Gå til innhold

Hva ville du gjort julaften hvis...

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvis julefeiringen skulle vært hos din mor, så ville jeg skygget unna. Men nå skal det i stedet være hos din bror. Det er han som er vertskap. Så det er han som bestemmer hvem som skal få komme, ikke hun.

Kontakt broren din, og si at dere gjerne vil feire julen hos ham. Hvis da moren din ikke vil være sammen med barna dine, så er det HUN som må holde seg unna, ikke dere.

Er han noenlunde oppegående, så prioriterer han julefeiring med barn, fremfor julefeiring med moren. Det er barn det er morsomt å være sammen med på juleaften, se gleden deres ved pakkeåpning.

Konklusjon: Ring broren din.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

14

• Dorthe

7

• Elis31

6

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest verinoca
Skrevet

Overrasket over hvor mange som tilsynelatende ikke ville hatt noe problem med å riste av seg en slik beskjed. Jeg ville blitt vanvittig såret og lei meg. Er ikke du _hennes_ barn kanskje?

Og broren din er da jammen en dott, han kan ikke bare ta imot din mor og nekte å forholde seg til at du stenges ute.

Nå er det jo ikke spesielt hyggelig å skulle "trenge seg på" der ikke er ønsket, så det er vel ikke annet å gjøre enn å finne seg i det.

Julegaver ville ikke bestemor fått hvertfall, verken fra meg eller barnebarna.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg håper det er såpass vett i broren din at han ikke tar hensyn til sin mor, men til deg og ungene.

Skrevet

''Hva ville du da gjort?''

Hvis jeg var deg, hadde jeg selvfølgelig blitt kjempelei meg. Det er selvsentrert og slemt av moren din å prøve å holde deg og barna dine utenfor julefeiringa på den måten. Jeg skjønner godt at du synes det er både vondt og vanskelig.

Selv om broren din er unnvikende i forhold til dette, synes jeg det er forsøket verdt å ringe ham og prøve å snakke med ham om dette. Si det som det er, at du hadde sett fram til å feire jula med familie, og at du synes det er trist hvis mora deres skal utestenge dere fra feiringen. Spør ham hva han ønsker for julefeiringa.

Men hvis det blir for mye unnvikenhet, nøling eller vegring fra broren din også, får du heller bare tørke tårer, knytte never og gjøre som en del har foreslått under her:

Forbered dere på en deilig og avslappet julefeiring hjemme, på deres premisser. Gå for løsninger innen mat og kos som ikke trenger så mye jobb og stress. Dyng heller på med elementer som gjør at du og ungene kommer til å trives, enten det er koselige juleserier/programmer på TV/DVD, spill dere kan spille sammen, julemusikk, julestrømpe om morgenen eller noe annet.

Og vurder om det finnes andre, enten i vennekretsen eller den utvidede familien, som også kunne tenke seg en sånn deilig avslappet julefeiring, og inviter dem.

Du har min fulle sympati. Men husk at ungene kan ha en fin jul uansett. Klem.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall blitt veldig lei meg, og tatt det personlig både på vegne av meg selv og barna, så jeg skjønner at du er veldig lei deg nå.

Jeg har lest gjennom tråde, og synes Laaaluna har gode forslag.

Men jeg er også med på tankegangen om å heller prøve å gjøre det beste ut av det for deg og barna, men kaskje først dersom Laaalunas taktikk ikke virker på en fjern bror?

Uansett: Håper du får en flott jul, på den ene eller andrre måten! Og husk at hvis du sitter hjemme alene med barna og gremmer deg når selve julaften kommer, så går det ikke ut over moren din i det hele tatt. Så prøv å "sørge ferdig" innen den dagen kommer! :-) *klem*

Skrevet

''Hva ville du da gjort?''

Hvis jeg var deg, hadde jeg selvfølgelig blitt kjempelei meg. Det er selvsentrert og slemt av moren din å prøve å holde deg og barna dine utenfor julefeiringa på den måten. Jeg skjønner godt at du synes det er både vondt og vanskelig.

Selv om broren din er unnvikende i forhold til dette, synes jeg det er forsøket verdt å ringe ham og prøve å snakke med ham om dette. Si det som det er, at du hadde sett fram til å feire jula med familie, og at du synes det er trist hvis mora deres skal utestenge dere fra feiringen. Spør ham hva han ønsker for julefeiringa.

Men hvis det blir for mye unnvikenhet, nøling eller vegring fra broren din også, får du heller bare tørke tårer, knytte never og gjøre som en del har foreslått under her:

Forbered dere på en deilig og avslappet julefeiring hjemme, på deres premisser. Gå for løsninger innen mat og kos som ikke trenger så mye jobb og stress. Dyng heller på med elementer som gjør at du og ungene kommer til å trives, enten det er koselige juleserier/programmer på TV/DVD, spill dere kan spille sammen, julemusikk, julestrømpe om morgenen eller noe annet.

