Gå til innhold

Krever du å få være venn med din ungdom på FB?

Anbefalte innlegg

Jeg synes 16-åringer bør få være på FB uten at mor eller far skal kreve å være på vennelisten deres.

Når det gjelder en 13-åring er jeg mer i tvil, her synes jeg i det minste mor og far må ha tilgang til det som legges ut.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• Persille1365381127

12

• morsan

6

• nick

6

Mest aktive i denne tråden

''Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...''

Det synes jeg er drøyere enn noe annet som er skrevet i denne tråden.

Det vil si at hun faktisk ikke har noen mulighet til å kontrollere hva du skal se eller ikke. Det er en grunn til at Facebook har 13-årsgrense, og du har løyet på alderen hennes ved å la henne ha profil der.

Om du ikke mener hun er moden nok til å kontrollere slike ting selv, så burde du ikke latt henne opprette profil der. Så enkelt er det.

At du skal ha en kopi av alt er så langt over grensen som jeg synes det er mulig å komme. Kan du ikke bare be om å få en kopi av sms'ene hennes også? Og eventuelle brev?

Jeg er helt enig med deg!

Min datter på Facebook er yngre enn det du forteller om her, jeg krevde at jeg fikk være venn med henne på Facebook, det var faktisk en forutsetning for at hun fikk det. Privatliv - joda, det har de rett på, men Facebook er ikke privat uansett om mor er der eller ikke. Det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett, så enkelt er det.

Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...

''Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...'' Dette er jo overvåking! Hvilke kommunikasjonsflater gir du henne tillitt til å bruke i fred da? Får hun ha mail? Sms'er, leser du de? Msn? En ting er å ha blikket rettet mot ungenes bruk av og samspill med omverden på nett, men å frarøve dem privatliv tror jeg faller tilbake på oss den dagen de skjønner hva vi har krevd. Jeg syns du etablerer litt av et regime å løsrive seg fra gjennom denne praksisen...

Min datter på Facebook er yngre enn det du forteller om her, jeg krevde at jeg fikk være venn med henne på Facebook, det var faktisk en forutsetning for at hun fikk det. Privatliv - joda, det har de rett på, men Facebook er ikke privat uansett om mor er der eller ikke. Det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett, så enkelt er det.

Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...

''Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...''

Gosjameg, sier nå jeg! Snakk om å bli fullstendig overvåket av mor.

Det vil si at hun faktisk ikke har noen mulighet til å kontrollere hva du skal se eller ikke. Det er en grunn til at Facebook har 13-årsgrense, og du har løyet på alderen hennes ved å la henne ha profil der.

Om du ikke mener hun er moden nok til å kontrollere slike ting selv, så burde du ikke latt henne opprette profil der. Så enkelt er det.

At du skal ha en kopi av alt er så langt over grensen som jeg synes det er mulig å komme. Kan du ikke bare be om å få en kopi av sms'ene hennes også? Og eventuelle brev?

Helt enig!

''Jeg er fullstendig enig i at ungdommer har rett til privatliv, men Facebook er ikke privat i utgangspunktet og det man ikke vil at mor skal lese, skal ikke legges ut på nett...

''

Dette er jeg enig i, det er en stor og viktig forskjell på en dagbok og FB-veggen.

Men man må forklare for ungdommen HVORFOR man vil være venn på FB. Og jeg mener prinsippielt at man ikke skal overvåke barn og ungdom i hemmelighet. (Men i særlig tilfeller, dvs. mistanke om kriminelle eller livsfarlige handlinger, ville jeg nok vurdert en form for "overvåkning"...)

