Gå til innhold

Frp og Høyre: Hjelp Norges rikeste slippe skatt

Anbefalte innlegg

''Sludder. Det at man har formue innebærer nødvendigvis ikke at man har likvide midler til å betale skatt med. ''

Nei, selvsagt. Akkurat som hvis man faktisk bruker hele beløpet av inntekt, arv, og alt annet før man betaler skatt, så får man problemer.

Jo mer jeg ser den manglende argumentasjonen mot formueskatt, jo mer fornuftig virker det.

''Nei, selvsagt. Akkurat som hvis man faktisk bruker hele beløpet av inntekt, arv, og alt annet før man betaler skatt, så får man problemer.''

Idiotisk sammenligning. Noen ganger lurer jeg på om du spiller dum bare for å holde diskusjonen gående i det uendelige.

''Jo mer jeg ser den manglende argumentasjonen mot formueskatt, jo mer fornuftig virker det.''

Du ser bare det du ønsker å se. De fleste klarer nemlig å se at det finnes adskillig flere gode argumenter mot formueskatt enn for. Som allerede sagt, det er en god grunn til at de fleste land faktisk har fjernet formuesskatten.

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• Mammantil3

9

• Mandolaika

8

• megler Smekk

6

Tja - staten har betalt utdannelsen for oss, ikke sant?

Og alternativet til formueskatt er ikke at staten på magisk vis produserer mer penger, men at inntektsskatten for befolkningen øker tilsvarende for å kompensere statens lavere inntekter.

Med vennlig hilsen

Joda, statens sponser utdannelse - men det gjelder jo langt fra bare for høytlønte :)

Og jeg er helt for at skattenivået skal tilpasses inntekten. Det er et faktum at mange særdeles høytlønte betaler lite skatt, og mange lavtlønte betaler mye. Det føles urettferdig.

''Men faktum er at det også i dette landet finnes haugevis av mennesker som lever under fattigdomsgrensen''

Jeg lurer på om dette ene og alene er regjeringens skyld. Jeg lurer på om det ikke ofte er slik at mennesket - som ifølge egne betraktninger - har tatt noen valg som enten diskvlifiserer dem for offentlig hjelp eller har en livsførsel som ikke er forenelig med den utbetalingen de faktisk får.

Hvorfor tror du at det er haugevis med mennesker som lever under fattigdomsgrensa (som i Norge er langt over f.eks. fattigdomsgrensa i Brasil)?

''Jeg lurer på om dette ene og alene er regjeringens skyld.''

Det er regjeringens skyld at de ikke gjør noe med det faktum at så mange lever under fattigdomsgrensa i et av verdens rikeste land.Hva som er hver enkelts skjebne og hvorfor de havnet i den situasjonen de har havnet i er slik jeg ser det av ingen betydning. Vi har råd til å avskaffe denne fatiigdommen. Jeg vet ikke valg du mener at enkeltpersoner har tatt som skulle diskvalifisere dem fra offentlig hjelp? Jeg ser heller ikke hva Brasil og deres fattige har med fattigdom i Norge å gjøre. Dette med at andre har det værre ser ut å være noe som alltid dukker opp som en slags ansvarsfraskrivelse i forhold til å rydde opp der det er lovet opprydding.

Gjest andegakk

Det er regjeringens skyld at de ikke gjør noe med det faktum at så mange lever under fattigdomsgrensa i et av verdens rikeste land.Hva som er hver enkelts skjebne og hvorfor de havnet i den situasjonen de har havnet i er slik jeg ser det av ingen betydning. Vi har råd til å avskaffe denne fatiigdommen. Jeg vet ikke valg du mener at enkeltpersoner har tatt som skulle diskvalifisere dem fra offentlig hjelp? Jeg ser heller ikke hva Brasil og deres fattige har med fattigdom i Norge å gjøre. Dette med at andre har det værre ser ut å være noe som alltid dukker opp som en slags ansvarsfraskrivelse i forhold til å rydde opp der det er lovet opprydding.

Folk for begynne å ta litt ansvar for eget liv isteden for å syte og klage på politikerne.

''Hva som er hver enkelts skjebne og hvorfor de havnet i den situasjonen de har havnet i er slik jeg ser det av ingen betydning.''

OK, da skjønner jeg at du har den innstillingen du har. Jeg er svært uenig. Det kan ikke være slik at man kan oppføre seg just som man mest har lyst, havne i et solid uføre og så bare hente hjelp fra staten fordi man ikke vil være fattig.

''Jeg vet ikke valg du mener at enkeltpersoner har tatt som skulle diskvalifisere dem fra offentlig hjelp?''

