Gå til innhold

Likerikke å reisealene i mørket, hyggetips?

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg reiser en del i løpet av en dag og mye reising foregår når det er Mørkt. Jeg liker ikke mørke, og spesielt ikke å reise Alene i mørket f.eks på en opplyst buss eller tog. Man kan ikke se noe ut, det er bare mørkt. Og da jeg kjenner mye på den Universelle Uendelige Ensomheten (UUE). Jeg liker det absolutt ikke.

Er det noen som har råd for hvordan disse reisene alene i mørket kan bli hyggeligere? Jeg prøver ofte å finne noen å ringe til, men det er begrenset hvor ofte og mye dette kan skje, selv om jeg nesten ville være villig til å betale noen for å ville være hyggelig og ha tid-type menneske-på-telefonen, som jeg kunne klenge på.

Så, hvis det ikke finnes en slik telefontjeneste, hvordan kan reisingen gjøres hyggeligere?

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Jøss, uventa musikktips fra deg. Hadde ikke trodd du likte Mozarts requiem. :)

Typisk fordommer!

Fjern dette forferdelige technobråket, dance og puppeguriræl fra lista, og jeg hører på de fleste genre.

Dvs - jazzen er ikke spesielt bevandret i (i hvert fall ikke mer komplisert jazz enn Van Morrison), og opera blir nok aldri min greie. Jazz er det håp for. Opera, i sin typiske operaprakt (operaelementer i f.eks. metalen kan ha noe for seg), er nok utelukket på permanent basis.

Klassisk, selv om jeg ikke skal skryte på meg å være spesielt bevandret utover det mest kjente, som Mozart og Beethoven, begynte jeg å høre på allerede på ungdomsskolen, da fordi mange metalband var påvirket av klassisk. :)

Men det er en vanskelig genre å finne fram i, synes jeg, så det blir mest Mozart og Beethoven.

Typisk fordommer!

Fjern dette forferdelige technobråket, dance og puppeguriræl fra lista, og jeg hører på de fleste genre.

Dvs - jazzen er ikke spesielt bevandret i (i hvert fall ikke mer komplisert jazz enn Van Morrison), og opera blir nok aldri min greie. Jazz er det håp for. Opera, i sin typiske operaprakt (operaelementer i f.eks. metalen kan ha noe for seg), er nok utelukket på permanent basis.

Klassisk, selv om jeg ikke skal skryte på meg å være spesielt bevandret utover det mest kjente, som Mozart og Beethoven, begynte jeg å høre på allerede på ungdomsskolen, da fordi mange metalband var påvirket av klassisk. :)

Men det er en vanskelig genre å finne fram i, synes jeg, så det blir mest Mozart og Beethoven.

Prøv Chopin. Han er min klassisk-pianofavoritt.

Hvis jeg finner en kjekk mann som kan spille piano (og lage mat, helst) Og i tillegg er hetro, er jeg solgt.

Er det en trist sykdomsstemning eller er det mer nærvær i historien?

En historie om Tone ogEspen, hennes mann...utklipp av hennes dagbok også. Forteller om opp og nedturene de hadde i forhold til at Tone ble syk.

Fikk boka av kjæresten min i dag, og har lest i hele kveld...klarer ikke legge den fra meg...

Men, du, fins det noen bra korsangcder?

Åååh, don't get me started... Her er mine tre desiderte favoritter gjennom tidene:

Brahms requiem, fantastisk innspilling : http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/Sir_John_Eliot_Gardiner/Brahms_German_Requiem/?id=PHL432140.2

Mozarts messe i c-moll, Sylvia McNair har en alldeles nydelig sopran, og Monteverdikoret blir jeg visst aldri lei av ;)

http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/Sir_John_Eliot_Gardiner/Brahms_German_Requiem/?id=PHL432140.2

Også er det selveste Mahler, da. Symfoni nr 2. Oppstandelsen. Den er skrekkelig lang, men etter å ha hørt gjennom, skjønner man hvorfor den har fått sitt tilnavn. En smakebit her, få med deg slutten. Mektigere blir det ikke:

Jeg synes han gjør den for sakte og litt sidrumpa mot slutten, så det hele blir litt for pompøst. En innspilling med Claudio Abbado som dirigent er verd å høre.

Typisk fordommer!

Du får forsøke deg litt på de store romantikerne, f.eks Brahms og Mahler. Mye flott. Se tipsene jeg ga til Cathlin. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...