Gå til innhold

Når vi først er i gang med disse trådene

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

så lurer jeg på noe ang. nyttårsaften.

Gjengen har gått tilbake til den type nyttårsaften vi hadde i gamle dager, uten barn.

Men vi har en attpåklatt. Er det dårlig gjort av oss å sende henne til besteforeldre den kvelden, når dette vil tilsi en rolig kveld med tv-titting (tipper jeg) og raketter kl.24 ? Litt stusselig kanskje? Vi har fått beskjed om at vi kan ta med oss henne, men dette blir litt uaktuelt uten andre barn tilstede. Alle andre har store barn som feirer for seg selv.

Den eldste vår skal bort og gjør sine egne ting, men er det ok og la 17-åringen få lov til å ha fest her hjemme hos oss eller er det for tidlig?

Han er rolig av seg og har lite erfaring med fester. Tidligere i år var han på en fest men kom tilbake før midnatt, da det hadde tatt helt av. Verten var så full at han visste knapt hvor han var og en av gjesten hadde slått hull gjennom veggen.

Jeg tenkte han kunne ha en 2-3 kamerater her og et par jenter hvis han vil, men risikoen med dette er jo at det ramler inn 30 stykker, hvis ryktene sprer seg. Det kan utarte seg og han kan miste kontrollen over gjestene. Men han kan ringe oss så fort noe oppstår.

Ville dere tatt sjangsen på dette eller skal vi bare holde oss hjemme?

Fortsetter under...

Jeg synes du kan la den minste være hos besteforeldrene. Hun har det sikkert bedre der enn på en fast med bare voksne og kan sikkert bli en festbrems for dere hvis hun er med.

Jeg synes også sønnen din kan få lov å ha besøk på nyttårsaften når dere ikke er hjemme. Ikke kald det fest, kald det besøk så de ikke risikerer 30 andre på døra. Er ikke han en rolig og sindig ung mann da som ikke finner på noe tull?

Er 17-åringen attpåklatten?

Det kommer jo veldig an på 17-åringen, men tror jeg vile latt en ansvarsfull 17-åring være alene nyttårsaften og ha noen få venner på besøk. Instruksen må være klar, kun et begrenset antall gjester, og at h*n må ringe dere om det kommer noen som ikke er invitert og som h*n ikke klarer å nekte adgang.

Men det kommer som sagt veldig an på tenåringens modenhet/ansvarlighet og på miljøet. Uansett har ikke jeg erfaring med 17-åringer ennå, og bare gjetter hvoran jeg ville forholdt meg om jeg hadde :-).

Jeg ville ikke tatt sjansen på å latt 17-åringen være alene hjemme og ha fest. Nettopp pga den risikoen du beskriver.

Hvis det var meg, ville jeg nok bare belaget meg på et par år til hjemme på nyttårsaften, til 17-åringen var litt eldre. Deretter ville jeg ta stilling til hva gjøre med den yngste.

Nå har dere jo to grunner (to barn) å være hjemme på grunn av mener jeg. Kanskje dere heller kunne invitere noen hjem til dere?

Gjest Nickløsheletiden

Det kommer jo veldig an på 17-åringen, men tror jeg vile latt en ansvarsfull 17-åring være alene nyttårsaften og ha noen få venner på besøk. Instruksen må være klar, kun et begrenset antall gjester, og at h*n må ringe dere om det kommer noen som ikke er invitert og som h*n ikke klarer å nekte adgang.

Men det kommer som sagt veldig an på tenåringens modenhet/ansvarlighet og på miljøet. Uansett har ikke jeg erfaring med 17-åringer ennå, og bare gjetter hvoran jeg ville forholdt meg om jeg hadde :-).

Attpåklatten er 9 år ;-)

Ellers takk for svar ;-)

Trodde først det dreide seg om bare ett av barna - ser nå at attpåklatten er en hun og at 17-åringen er en han.

