Gå til innhold

Bruk av nipletter i slutten av svangerskapet


Gjest stlj

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg begynte å bruke nipletter for noen dager siden, med gode resultater. Jeg har under to uker til termin og lurer på om det er skadelig å bruke nipletter så sent i svangerskapet. Jeg har ikke turt å bruke niplettene før pga mye kynnere. Jeg synes ikke niplettene har påvirket kynnerne.

Jeg har et stort ønske om å amme og behovet for å bruke niplettene er der. Brystvortene trekker seg inn igjen om jeg ikke bruker niplettne daglig. Hvordan er mulighetene for å lykkes i amming etter behandling med nipletter?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

jeg har ikke brukt nipletter, men jeg har litt små, flate brystvorter. I begynnelsen hadde gullet problemer med å få tak på brystet og jeg ble veldig sår. Men det hjalp litt å dra litt i brystvorten rett før ammingen. Nå, etter å ha ammet/pumpet i 3 mnd er brystvortene mye mer utstående. De er gjerne flate idet jeg tar av bh og ammeinnlegg, men så spretter de ut mens jeg holder på å skal legge ham til. Barnet suger liksom ut vortene etterhvert. Selv om det i begynnelsen kan være vanskeligere for barnet ditt å få tak på brystet, skal ikke brystvortens form og størrelse ha noe å si for ammingen ellers. På sykehuset fikk jeg høre av en sykepleier at "en kollega av meg fikk heller ikke til å amme med SLIKE bryst" Kjempeoppløftende, ikke sant? Men jeg ammer nå, og som sagt er brystvortene blitt mye mer utstående etterhvert.

Et tips:

Når du begynner med ammeinnlegg, lag dine egne som gjør at brystvorten trekkes ut også mellom ammingene: Ta en bleie og klipp bort all plast ol (det som ikke suger) da får du et rektangel. Klipp dette på langs slik at du får to lange remser. Disse klipper du igjen i firkanter. Klipp et hull i hver av disse som passer til din brystvorte. Legg en eller to av disse på brystet og et vanlig innlegg utenpå. Fungerer kjempefint! Brystvorten blir liksom presset inn i hullet, sslik at den ikke blir presset flat.

Lykke til, og stol på deg selv!! Dette kommer til å gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære stlj. Det anbefales at Niplett brukes i slutten av svangerskapet. Bruk det så mye så mulig frem til du føder. Når du får melk er det for seint for da glir den av. Flere kvinner jeg har veiledet har brukt dette med godt resultat. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...