''Men man må forklare for ungdommen HVORFOR man vil være venn på FB. Og jeg mener prinsippielt at man ikke skal overvåke barn og ungdom i hemmelighet.'' Nettopp. Forklare, dvs lære bort "hvordan presentere seg på nett" er saken. Forbud vil ikke ha noen som helst læring i seg. ''Men i særlig tilfeller, dvs. mistanke om kriminelle eller livsfarlige handlinger, ville jeg nok vurdert en form for "overvåkning"...'' Helt enig også her :)

Annonse

''Det blir jo som om foreldre skal ha rett til å lese dagbøker, snoke i skuffer, lese brev osv''

Det er her jeg er så uenig i dette med hva som er privatliv. Jeg er jo fullstendig enig i at foreldre ikke skal lese dagbøker, brev osv, men Facebook er ikke privat!

''men Facebook er ikke privat'' Ta en liten FU blant et representativt utvalg menn og kvinner fra 13- 50 og hør om de er enig med deg i dette. FB er i aller høyesete grad privat, og nettopp derfor er kontoen også passordbeskyttet.

Det er eier av siden som bestemmer hvem som skal se hva, og om du søker på Kayia foreksempel får du ikke se annet en navnet og profilbildet mitt, siden Kayia og AtHomeMum ikke er venner på FB. Jeg har opprettet lister som ikke får se mine private eller taggede bilder også jeg, av den enkle grunn at jeg har 600 på vennelisten min. Private og taggede bilder ønsker jeg bare at omlag 100 skal ha tilgang til, og inn- og utboksen har selvfølgelig INGEN tilgang til, der sender jeg jo privat post.

Gjest ungdoms rett til privatliv?

Takker for mange gode innspill!

16-åringen er en velfungerende og fornuftig jente. Hennes argument mot mors deltagelse i hennes FB-liv, er at det ikke bare handler om hva hun selv skriver, men mer hva hennes venner skriver om ting de har gjort sammen, og at det ikke er alt hun ønsker at mor skal blande seg i. Hun mener (når hun har behov for å overdrive) at det er omtrent som å skulle ta med seg mor på vennefest...*s*

Det er ikke blitt lettere å være tenåringsforeldre med tiden!

Tror jeg.

Persille1365381127

Jeg mener heller ikke at man skal overvåke i hemmelighet, da begynner vi virkelig å snakke om omtramp. Det jeg snakker om er at man har lagt noen retningslinjer på forhånd, hvor man faktisk blir enig med barnet i hva som kreves og hva man forventer at foreldrene skal kunne ha innsikt i.

Med et barn, ja. Med en ungdom, ikke så sikkert jeg er like enig.

Det er forskjell på barn og ungdom, og en sekstenåring bør få lov å ha slike ting i fred.

Persille1365381127

''men Facebook er ikke privat'' Ta en liten FU blant et representativt utvalg menn og kvinner fra 13- 50 og hør om de er enig med deg i dette. FB er i aller høyesete grad privat, og nettopp derfor er kontoen også passordbeskyttet.

Det er eier av siden som bestemmer hvem som skal se hva, og om du søker på Kayia foreksempel får du ikke se annet en navnet og profilbildet mitt, siden Kayia og AtHomeMum ikke er venner på FB. Jeg har opprettet lister som ikke får se mine private eller taggede bilder også jeg, av den enkle grunn at jeg har 600 på vennelisten min. Private og taggede bilder ønsker jeg bare at omlag 100 skal ha tilgang til, og inn- og utboksen har selvfølgelig INGEN tilgang til, der sender jeg jo privat post.

Veldig enig.

Gjest sseerriiøøsstt

Ja, sseerriiøøsstt

gjør jeg det. Er du virkelig så tett i skallen at du ikke skjønner hvorfor? Men kanskje du driter i om ungen din blir mobbet og trakassert på nett. Dessuten sjekker jeg om han har vært på Sentralbanestasjonen med gutta som bor her og det har han heldigvis ikke vært. Jeg ser helst at han holder seg unna de gutta som driver med dop og prostituerer seg.

Men du har kanskje ikke lest utallige oppfordringer til å følge med hva ungene driver med på nett, men kanskje du er av dem som tror at dine barn aldri gjør noe ulovlig og gærnt.

At du gjør det UTEN AT HAN VET DET synes jeg fortsatt er like hårreisende. Du leser kanskje dagboken hans også uten at han vet det? Hvorfor kan han ikke få vite hva det er du driver med?