Tja, har du et spilleproblem og nekter å motta hjelp for det, så diskvalifiserer du deg selv. Er du arbeidsledig og nekter å ta jobber du blir tilbudt, så diskvalifiserer du deg selv. Velger du å bruke pengene dine på sydenturer og merkeklær, og opplever deg selv som fattig - så skal du ikke ha mer hjelp enn du allerede får. Osv. Se bare på f.eks. Luksusfellen på TV3 - folk bruker jo pina meg penger som om det var noe som vokste på trær, og sure blir de når de må kutte i noe for å få hjelp.

''Jeg ser heller ikke hva Brasil og deres fattige har med fattigdom i Norge å gjøre. Dette med at andre har det værre ser ut å være noe som alltid dukker opp som en slags ansvarsfraskrivelse i forhold til å rydde opp der det er lovet opprydding.''

I Norge ser det ut til å være en generell oppfatning av at man er fattig om man ikke har bil, enebolig, alt av tekniske duppeditterier, er i syden minst en gang i året og har merkeklær. Derfor er det kanskje av og til nyttig å tenke på at fattigdom i ordets reelle betydning er noe helt annet enn det vi her hjemme legger i det.

Annonse

''Hva som er hver enkelts skjebne og hvorfor de havnet i den situasjonen de har havnet i er slik jeg ser det av ingen betydning.''

OK, da skjønner jeg at du har den innstillingen du har. Jeg er svært uenig. Det kan ikke være slik at man kan oppføre seg just som man mest har lyst, havne i et solid uføre og så bare hente hjelp fra staten fordi man ikke vil være fattig.

''Jeg vet ikke valg du mener at enkeltpersoner har tatt som skulle diskvalifisere dem fra offentlig hjelp?''

Tja, har du et spilleproblem og nekter å motta hjelp for det, så diskvalifiserer du deg selv. Er du arbeidsledig og nekter å ta jobber du blir tilbudt, så diskvalifiserer du deg selv. Velger du å bruke pengene dine på sydenturer og merkeklær, og opplever deg selv som fattig - så skal du ikke ha mer hjelp enn du allerede får. Osv. Se bare på f.eks. Luksusfellen på TV3 - folk bruker jo pina meg penger som om det var noe som vokste på trær, og sure blir de når de må kutte i noe for å få hjelp.

''Jeg ser heller ikke hva Brasil og deres fattige har med fattigdom i Norge å gjøre. Dette med at andre har det værre ser ut å være noe som alltid dukker opp som en slags ansvarsfraskrivelse i forhold til å rydde opp der det er lovet opprydding.''

I Norge ser det ut til å være en generell oppfatning av at man er fattig om man ikke har bil, enebolig, alt av tekniske duppeditterier, er i syden minst en gang i året og har merkeklær. Derfor er det kanskje av og til nyttig å tenke på at fattigdom i ordets reelle betydning er noe helt annet enn det vi her hjemme legger i det.

Jeg tror du trenger å sette deg inn i hva det i Norge innebærer å leve under fattigdomsgrensen.

Nei, det er du som påstår de bryter løfter, og derfor du som nører opp under Frp.

Ettersom Frp vil være en katastrofe for fattige, er du med på det.

Jeg har ikke nørt opp under Frp, jeg presenterer det faktum at de ikke har gjort det de har lovet. Dette har ingenting med Frp å gjøre.

Frp er store fordi folk er misfornøyde og det er en farlig utvikling.

''Frp er store fordi folk er misfornøyde og det er en farlig utvikling.''

FRP arbeider jo aktivt for at folk skal bli misfornøyde. De tegner et bilde av Norge som ikke stemmer, men mange kjøper likevel det de sier. Det er FRPs feil.

Når det gjelder fattigdom blir det litt diffust å bruke det begrepet. Det er f.eks. stor forskjell på uteliggere og folk som ikke har råd til det nyeste innen moderne teknologi. Fattigdomsgrensa i Norge er forholdsvis høy. Det er ikke lenge siden Dagbladet kjørte et oppslag (også diskutert her inne) om en sykepleier som slet vilt med å få endene til å møtes, selv om dama tjente mer enn gjennomsnittet.

Da er det verdt å spørre seg om ikke denne kvinnen kunne stilt seg litt annerledes selv.

Når det gjelder de virkelige fattige, derimot, junkier, uteliggere, osv - altså mennesker som faller helt utenfor, er jeg helt enig med deg. Det gjøres alt for lite, og det er en skam. Her burde dagens regjering få på pukkelen. Det burde også byrådet i Oslo (Høyre og FrP). Det er ikke mer enn et drøyt år siden pressen tok med byrådslederen på tur nedover Karl Johan, og fyren var rystet. Akkurat som om han ikke har sett det samme på Karl Johan siden tidlig nittitallet, og før det andre steder i byen.