Om attpåklatten synes det er ok å være hos besteforeldrene, ville jeg ikke hatt betenkeligheter (selv om det blir vel rolig) med å sende henne dit nyttårsaften. Men om hun synes det er nedtur å skulle dit, ville jeg hatt litt vanskeligheter med det akkurat den kvelden.... Vet rett og slett ikke hva jeg ville gjort.

Annonse

Jeg ville ikke tatt sjansen på å latt 17-åringen være alene hjemme og ha fest. Nettopp pga den risikoen du beskriver.

Hvis det var meg, ville jeg nok bare belaget meg på et par år til hjemme på nyttårsaften, til 17-åringen var litt eldre. Deretter ville jeg ta stilling til hva gjøre med den yngste.

Nå har dere jo to grunner (to barn) å være hjemme på grunn av mener jeg. Kanskje dere heller kunne invitere noen hjem til dere?

17-åringer er vel forskjellige, men jeg ville aldri sittet hjemme med foreldrene mine på nyttårsaften da jeg var 17 år (om jeg hadde noe valg)! :-)

Gjest Nickløsheletiden

Jeg synes du kan la den minste være hos besteforeldrene. Hun har det sikkert bedre der enn på en fast med bare voksne og kan sikkert bli en festbrems for dere hvis hun er med.

Jeg synes også sønnen din kan få lov å ha besøk på nyttårsaften når dere ikke er hjemme. Ikke kald det fest, kald det besøk så de ikke risikerer 30 andre på døra. Er ikke han en rolig og sindig ung mann da som ikke finner på noe tull?

Han er rolig, men han kan miste kontrollen for det.

Ellers tror jeg du har rett i at vi ikke bør kalle det fest. Jeg tenkte å lage middag til dem på forhånd og det er jo ikke plass til så mange rundt bordet. Kanskje han heller kan be inn til pokerkveld slik han pleier :-)

Om det er lurt å la syttenåringen ha denne festen avhenger kanskje litt av hvor dere bor.

Nå har jeg ikke lest om hus jevna til jorda i lokalavisa på sikkert et par år, men jeg ville nok fortsatt vært skeptisk i Bærum og vestkanten i Oslo. Noen av bildene jeg har sett fra hus derfra etter at hundre inntrengere har ødelagt alt som ødelegges kan, er ganske rystende.

Hvis du lar tvilen komme de unge til gode ville jeg nok også utstyrt ham ned nummeret 112, og fortalt ham at det aldri koster noe å ringe til politiet - og hvis det går helt over stokk og stein er nok politiet langt mer kapable til å skremme bort lømler enn hva du som mor er.

Han er rolig, men han kan miste kontrollen for det.

Ellers tror jeg du har rett i at vi ikke bør kalle det fest. Jeg tenkte å lage middag til dem på forhånd og det er jo ikke plass til så mange rundt bordet. Kanskje han heller kan be inn til pokerkveld slik han pleier :-)

God ide. Tror ordet fest tiltrekker seg folk der du bor. Det blir annerledes her hvor man må inn i oppganger og det ikke er nødvendig å slippe noen inn.

Jeg har latt ungene hatt fester og det ble bråk en gang og da ringte dattera mi og jeg fikk med meg et ektepar og gikk hjem og kastet dem ut. Alle sammen...

Og eldste min var litt som din. Han hadde ikke fester før han hadde vært i militæret, han hadde gutta på besøk og de spilte dataspill eller poker.

kall, kall, kall ;o)

Så lenge 9åringen synes det er ok å tilbringe nyttårsaften med besteforeldrene så synes jeg ikke du skal tenke noe mer på det.

Ang 17åringen, jeg ser helt klart bekymringen din men så lenge du vet at han er en ansvarlig og fornuftig tenåring så ville jeg gitt han lov til å be inn noen få venner på middag. Da jeg var 17 år så hadde vi ofte jentemiddag og så dro vi videre på fest eller en annen samlingsted. Men, la han for all del ikke kalle det fest når han ber inn, og be han heller ikke nevne noe om at dere skal bort.

