Gå til innhold

Hva ville du gjort julaften hvis...

Anbefalte innlegg

Gjest veldig lei meg nå

...hvis du var alene med barn, og har pleid å være vekselvis hos din bror eller dine foreldre. Men denne julen sier så plutselig din mor til deg at hun syns det blir for slitsomt å feire jul med små barn, samtidig som hun har invitert seg selv til din bror og sagt det samme til dem. Slik at du altså blir stående alene uten å kunne feire julaften verken med dine foreldre eller din bror.

Hva hvis din mor alltid har hatt en manipulerende måte å kommunisere på, men din bror ikke ser det og ikke vil blandes borti det, så du kvir deg for å fortelle ham hva som faktisk har blitt sagt her.

Hva ville du da gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356215-hva-ville-du-gjort-julaften-hvis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

14

• Dorthe

7

• Elis31

6

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde tenkt "Heldige oss!" :-)!

Tenk så deilig, da, å slippe styret med å pakke med seg finklær og gaver og alt mulig dill-dall og sette seg i bilen og kjøre bort på julekvelden.

Tenk så deilig å ha en julekveldsdag på helt egne premisser, gjøre akkurat hva man vil når man vil, uten å ta hensyn til andre!

Jeg hadde grepet sjansen med begge hender til å lage verdens triveligste jul! :-)

Prøvd å se det som en sjanse til å endelig lage den julekvelden jeg hadde lyst til å ha, uten å ta hensyn til sære familiemedlemmer.

Så hadde jeg enten laget en feiring på egne ungers premisser, evt. alliert meg med en venninne i samme situasjon, eller tatt med meg ungene på juleferie på fjellet eller i syden.

Hvis jeg helst ville vært hjemme og ikke hadde noen venninne i samme situasjon, hadde jeg tenkt over om det var noen andre i familien som var litt utafor kjernefamilieidyllen, og evt. invitert dem til oss.

AneM1365380603

Jeg hadde tenkt "Heldige oss!" :-)!

Tenk så deilig, da, å slippe styret med å pakke med seg finklær og gaver og alt mulig dill-dall og sette seg i bilen og kjøre bort på julekvelden.

Tenk så deilig å ha en julekveldsdag på helt egne premisser, gjøre akkurat hva man vil når man vil, uten å ta hensyn til andre!

Jeg hadde grepet sjansen med begge hender til å lage verdens triveligste jul! :-)

Sånn tenker jeg også :o)

Annonse

Prøvd å se det som en sjanse til å endelig lage den julekvelden jeg hadde lyst til å ha, uten å ta hensyn til sære familiemedlemmer.

Så hadde jeg enten laget en feiring på egne ungers premisser, evt. alliert meg med en venninne i samme situasjon, eller tatt med meg ungene på juleferie på fjellet eller i syden.

Hvis jeg helst ville vært hjemme og ikke hadde noen venninne i samme situasjon, hadde jeg tenkt over om det var noen andre i familien som var litt utafor kjernefamilieidyllen, og evt. invitert dem til oss.

Dette høres ut som en bedre strategi enn den jeg foreslo:-)

Hadde sagt til broren min at det pleier å være slik i familier at barn prioriteres i julen, slik at det er bedre om moren din må lide under støy fra barn enn at du og barna må feire alene siden dere ikke pleier det.

Ville du virkelig at trengt deg på når du visste at det var slik som trådstarter beskriver? Altså, at noen ikke ville ha ungene dine tilstede?

Jeg hadde ikke orket å gjort det. Å tvinge seg til å få være i selskap med folk som ikke ønsker en tilstede, det kan da ikke være noe hyggelig?

Ville du virkelig at trengt deg på når du visste at det var slik som trådstarter beskriver? Altså, at noen ikke ville ha ungene dine tilstede?

Jeg hadde ikke orket å gjort det. Å tvinge seg til å få være i selskap med folk som ikke ønsker en tilstede, det kan da ikke være noe hyggelig?

Nei, jeg ville nok neppe ha gjort det. Se svaret mitt til laban:-) Samtidig synes jeg det må være greit å yte en manipulerende mor noe motstand

Jeg synes forøvrig at broren er litt"rar", dersom han ikke sjekker med sin søster hvordan hun ønsker at julen skal organiseres i år. Men jeg kommer fra en familie hvor vi er flere som feirer sammen hvert år.

Jeg ville forsøkt å lage verdens koseligste jul hjemme, og latt mor og bror feire på sin måte.

Kanskje du synes det er stusselig fordi du er vant til å feire med fler, men kan godt hende barna synes det er stas å være sammen om å kunne lage fin jul hjemme. Det syntes jeg da jeg var liten! :)

Ah, da skulle jeg jammen kost meg glugg i hjel!!!

