Gå til innhold

Spørsmål om Atarax og litt annet :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære dr Dahl. Først av alt: Beklager at doble linjeskift ikke ser ut til å fungere. Jeg bruker Atarax 10 mg X 3/d mot angst/uro (i tillegg til Paroxetin 20 mg/d), og har noen spørsmål om Atarax jeg håper du har tid til å svare på: 1. I felleskatalogen står det under indikasjoner: "Psykosomatiske eller somatiske tilstander preget av uro og angst hvor alternative medikamenter ikke er indisert". Om jeg forstår det riktig, betyr dette at Atarax ikke er noe førstevalg? Hvorfor ikke? 2. Har forstått det slik at Atarax ikke er vanedannende. Kan Atarax miste sin effekt ved hyppig bruk, slik som f.eks. Vallergan? I tilfelle hvor ofte bør man ta et opphold for å få god effekt av medisinen igjen? 3. Hvordan er det med bilkjøring og Atarax? Er det helt utelukket å kjøre bil når man har tatt Atarax? 4. Tar Certirizin for allergi. Siden Atarax er et a-histamin med egenskaper på allergi, blir det da overflødig å ta Certirizin når jeg har tatt Atarax? Tilleggspørsmål: Jeg har uvpf, angst og med stor sannsynlighet er jeg bipolar. (bipolar spektrumlidelse). Måtte dessverre slutte med Lamictal pga. problemer med konsentrasjon og hukommelse som jeg har bruk for i mitt fremtidige arbeid. Opplever veldig liten stabilitet i følelseslivet med depresjoner, uro og angst. Er mye trett, lite energi, men av og til mye energi (ingen depresjon) og kreativitet (oftest på kvelder). Er det noen andre medisiner enn Lamictal som ikke går like sterkt utover konsentrasjon og hukommelse, som er verdt å prøve? Hadde vært flott om du kunne svare på disse spørsmålene. På forhånd takk! :)

Skrevet

Jeg følte ikke at jeg fikk et noenlunde stabilt stemningsleie før jeg startet med litium (Lithionit).

Den dosen med atarax er ikke stor da (jeg har selv fått 50mg som engangsdoser for en del tid siden)... Om du ikke føler deg dopa av den, og kanskje allerede kjører bil, tror jeg trygt du kan fortsette med det.

Har heller aldri skjønt den "når ikke annet er indisert." Kanskje det rett og slett handler om at f.eks. benzo ikke er gunstige fordi de er vanedannende - noe Atarax ikke er.

Om det har effekt på allergien din aleine ville du vel merke om du unnlot noen doser Cetirizin?

Jeg vet ikke om m an utvikler tåleranse på Atarax, jeg tok det aldri over tid fordi det ikke passet for meg. Mange medikamenter er det jo sånn med dessverre. Jeg vet ikke noe om tider og slikt, men du vil vel kjenne det?

Skrevet

Jeg følte ikke at jeg fikk et noenlunde stabilt stemningsleie før jeg startet med litium (Lithionit).

Den dosen med atarax er ikke stor da (jeg har selv fått 50mg som engangsdoser for en del tid siden)... Om du ikke føler deg dopa av den, og kanskje allerede kjører bil, tror jeg trygt du kan fortsette med det.

Har heller aldri skjønt den "når ikke annet er indisert." Kanskje det rett og slett handler om at f.eks. benzo ikke er gunstige fordi de er vanedannende - noe Atarax ikke er.

Om det har effekt på allergien din aleine ville du vel merke om du unnlot noen doser Cetirizin?

Jeg vet ikke om m an utvikler tåleranse på Atarax, jeg tok det aldri over tid fordi det ikke passet for meg. Mange medikamenter er det jo sånn med dessverre. Jeg vet ikke noe om tider og slikt, men du vil vel kjenne det?

Heisann, og takk for svar! :)

Lithionit høres ut som en god medisin. Kan jeg spørre om du har merket

forskjell på minnet med den medisinen? (Jeg har en udiagnostisert stemnings-

lidelse, og jeg fikk Lamictal her tidligere. Det hjalp ganske så raskt,

men minnet mitt ble så dårlig at jeg ikke kunne huske det neste ordet jeg

skulle si. I tillegg driver jeg med saker som krever at jeg kan konsentrere

meg om detaljer og huske sammenhenger etc.) Er det ellers vanskelig å kontroll-

ere væskebalanse etc. på denne medisinen? Jeg trener et par timer om dagen, og

får nesten angst med tanke på at jeg kunne overse komplikasjoner. ;)

nok uansett ha en stemningsstabiliserende medisin, da jeg har svingninger som jeg

synes er unødig slitsomme.

Når det gjelder Atarax, så er du kanskje inne på noe. At det står der fordi

det er en gammel tekst som stammer fra de "riktig gamle dager", da de fryktet

at Atarax kunne være like vanedannende som benzo. Eller: Det kan være pga

den muskelavslappende virkning Atarax skal ha. (Det er vel sikkert ikke så bra

for hjertet). Eller kan hende at det er fordi Atarax er kontraindisert for

"kroppsegen depresjon".