Og vurder om det finnes andre, enten i vennekretsen eller den utvidede familien, som også kunne tenke seg en sånn deilig avslappet julefeiring, og inviter dem.

Du har min fulle sympati. Men husk at ungene kan ha en fin jul uansett. Klem.

Dettesvaret 'sneik seg inn' mens jeg leste de andre :-) Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Pynt tre, kjøp snop og kjøp Fjordland, gjør det enklest mulig. Jeg venter på at ungene skal invitere meg til middag en dag i jula, men det skjer nok ikke enda.

Lar barna dine deg sitte alene på julaften Dorthe?

Skrevet

Overrasket over hvor mange som tilsynelatende ikke ville hatt noe problem med å riste av seg en slik beskjed. Jeg ville blitt vanvittig såret og lei meg. Er ikke du _hennes_ barn kanskje?

Og broren din er da jammen en dott, han kan ikke bare ta imot din mor og nekte å forholde seg til at du stenges ute.

Nå er det jo ikke spesielt hyggelig å skulle "trenge seg på" der ikke er ønsket, så det er vel ikke annet å gjøre enn å finne seg i det.

Julegaver ville ikke bestemor fått hvertfall, verken fra meg eller barnebarna.

Jeg tror dette kommer an på hvilken type mor du har. Personlig vil jeg ikke bli det minste overrasket om julen blir snudd litt oppned pga min mor. Dette er jeg så vant med at jeg har sluttet å bry meg. Det er hun som har det største problemet. Jeg har tenkt å ha en fin jul med de mennesker som oppfører seg som folk og er hyggelige. Jeg er av den oppfatning at det er bedre å sitte alene på juleaften enn å ha slekt tilstede som jeg overhodet ikke kan fordra.

Skrevet

Vel, det jeg egentlig tenker, at det er vel broren min som må bestemme hvem han vil invitere eller ikke. Dersom min mor ikke vil komme hvis jeg kommer, så har hun faktisk andre å feire med. Det har ikke jeg.

Takk for mange innspill fra alle, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre enda.

Hvis moren din blir sliten av barna, kan hun gå å legge seg klokka 2000.

Skrevet

Ville du virkelig at trengt deg på når du visste at det var slik som trådstarter beskriver? Altså, at noen ikke ville ha ungene dine tilstede?

Jeg hadde ikke orket å gjort det. Å tvinge seg til å få være i selskap med folk som ikke ønsker en tilstede, det kan da ikke være noe hyggelig?

Hvorfor skal bare mor få manipulere. Er det greit at bare mor skal manipulere seg frem som hun vil? Synes absolutt at man skal si fra hva man ønsker, og at hun kan si til broren sin hva hun føler.

Skrevet

Vel, det jeg egentlig tenker, at det er vel broren min som må bestemme hvem han vil invitere eller ikke. Dersom min mor ikke vil komme hvis jeg kommer, så har hun faktisk andre å feire med. Det har ikke jeg.

Dersom det blir til at dere feirer alene, tror jeg dere kan få det veldig koslig dere og.

Men moren din må jo være en egoist av de store. Synes soleklart at du kan si hva du mener til din bror.

Skrevet

Lar barna dine deg sitte alene på julaften Dorthe?

Den minste har jeg annethver år på julaften, dattera mi kommer hvert år hvis hun har fri på jobben og eldstemann drar til foreldrene til dama på Sørlandet og blir der i jula.

Så oftest er det bare dattera mi og meg på julaften, men så er jeg alene til annen nyttårsdag og det er ganske kjipt, det er mange dager og alle andre er i juleselskaper. Jeg tror jeg føler meg litt alene de dagene. Det kommer ikke akkurat dettende noen inn de dagene og alle er opptatte med sitt.

Skrevet

Hvorfor skal bare mor få manipulere. Er det greit at bare mor skal manipulere seg frem som hun vil? Synes absolutt at man skal si fra hva man ønsker, og at hun kan si til broren sin hva hun føler.

Nei, det er selvfølgelig ikke greit på noen som helst måte, og den mora er jo ikke helt godt navla. Samtidig ville jeg nok ikke ha utsatt mine unger for en muggen bestemor, for hvis hun virkelig ikke liker bråket fra barn vil hun neppe være noen hyggelig bestemor den kvelden.

Jeg tror ikke jeg hadde brukt julekvelden til å protestere mot min mors dårlige oppførsel, av hensyn til ungene.

Skrevet

Ja, det er broren din som må bestemme. :-) (Jeg svarte til Hidi, altså, den var ikke myntet på deg.)

Du må gjøre det du synes er riktig, både for deg og ungene.

:-)

Skrevet

Sånn tenker jeg også :o)

Jeg tror jeg er allergisk mot å forlate huset julekvelden... :-)

Skrevet

Den minste har jeg annethver år på julaften, dattera mi kommer hvert år hvis hun har fri på jobben og eldstemann drar til foreldrene til dama på Sørlandet og blir der i jula.