Det er jo drømmesituasjonen, dette! Tenk å få kose seg sammenmed ungene uten forstyrrelser, bare gjøre det en vil, sise når man vil og hva man vil. Gå på kino, se filmer hjemme, gå turer, koke kakao. Nei, dette hadde jeg gledet meg villt til!

Nei, jeg ville nok neppe ha gjort det. Se svaret mitt til laban:-) Samtidig synes jeg det må være greit å yte en manipulerende mor noe motstand

Jeg synes forøvrig at broren er litt"rar", dersom han ikke sjekker med sin søster hvordan hun ønsker at julen skal organiseres i år. Men jeg kommer fra en familie hvor vi er flere som feirer sammen hvert år.

''Samtidig synes jeg det må være greit å yte en manipulerende mor noe motstand''

Det er jeg absolutt enig i, men å bruke julekvelden til noe slikt kan jeg ikke se at går ut over andre enn ungene. Og det er jo kjipt...

''Jeg synes forøvrig at broren er litt"rar",''

Litt??? LITT??? Urmerkelig, spør du meg!

''dersom han ikke sjekker med sin søster hvordan hun ønsker at julen skal organiseres i år.''

Kanskje han er enig med sin mor, alternativt er redd sin mor og gjør som hun vil?

''Men jeg kommer fra en familie hvor vi er flere som feirer sammen hvert år.''

Vi har gjort ulike varianter opp gjennom årene, og ungene er helt samstemt om at de beste julene er de vi har når vi 4 er alene. Og det er vi voksne heeeelt enig i! :-)

Gjest nissekjerringa

Ah, da skulle jeg jammen kost meg glugg i hjel!!!

Det er jo drømmesituasjonen, dette! Tenk å få kose seg sammenmed ungene uten forstyrrelser, bare gjøre det en vil, sise når man vil og hva man vil. Gå på kino, se filmer hjemme, gå turer, koke kakao. Nei, dette hadde jeg gledet meg villt til!

.... gå på kino på julaften ????

Annonse

Jeg ville gitt en lang marsj i ei mor som du beskriver.

Litt på siden:

Jeg lager utmerket jul alene (annenhver jul er mannen på jobb) for ungene, uten at det er komplikasjoner av noen art i storfamilien. Jeg har et ønske, og det er at vi feirer jul i eget hus, dette fordi vi har 3 barn, og jeg gidder ikke pes med å dra bort med masse pakkenelliker.

Døra her er åpen, alle som vil komme er velkomne. Ingen skal behøve å sitte alene, mot sin vilje. Enkelte julefeiringer har vi vært 14 til middag her, andre ganger 4. Som regel ryr det på med folk til gaveåpning og kaffe, altså at noen eldre velger å innta middag i roligere omgivelser, for så å komme hit til barnebråk og glede på kvelden ;-)

Gjest veldig lei meg nå

Takk for mange svar.

Det jeg tenker om forslagene er:

- Jeg har ikke økonomi til noen hotellferie.

- Jeg er langvarig syk, på en måte som gir begrensninger, og har lite krefter til alt det som skal til for å forberede en julaften (middag osv). Det er mye enklere for meg å besøke andre (og heller medbringe feks dessert)

- Mest av alt har jeg vondt av barna mine, som er vant til å feire med mange mennesker sammen, og som jeg vet at forventer at vi skal gjøre dette i år også. Jeg har ikke turt å fortelle dem det ennå. (Kanskje jeg burde be min mor fortelle det til barna mine selv, he he)

Takk for mange svar.

Det jeg tenker om forslagene er:

- Jeg har ikke økonomi til noen hotellferie.

- Jeg er langvarig syk, på en måte som gir begrensninger, og har lite krefter til alt det som skal til for å forberede en julaften (middag osv). Det er mye enklere for meg å besøke andre (og heller medbringe feks dessert)

- Mest av alt har jeg vondt av barna mine, som er vant til å feire med mange mennesker sammen, og som jeg vet at forventer at vi skal gjøre dette i år også. Jeg har ikke turt å fortelle dem det ennå. (Kanskje jeg burde be min mor fortelle det til barna mine selv, he he)

Jeg ville manipulere meg til å tenke Jippi - vi får det kjempekoslig i år!

Hvordan er det, har bror sagt til mor at det er ok at hun kommer? Om ikke ville jeg invitert bror :) - og evt mor (om du føler for det etter hennes utspill). Dersom bror allerede har bedt mor ville jeg fortalt hvilke krav mor har stilt, og sagt at du derfor vil feire julaften alene med ungene i år, men at det hadde vært sååå supert for ungene om bror kunne komme og være nisse :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...