Gå til innhold

Amming og gulping

Gjest ammmmmma

Anbefalte innlegg

Gjest ammmmmma

Babyen min har så lett for å gulpe, omtrent etter hvert måltid, som oftest ikke så mye, men av og til veldig mye.

Nå har hun ikke lagt på seg så mye som hun skal, så jeg skal prøve å amme oftere.

Men jeg syns jeg ammer ofte uansett,

minst hver 3. time på dagtid pluss noen ganger på natta.

På natta gulper hun merkelig nok mindre, selv om jeg ikke er så flink å rape henen da. Jeg er så trøtt skjønner dere :D

Jeg ammer henne i senga og ser om hun sovner igjen eller om hun har ubehag og raper henne evnt da.

Ellers prøver jeg å rape henne godt, men ikke alltid hun får ut rapen, så kan hun ligge og sove en halvtime før hun våkner av at hun må gulpe.

Stakkars...

Til info har jeg rikelig med melk, det er slik at spruten står til tider så jeg helst må håndmelke litt før jeg legger henne til så hun ikke får i vranga.

Noen tips som kan hjelpe mot gulpingen?

Jeg mener det er gulpingen som har gjort at hun ikke har lagt på seg så mye nå,

for hun spiser egentlig ofte og bra - og til og med nattamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Babyen min har så lett for å gulpe, omtrent etter hvert måltid, som oftest ikke så mye, men av og til veldig mye.''

Det høres helt normalt ut.

''Nå har hun ikke lagt på seg så mye som hun skal, så jeg skal prøve å amme oftere.''

Hvor store avvik er det snakk om, og virker hun selv fornøyd? Hvis det bare er helsesøster som synes alle barn skal ligge på gjennomsnittskurven, hadde jeg ikke stresset så mye med det. Spebarnsgulp er mer snakk om å kvitte seg med "overskudd" enn om oppkast og tap av næring. Tilby henne mat når hun er våken og villig - hvis hun våkner av guplingen, kan du jo prøve å fylle på litt etterpå hvis hun er interessert.

Hvis hun har gått ned / sluttet å legge på seg eller er ordentlig undervektig, må du selvsagt gjøre det fagfolk råder deg til, men det er mange helsesøstre som betrakter gjennomsnittskurvene som i overkant hellige og ufravikelige.

Jeg vet ikke om noe som hjelper mot gulp, bortsett fra å vente til de blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

''Babyen min har så lett for å gulpe, omtrent etter hvert måltid, som oftest ikke så mye, men av og til veldig mye.''

''Nå har hun ikke lagt på seg så mye som hun skal, så jeg skal prøve å amme oftere.''

Hvor store avvik er det snakk om, og virker hun selv fornøyd? Hvis det bare er helsesøster som synes alle barn skal ligge på gjennomsnittskurven, hadde jeg ikke stresset så mye med det. Spebarnsgulp er mer snakk om å kvitte seg med "overskudd" enn om oppkast og tap av næring. Tilby henne mat når hun er våken og villig - hvis hun våkner av guplingen, kan du jo prøve å fylle på litt etterpå hvis hun er interessert.

Hvis hun har gått ned / sluttet å legge på seg eller er ordentlig undervektig, må du selvsagt gjøre det fagfolk råder deg til, men det er mange helsesøstre som betrakter gjennomsnittskurvene som i overkant hellige og ufravikelige.

Jeg vet ikke om noe som hjelper mot gulp, bortsett fra å vente til de blir større.

Nei, det var bare fra sist kontroll, hun hadde lagt på seg så lite fra sist gang (to uker siden).

Men jeg føler hun spiser bra og ofte jeg da.

Helsesøster så på når jeg ammet og syntes hun spiste bra, godt tak og hun hørte godt slurkene :)

Jeg ammer så ofte babyen ber om det...

Så jeg føler det kan være gulpingen som gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dempe gulping noe, men det blir uansett variasjoner over samme tema.

Ta en spiseskje melk og kast den på gulvet. Se hvor mye der ser ut til å være.

Er jenta kvikk og fornøyd? Har hun lagt noe på seg? I så fall synes jeg du skal blåse langt i alle vektkurver og forsette i det gode sporet dere er.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det bare er helsesøster som synes alle barn skal ligge på gjennomsnittskurven''

Hehe, det der husker jeg godt. Ene av mine lå litt under, og det var visst omtrent like bekymringsverdig som den andre, som lå litt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var bare fra sist kontroll, hun hadde lagt på seg så lite fra sist gang (to uker siden).

Helsesøster så på når jeg ammet og syntes hun spiste bra, godt tak og hun hørte godt slurkene :)

Den gulpingen er en pølse i slaktetia.

Barn vokser i rykk og napp og bryr seg katta om vekstkurver.

Så lenge barnet har det bra, er det ingen grunn til bekymring. Hvordan klarte de seg før de hadde disse nøyaktige vektene, mon tro.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste babyer gulper, så jeg synes ikke du skal stresse med det hvis hun selv virker fornøyd (og da mener jeg ikke at hun aldri skal skrike litt, hvis du skjønner).

Det høres ut som om dere fikser amming / spising helt perfekt. Kanskje har hun lagt på seg litt mer neste gang - og kanskje bør helsesøster slappe av litt. De vokser ikke ifølge noen matematisk formel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det bare er helsesøster som synes alle barn skal ligge på gjennomsnittskurven''

Hehe, det der husker jeg godt. Ene av mine lå litt under, og det var visst omtrent like bekymringsverdig som den andre, som lå litt over.