Så oftest er det bare dattera mi og meg på julaften, men så er jeg alene til annen nyttårsdag og det er ganske kjipt, det er mange dager og alle andre er i juleselskaper. Jeg tror jeg føler meg litt alene de dagene. Det kommer ikke akkurat dettende noen inn de dagene og alle er opptatte med sitt.

Huff dette synes jeg ikke var det noe særlig :-/ Jeg må innrømme at jeg ville hatt store vanskeligheter for å la mamma sitte alene hjemme på julaften og/eller hele romjulen :-(

Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke greit på noen som helst måte, og den mora er jo ikke helt godt navla. Samtidig ville jeg nok ikke ha utsatt mine unger for en muggen bestemor, for hvis hun virkelig ikke liker bråket fra barn vil hun neppe være noen hyggelig bestemor den kvelden.

Jeg tror ikke jeg hadde brukt julekvelden til å protestere mot min mors dårlige oppførsel, av hensyn til ungene.

Det er ikke snakk om å bruke julaften til å protestere. Det er snakk om å avtale det på forhånd. Regner med at om alle møtes så går det greit tross alt.

Skrevet

Det er ikke snakk om å bruke julaften til å protestere. Det er snakk om å avtale det på forhånd. Regner med at om alle møtes så går det greit tross alt.

Vet du, jeg tror ikke at en mor som evner å si slike ting og mene slike ting om sine egne barnebarn er i stand til å oppføre seg skikkelig på julekvelden - selv om det skulle være det de ender med (at alle feirer sammen som tidligere).

Man kan gjerne tro at folk er snille og greie og imøtekommende og rause og alt det der, men i praksis så er ikke folk slik nødvendigvis.

Jeg har lang og god erfaring med et hespetre til mor, som er en mester i manipulering og hersketeknikker. Jeg har også hatt en svoger i samme kategori, og mannen til ei venninne er slik den dag i dag. Ingen av disse har noensinne evnet å se den andre parten gjennom andre briller enn sine egne.

Selv om jeg ikke er forsker på området og kan henvise til en haug med internasjonalt anerkjente rapporter som sier noe om dette, så våger jeg allikevel påstanden min.

Jeg hadde ikke utsatt ungene mine for den bestemora på julekvelden (ikke ellers i året heller, for den saks skyld), selv om de ville gitt meg selv en lettere kveld rent praktisk. Jeg har ikke tro på den type mennesker overhode.

Det er _min_ mening. Du må gjerne tro og mene noe annet. Jeg handler og forteller ut fra min erfaring, du fra din. Så er det opp til trådstarter å ta et valg for seg og sin familie.

Julekvelden blir akkurat så bra som man selv gjør det til. Jeg har vært alene på julekvelden, før jeg fikk unger, og koste meg glugg ihjæl. Alle trodde jeg var deprimert og sprø og alt mulig, men jeg savnet ikke samværet med dem ett sekund. I dag ville jeg savnet ungene mine helt sykt på julekvelden, men resten av familien har jeg slett ikke behov for å ha rundt meg for å ha det hyggelig.

Man får det livet man selv tilbereder, herunder også julekvelden.

Skrevet

Vet du, jeg tror ikke at en mor som evner å si slike ting og mene slike ting om sine egne barnebarn er i stand til å oppføre seg skikkelig på julekvelden - selv om det skulle være det de ender med (at alle feirer sammen som tidligere).

Man kan gjerne tro at folk er snille og greie og imøtekommende og rause og alt det der, men i praksis så er ikke folk slik nødvendigvis.

Jeg har lang og god erfaring med et hespetre til mor, som er en mester i manipulering og hersketeknikker. Jeg har også hatt en svoger i samme kategori, og mannen til ei venninne er slik den dag i dag. Ingen av disse har noensinne evnet å se den andre parten gjennom andre briller enn sine egne.

Selv om jeg ikke er forsker på området og kan henvise til en haug med internasjonalt anerkjente rapporter som sier noe om dette, så våger jeg allikevel påstanden min.

Jeg hadde ikke utsatt ungene mine for den bestemora på julekvelden (ikke ellers i året heller, for den saks skyld), selv om de ville gitt meg selv en lettere kveld rent praktisk. Jeg har ikke tro på den type mennesker overhode.

Det er _min_ mening. Du må gjerne tro og mene noe annet. Jeg handler og forteller ut fra min erfaring, du fra din. Så er det opp til trådstarter å ta et valg for seg og sin familie.

Julekvelden blir akkurat så bra som man selv gjør det til. Jeg har vært alene på julekvelden, før jeg fikk unger, og koste meg glugg ihjæl. Alle trodde jeg var deprimert og sprø og alt mulig, men jeg savnet ikke samværet med dem ett sekund. I dag ville jeg savnet ungene mine helt sykt på julekvelden, men resten av familien har jeg slett ikke behov for å ha rundt meg for å ha det hyggelig.

Man får det livet man selv tilbereder, herunder også julekvelden.

Dette innlegget signeres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...