Når det er sagt, dersom det er noe sjans for at han ber inn til stor fest og håper at dere ikke vil merke det så ville jeg blitt hjemme.

Annonse

Så lenge 9åringen synes det er ok å tilbringe nyttårsaften med besteforeldrene så synes jeg ikke du skal tenke noe mer på det.

Ang 17åringen, jeg ser helt klart bekymringen din men så lenge du vet at han er en ansvarlig og fornuftig tenåring så ville jeg gitt han lov til å be inn noen få venner på middag. Da jeg var 17 år så hadde vi ofte jentemiddag og så dro vi videre på fest eller en annen samlingsted. Men, la han for all del ikke kalle det fest når han ber inn, og be han heller ikke nevne noe om at dere skal bort.

Når det er sagt, dersom det er noe sjans for at han ber inn til stor fest og håper at dere ikke vil merke det så ville jeg blitt hjemme.

''Når det er sagt, dersom det er noe sjans for at han ber inn til stor fest og håper at dere ikke vil merke det så ville jeg blitt hjemme.''

Ja, det burde foreldrene mine gjort! ;))

Husker panisk husvask søndag ettermiddag før de kom hjem. Men heldigvis skjedde det aldri noe galt, til tross for mild utarting.

''Når det er sagt, dersom det er noe sjans for at han ber inn til stor fest og håper at dere ikke vil merke det så ville jeg blitt hjemme.''

Ja, det burde foreldrene mine gjort! ;))

Husker panisk husvask søndag ettermiddag før de kom hjem. Men heldigvis skjedde det aldri noe galt, til tross for mild utarting.

Been there done that ;-) Det gikk heldigvis greit her også men jeg har noen venner som ikke var like heldige med hjemme-alene festene:/

Gjest Nickløsheletiden

Om det er lurt å la syttenåringen ha denne festen avhenger kanskje litt av hvor dere bor.

Nå har jeg ikke lest om hus jevna til jorda i lokalavisa på sikkert et par år, men jeg ville nok fortsatt vært skeptisk i Bærum og vestkanten i Oslo. Noen av bildene jeg har sett fra hus derfra etter at hundre inntrengere har ødelagt alt som ødelegges kan, er ganske rystende.

Hvis du lar tvilen komme de unge til gode ville jeg nok også utstyrt ham ned nummeret 112, og fortalt ham at det aldri koster noe å ringe til politiet - og hvis det går helt over stokk og stein er nok politiet langt mer kapable til å skremme bort lømler enn hva du som mor er.

''Hvis du lar tvilen komme de unge til gode ville jeg nok også utstyrt ham ned nummeret 112''

Det har jeg tenkt på ja, men håper det blir unødvendig:-)

''Hvis du lar tvilen komme de unge til gode ville jeg nok også utstyrt ham ned nummeret 112''

Det har jeg tenkt på ja, men håper det blir unødvendig:-)

Sannsynligvis blir alt unødvendig. Det er nok ikke ofte det går til helvete, så statistikken er på din side.

Dessuten nytter det jo ikke å tenke det verste hele tiden. Han klarer nok å arrangere en middag uten at dere må bo på hotell de neste 2 månedene fordi huset må bygges opp fra grunnen.

Ps: Husk batterier i brannvarsleren. :)

Gjest Nickløsheletiden

Sannsynligvis blir alt unødvendig. Det er nok ikke ofte det går til helvete, så statistikken er på din side.

Dessuten nytter det jo ikke å tenke det verste hele tiden. Han klarer nok å arrangere en middag uten at dere må bo på hotell de neste 2 månedene fordi huset må bygges opp fra grunnen.

Ps: Husk batterier i brannvarsleren. :)

''Ps: Husk batterier i brannvarsleren. :)''

Ja, jeg har heldigvis en som er påpasselig med dette ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...