Men ja - her burde også SV, SP og AP skamme seg.

Problemet her er nok at folk flest gir en blanke faen, og deres problem mht denne delen av befolkningen er at vi ser dem.

Ergo blir de dårlig valgflesk. Det er vel ingen andre enn KRF som taler deres sak i valgkampen - men KRF har som kjent hatt to perioder ganske nylig, og det bedret ikke deres situasjon det heller.

Så dette gjelder alle politikere. Dessverre.

''Frp er store fordi folk er misfornøyde og det er en farlig utvikling.''

FRP arbeider jo aktivt for at folk skal bli misfornøyde. De tegner et bilde av Norge som ikke stemmer, men mange kjøper likevel det de sier. Det er FRPs feil.

Når det gjelder fattigdom blir det litt diffust å bruke det begrepet. Det er f.eks. stor forskjell på uteliggere og folk som ikke har råd til det nyeste innen moderne teknologi. Fattigdomsgrensa i Norge er forholdsvis høy. Det er ikke lenge siden Dagbladet kjørte et oppslag (også diskutert her inne) om en sykepleier som slet vilt med å få endene til å møtes, selv om dama tjente mer enn gjennomsnittet.

Da er det verdt å spørre seg om ikke denne kvinnen kunne stilt seg litt annerledes selv.

Når det gjelder de virkelige fattige, derimot, junkier, uteliggere, osv - altså mennesker som faller helt utenfor, er jeg helt enig med deg. Det gjøres alt for lite, og det er en skam. Her burde dagens regjering få på pukkelen. Det burde også byrådet i Oslo (Høyre og FrP). Det er ikke mer enn et drøyt år siden pressen tok med byrådslederen på tur nedover Karl Johan, og fyren var rystet. Akkurat som om han ikke har sett det samme på Karl Johan siden tidlig nittitallet, og før det andre steder i byen.

Men ja - her burde også SV, SP og AP skamme seg.

Problemet her er nok at folk flest gir en blanke faen, og deres problem mht denne delen av befolkningen er at vi ser dem.

Ergo blir de dårlig valgflesk. Det er vel ingen andre enn KRF som taler deres sak i valgkampen - men KRF har som kjent hatt to perioder ganske nylig, og det bedret ikke deres situasjon det heller.

Så dette gjelder alle politikere. Dessverre.

Jeg snakker om de virkelig fattige når jeg snakker om fattige. Jeg snakker ikke om de som gjør "feil" prioriteringer og gjennom det setter seg selv i en situasjon hvor de får dårlig råd.

Og det er derfor jeg mener at sittende regjering har brutt sine løfter når de lovet å avskaffe denne type fattigdom og jeg er enig i at de burde skamme seg.

Hvorfor blir ikke det "mer" gjort om det er noe vi ønsker?

Fordi høyresiden forsøker å overbevise resten av befolkningen at offentlig sektor/utgifter/skatt er så fryktelig høyt i Norge, selv om det er helt på linje med andre land i Europa.

Annonse

Jeg har ikke nørt opp under Frp, jeg presenterer det faktum at de ikke har gjort det de har lovet. Dette har ingenting med Frp å gjøre.

Jo, der har du, fordi du presenterer det som om Ap osv er større løftebrytere enn Frp/Høyre ville vært. Det sier seg selv at når man legger en plan for 4 år inn i fremtiden så vil ikke absolutt alt skje slik man planlegger.

Gjest andegakk

Jo, der har du, fordi du presenterer det som om Ap osv er større løftebrytere enn Frp/Høyre ville vært. Det sier seg selv at når man legger en plan for 4 år inn i fremtiden så vil ikke absolutt alt skje slik man planlegger.

''Jo, der har du, fordi du presenterer det som om Ap osv er større løftebrytere enn Frp/Høyre ville vært.''

Det er vel ganske jevnt, vil jeg tro.

''Jo, der har du, fordi du presenterer det som om Ap osv er større løftebrytere enn Frp/Høyre ville vært.''

Det er vel ganske jevnt, vil jeg tro.

Nei, det er ikke engang i nærheten, ettersom det Frp lover er helt ulaseggjørlig:

http://stavrum.nettavisen.no/?p=1286

Og merk at denne lederen vanligvis ligger langt til høyre.

Jeg snakker om de virkelig fattige når jeg snakker om fattige. Jeg snakker ikke om de som gjør "feil" prioriteringer og gjennom det setter seg selv i en situasjon hvor de får dårlig råd.

Og det er derfor jeg mener at sittende regjering har brutt sine løfter når de lovet å avskaffe denne type fattigdom og jeg er enig i at de burde skamme seg.

Det er den gruppen som Frp vil gi mindre, og gjøre livet vanskeligere for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...