Jeg husker en her inne som fikk beskjed om at ikke bare var sønnen hennes for tung, han var altfor lang også...

Du får ikke presset pupp på en mett baby.

Det er ikke sånn at gjennomsnittskurven er normal og alt annet unormalt. Noen kommer alltid til å ligge over eller under gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Den gulpingen er en pølse i slaktetia.

Barn vokser i rykk og napp og bryr seg katta om vekstkurver.

Så lenge barnet har det bra, er det ingen grunn til bekymring. Hvordan klarte de seg før de hadde disse nøyaktige vektene, mon tro.

mvh

Nei, jeg syns ikke en vektmåling skal gi så bekymring når jeg ammer hyppig fra før liksom... Hun er ung hun helsesøsteren, så muligens nyutdannet og derfor ekstra opptatt av vekstkurver? Tenker det går i rykk og napp.

Ungen har det bra, sover bra og er blid og fornøyd når hun er våken bortsett fra når hun har en rap eller gulp hun ikke får opp. Jeg syns hun ser god og lubben ut også,

så underernært kan hun neppe være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Er jenta kvikk og fornøyd? Har hun lagt noe på seg? I så fall synes jeg du skal blåse langt i alle vektkurver og forsette i det gode sporet dere er.

mvh

90 gram på 2 uker, de skal visst helst gå opp 200 gram per uke. Sist hadde hun gått opp litt over 200 gram.

Men hun spiser jo mye, jeg har mye melk og hun virker blid og fornøyd. Hun får melk hver gang hun vil ha, og det er ofte syns jeg, oftest hver 2-3 time på dagtid, av og til hyppigere og noen ganger på natta...

Det har vært noen episoder der det har kommet mye gulp, men stort sett bare litt, sikkert bare en skje som du sier...

Jeg får bare amme hver andre time nå, i natt ville hun ha ca. hver 3. time, så jeg bare ga henne jeg da :)

Skal veie henne om noen få dager og se om det har bedret seg.

Helsesøstre har en tendens til å skape unødige bekymringer.. jeg syns det er greit at de passer på, men likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

mvh

90 gram på 2 uker, de skal visst helst gå opp 200 gram per uke. Sist hadde hun gått opp litt over 200 gram.

Men hun spiser jo mye, jeg har mye melk og hun virker blid og fornøyd. Hun får melk hver gang hun vil ha, og det er ofte syns jeg, oftest hver 2-3 time på dagtid, av og til hyppigere og noen ganger på natta...

Det har vært noen episoder der det har kommet mye gulp, men stort sett bare litt, sikkert bare en skje som du sier...

Jeg får bare amme hver andre time nå, i natt ville hun ha ca. hver 3. time, så jeg bare ga henne jeg da :)

Helsesøstre har en tendens til å skape unødige bekymringer.. jeg syns det er greit at de passer på, men likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Jeg husker en her inne som fikk beskjed om at ikke bare var sønnen hennes for tung, han var altfor lang også...

Du får ikke presset pupp på en mett baby.

Det er ikke sånn at gjennomsnittskurven er normal og alt annet unormalt. Noen kommer alltid til å ligge over eller under gjennomsnittet.

Det minner meg om gutten til en kollega av meg, hun

skulle slanke babyen sin hun - som bare fikk morsmelk.

Så hun ga han kun hver 4. time -uansett hvordan ungen skrek. Han skulle slankes!

Hallo liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det minner meg om gutten til en kollega av meg, hun

skulle slanke babyen sin hun - som bare fikk morsmelk.

Så hun ga han kun hver 4. time -uansett hvordan ungen skrek. Han skulle slankes!

Hallo liksom....

Herlighet, stakkars liten. Tipper minuttene ble ganske lange for både mor og barn...

Det ordner seg for de fleste morsmelkbarn hvis de får litt tid på seg. Man skal selvsagt følge opp, men ikke sette igang tiltak som om ungen var kjempesyk bare den skjener litt ut på kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke en vektmåling skal gi så bekymring når jeg ammer hyppig fra før liksom... Hun er ung hun helsesøsteren, så muligens nyutdannet og derfor ekstra opptatt av vekstkurver? Tenker det går i rykk og napp.

Ungen har det bra, sover bra og er blid og fornøyd når hun er våken bortsett fra når hun har en rap eller gulp hun ikke får opp. Jeg syns hun ser god og lubben ut også,

så underernært kan hun neppe være :)

Stol på din egen dømmekraft.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helsesøstre har en tendens til å skape unødige bekymringer.. jeg syns det er greit at de passer på, men likevel :)''

Mine barn har vært kjernesunne og alltid gjenstand for helsesøsters misshag mhp lengde og vekt. En gang veide ungen for lite. En annen gang for mye. En tredje gang fulgte h*n vekstkurven for dårlig. Det hendte også at ungen var for lang...

Må innrømme at jeg hadde problemer med å se nytteverdien av besøkene hos helsesøster. Tilliten til deres faglige dyktighet ut over vaksiner krympet for hver gang.

Vet det finnes dyktige helsesøstre som man gleder seg til å treffe. Jeg har bare ikke møtt noen av dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...