Har faktisk latt være å ta Certirizin når jeg har tatt Atarax. Virker som det

virker like godt som Certirizin så langt iallefall. Virkestoffet i Certirizin

er vel en av metabolittene til Ataraxvirkestoffet, så kanskje ikke så umulig.

Får vel bare teste og se om Atarax mister virkning som du sier. Blir ikke

særlig trøtt av 10 mg Atarax, og kan jo også ta en kaffe om bilkjøring plutselig

skulle bli aktuelt. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. I felleskatalogen står det under indikasjoner: "Psykosomatiske eller somatiske tilstander preget av uro og angst hvor alternative medikamenter ikke er indisert". Om jeg forstår det riktig, betyr dette at Atarax ikke er noe førstevalg? Hvorfor ikke?

S: Manglende dokumentasjon. Skyldes nok ikke bare få/manglende undersøkelser, men også manglende egenskaper ved stoffet.

2. Har forstått det slik at Atarax ikke er vanedannende. Kan Atarax miste sin effekt ved hyppig bruk, slik som f.eks. Vallergan? I tilfelle hvor ofte bør man ta et opphold for å få god effekt av medisinen igjen?

S: Dette vil en kunne forvente. En må ta et opphold på 3-4 dager når en merker avtagende effekt. Kanskje hver 4-6 uke?

3. Hvordan er det med bilkjøring og Atarax? Er det helt utelukket å kjøre bil når man har tatt Atarax?

S: Dispensasjon for vanlig personbil

vil bli gitt.

4. Tar Certirizin for allergi. Siden Atarax er et a-histamin med egenskaper på allergi, blir det da overflødig å ta Certirizin når jeg har tatt Atarax?

S: Dette må du prøve ut for å finne det ut.

Tilleggspørsmål: Jeg har uvpf, angst og med stor sannsynlighet er jeg bipolar. (bipolar spektrumlidelse). Måtte dessverre slutte med Lamictal pga. problemer med konsentrasjon og hukommelse som jeg har bruk for i mitt fremtidige arbeid. Opplever veldig liten stabilitet i følelseslivet med depresjoner, uro og angst. Er mye trett, lite energi, men av og til mye energi (ingen depresjon) og kreativitet (oftest på kvelder). Er det noen andre medisiner enn Lamictal som ikke går like sterkt utover konsentrasjon og hukommelse, som er verdt å prøve?

S: Litium er et utmerket preparat.

PS. Må legge til at dette er et teoretisk svar. Jeg har nesten aldri skrevet ut Atarax til noen pasient.

Skrevet

1. I felleskatalogen står det under indikasjoner: "Psykosomatiske eller somatiske tilstander preget av uro og angst hvor alternative medikamenter ikke er indisert". Om jeg forstår det riktig, betyr dette at Atarax ikke er noe førstevalg? Hvorfor ikke?

S: Manglende dokumentasjon. Skyldes nok ikke bare få/manglende undersøkelser, men også manglende egenskaper ved stoffet.

2. Har forstått det slik at Atarax ikke er vanedannende. Kan Atarax miste sin effekt ved hyppig bruk, slik som f.eks. Vallergan? I tilfelle hvor ofte bør man ta et opphold for å få god effekt av medisinen igjen?

S: Dette vil en kunne forvente. En må ta et opphold på 3-4 dager når en merker avtagende effekt. Kanskje hver 4-6 uke?

3. Hvordan er det med bilkjøring og Atarax? Er det helt utelukket å kjøre bil når man har tatt Atarax?

S: Dispensasjon for vanlig personbil

vil bli gitt.

4. Tar Certirizin for allergi. Siden Atarax er et a-histamin med egenskaper på allergi, blir det da overflødig å ta Certirizin når jeg har tatt Atarax?

S: Dette må du prøve ut for å finne det ut.

Tilleggspørsmål: Jeg har uvpf, angst og med stor sannsynlighet er jeg bipolar. (bipolar spektrumlidelse). Måtte dessverre slutte med Lamictal pga. problemer med konsentrasjon og hukommelse som jeg har bruk for i mitt fremtidige arbeid. Opplever veldig liten stabilitet i følelseslivet med depresjoner, uro og angst. Er mye trett, lite energi, men av og til mye energi (ingen depresjon) og kreativitet (oftest på kvelder). Er det noen andre medisiner enn Lamictal som ikke går like sterkt utover konsentrasjon og hukommelse, som er verdt å prøve?

S: Litium er et utmerket preparat.

PS. Må legge til at dette er et teoretisk svar. Jeg har nesten aldri skrevet ut Atarax til noen pasient.

Mange takk for svar svar på mine mange spørsmål. Da skal det ordne seg :) Ha en fin kveld! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...