne tråden.

Det vil si at hun faktisk ikke har noen mulighet til å kontrollere hva du skal se eller ikke. Det er en grunn til at Facebook har 13-årsgrense, og du har løyet på alderen hennes ved å la henne ha profil der.

Om du ikke mener hun er moden nok til å kontrollere slike ting selv, så burde du ikke latt henne opprette profil der. Så enkelt er det.

At du skal ha en kopi av alt er så langt over grensen som jeg synes det er mulig å komme. Kan du ikke bare be om å få en kopi av sms'ene hennes også? Og eventuelle brev?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...