At du gjør det UTEN AT HAN VET DET synes jeg fortsatt er like hårreisende. Du leser kanskje dagboken hans også uten at han vet det? Hvorfor kan han ikke få vite hva det er du driver med?

Den dagen jeg har et nabolag som Dorthe skisserer, skal jeg mene noe om hvordan Dorthe håndterer dette. Inntil da tror jeg hun gjør det beste ut det hele.

Helt enig med deg.

Annonse

Selvfølgelig kan han få vite det. Det er bare det at han ikke har vært tilstede når jeg har gjort det, han har vært på skolen.

Jeg lot ikke dattera mi snakke på MSN uten at jeg fulgte med når hun var på den alderen heller og jeg har sjekket loggen etter alle tre.

Gjest AtHomeMom

''Gjorde forresten en god avtale med min datter, som hun selv også synes var helt grei; Facebook-profilen hennes ble opprettet med min mailadresse, slik at jeg får mailer med tags, meldinger osv:-) Det er temmelig praktisk...'' Dette er jo overvåking! Hvilke kommunikasjonsflater gir du henne tillitt til å bruke i fred da? Får hun ha mail? Sms'er, leser du de? Msn? En ting er å ha blikket rettet mot ungenes bruk av og samspill med omverden på nett, men å frarøve dem privatliv tror jeg faller tilbake på oss den dagen de skjønner hva vi har krevd. Jeg syns du etablerer litt av et regime å løsrive seg fra gjennom denne praksisen...

Vet du hva, jeg frarøver henne virkelig ikke privatlivet selv om vi har denne avtalen - hun er selv fullstendig klar over og enig i at vi gjør det på denne måten.

Når det gjelder de andre tingene du ramser opp her, mail, SMS, MSN, dagbøker osv. har jeg ingen oversikt over.

Gjest AtHomeMom

Gosjameg, sier nå jeg! Snakk om å bli fullstendig overvåket av mor.

''Snakk om å bli fullstendig overvåket av mor.''

Hvordan kan du si det? Fullstendig overvåker av mor blir hun ikke, selv om jeg holder oversikten over hva hun bedriver på Facebook. Det finnes en hel masse andre arenaer hvor hun har fullstendig frihet i forhold til kommunikasjon med andre, dette gjelder mail, SMS, MSN, telefoner og ikke minst ansikt-til-ansikt-kontakt med andre mennesker. Når jeg ser hva folk mener om at barn er på facebook, synes jeg det er merkelig å bli så til de grader halshugd for å innegå en slik avtale med min datter.

Gjest AtHomeMom

''Det vil si at hun faktisk ikke har noen mulighet til å kontrollere hva du skal se eller ikke. ''

Det har hun vel!!. Hva vet du om facebook? Hun har nemlig mulighet til å gå inn å selv velge hva slags aktivitet som skal generere mail til innboksen min, passordet til profilen hennes har jeg ikke... Og hvorfor skulle det være noen automatikk i at jeg krever å kontrollere alt annet av kommunikasjon, selv om jeg har valgt å gjøre det (forøvrig helt i samråd med min datter) på Facebook.

Gjest AtHomeMom

''Det er en grunn til at Facebook har 13-årsgrense, og du har løyet på alderen hennes ved å la henne ha profil der.''

Hvordan vet du forresten at min datter ikke har fylt 13 år??

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har to venninner som har mistet gutta sine i overdose også, begge startet med dop i 14-årsalderen. Jeg ser dopselgerne fra vinduet mitt og vet at minstemann blir spurt med jevne mellomrom om han vil kjøpe. Jeg håper virkelig at jeg har klart å lære ham de rette verdiene. Jeg har klart det med de to andre, han her er en annen type så det gjør at ting er mer vanskelig

Her støtter jeg deg Dorthe. Hvis mitt barn hadde levd under slike forhold du her beskriver, så ville jeg nok ønsket oversikt jeg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...