Gå til innhold

Gelius kan få fyken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

27

• Mandolaika

21

• Sør

14

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var på tide. Han har tydelige problemer med roller.

Ellers er han vel i klubben til Ari :-)

Skrevet

Jeg har sansen for Gelius. Jeg har ikke sansen for kirken, men den kan jeg ikke gjøre stort med. Den er der enten jeg vil eller ikke.

Da er det befriende med representanter som tør å utfordre det etablerte, og tenke nytt i stedet for å mure seg inne i steinaldermentalitet.

Samme med Bjørn Eidsvåg. Han har også i disse dager tatt et oppgjør med sin prestelære.

Skrevet

''Han har tydelige problemer med roller.''

Var det ikke det de mener at Jesus også hadde?

Skrevet

''Det var på tide. Han har tydelige problemer med roller.''

Uenig. Med forbehold om at jeg ikke er personlig kristen, syns jeg Gelius blander sine roller godt. Tror han appellerer til et langt bredere lag av Vålerenga menighet (og andre for den saks skyld) enn f.eks biskop Kvarme.

Skrevet

Han virker i overkant PR-kåt på meg,- orker ikke mer av ham. Og det er ikke fordi jeg er så veldig snerpete...

Skrevet

''Det var på tide. Han har tydelige problemer med roller.''

Uenig. Med forbehold om at jeg ikke er personlig kristen, syns jeg Gelius blander sine roller godt. Tror han appellerer til et langt bredere lag av Vålerenga menighet (og andre for den saks skyld) enn f.eks biskop Kvarme.

I følge VG etter at boka kom ut, er kirka hans en av de mest besøkte i landet. Det er en av få kirker det faktisk er folk i også utenom dåp, begravelse og død, og årsaken er nettopp at han ikke er som andre prester.

Gjest theresnosuchthing
Skrevet

Gelius virker ok han. Vi trenger slike som han for å få fart på reformasjoner som til slutt frir oss fullstendig fra den kristne vranglære. Amen.

Skrevet

Gelius kan for min del gjøre hva han vil.

MEN en prest i den norske kirken, kan absolutt ikke gjøre eller si hva som helst.

Det finnes _mange_ gode prester i kirken - som ikke har behov for slike pr-stunts som Gelius tydeligvis har behov for. Men som likevel (eller kanskje nettopp derfor) gjør en utmerket jobb i sine menigheter.

Jeg forstår ikke hvorfor Gelius i det hele tatt har et ønske om å være prest i kirken når hans måte å handle på, kolliderer så ofte med presterollen hans....

Det er viktig med nytenkning og diskusjon også i kirken. Men Gelius har vel i bunn og grunn tilført veldig mye strid og ubehageligheter.

Og nå inntar han vel rollen som den stakkars misforståtte...som om han ikke visste at hans stilling sto i faresonen nå.

Skrevet

''Han har tydelige problemer med roller.''

Var det ikke det de mener at Jesus også hadde?

Jo, slik er det nok. Både Gelius og Jesus har litt problemer med om de er Gud, Guds sønn, prest eller snekkersønn :-)

Gjest Hulderen
Skrevet

MEN en prest i den norske kirken, kan absolutt ikke gjøre eller si hva som helst.

Det finnes _mange_ gode prester i kirken - som ikke har behov for slike pr-stunts som Gelius tydeligvis har behov for. Men som likevel (eller kanskje nettopp derfor) gjør en utmerket jobb i sine menigheter.

Jeg forstår ikke hvorfor Gelius i det hele tatt har et ønske om å være prest i kirken når hans måte å handle på, kolliderer så ofte med presterollen hans....

Det er viktig med nytenkning og diskusjon også i kirken. Men Gelius har vel i bunn og grunn tilført veldig mye strid og ubehageligheter.

Og nå inntar han vel rollen som den stakkars misforståtte...som om han ikke visste at hans stilling sto i faresonen nå.

Veldig godt innlegg!

Gjest Hulderen
Skrevet

Veldig godt innlegg!

Skrevet

Jo, slik er det nok. Både Gelius og Jesus har litt problemer med om de er Gud, Guds sønn, prest eller snekkersønn :-)

Jeg regner med at biskopen vil synes det er litt pinlig hvis det i etterkant viser seg at han har gitt den nye Jesus sparken... ;-)

Skrevet

''Men Gelius har vel i bunn og grunn tilført veldig mye strid og ubehageligheter.''

Det sa de også om Jesus, for 2000 år siden!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har sansen for Gelius. Jeg har ikke sansen for kirken, men den kan jeg ikke gjøre stort med. Den er der enten jeg vil eller ikke.

Da er det befriende med representanter som tør å utfordre det etablerte, og tenke nytt i stedet for å mure seg inne i steinaldermentalitet.

Samme med Bjørn Eidsvåg. Han har også i disse dager tatt et oppgjør med sin prestelære.

Signerer deg.

Jeg liker ikke Kvarme, synes han virker stivbeint og ikke minst alt for konservativ etter min smak.

Vi trenger sånne bøker, for det er et evig diskusjonsevne.

Skrevet

Jeg har vel ikke helt forutsetninger for å ha en mening her, jeg er ikke mye i kirken og vet heller ikke alt om Gelius.

Men jeg synes han er et friskt pust i kirken! Det lukter jantelov og konservatisme av kritikken. Nettopp hans friske stil tror jeg bidrar til å gjøre mange unge mer åpne for kirken og kristendommen. Spørsmålet er hvor viktig akkurat dét er for "presteskapet" ved Kvarme og hans likesinnede.

Skrevet

Jeg har vel ikke helt forutsetninger for å ha en mening her, jeg er ikke mye i kirken og vet heller ikke alt om Gelius.

Men jeg synes han er et friskt pust i kirken! Det lukter jantelov og konservatisme av kritikken. Nettopp hans friske stil tror jeg bidrar til å gjøre mange unge mer åpne for kirken og kristendommen. Spørsmålet er hvor viktig akkurat dét er for "presteskapet" ved Kvarme og hans likesinnede.

Signerer her.

Skrevet

Gelius er en selvopptatt klovn som er mer interessert i å formidle seg selv enn det kristne budskapet. La han dyrke seg selv utenfor kirken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...