Gå til innhold

ikke lov å ha diare i barnehagen?

Gjest superlim

Anbefalte innlegg

Gjest superlim

Må barna være hjemme fra barnehagen hvis de har diare? En jeg kjenner måtte hente barnet sitt fra barnehagen, og barnet fikk ikke lov til å dra til barnehagen før 48 timer etter siste diarebleie.

vanlig praksis? Har ikke barn selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var praksis i den barnehagen barna mine var i ja. Diare er jo stort sett veldig smittsomt. Ikke hyggelig å ha 20 bleieunger med diare i en barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superlim

Dette var praksis i den barnehagen barna mine var i ja. Diare er jo stort sett veldig smittsomt. Ikke hyggelig å ha 20 bleieunger med diare i en barnehage.

Men et barn kan jo ha problemer med diare selv om det ikke er smittsomt. er det greit å gå i barnehagen hvis barnet er utredet, og det ikke er smittsomt? Hvis ikke så blir det veldig mange sykt-barn-dager.

som småbarn hadde jeg veldig mye diare. Men da var det også mistanke om at jeg hadde intoleranse for visse matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et barn kan jo ha problemer med diare selv om det ikke er smittsomt. er det greit å gå i barnehagen hvis barnet er utredet, og det ikke er smittsomt? Hvis ikke så blir det veldig mange sykt-barn-dager.

som småbarn hadde jeg veldig mye diare. Men da var det også mistanke om at jeg hadde intoleranse for visse matvarer.

Hvis dette ikke er smittsomt, så burde jo barnehangen være informert om dette, og da skulle det jo også være greit å ha barnet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest superlim

Hvis dette ikke er smittsomt, så burde jo barnehangen være informert om dette, og da skulle det jo også være greit å ha barnet der?

Hvordan bevise at det ikke er smittsomt, men at barnet pleier å ha diare? Ikke så lett å utrede for sånt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bevise at det ikke er smittsomt, men at barnet pleier å ha diare? Ikke så lett å utrede for sånt heller.

De i barnehagen bør vel tro på det foreldrene sier? Har barnet ofte diare så er det sannsynligvis ikke noe smittsomt. Viktig med godt samarbeide og god kommunikasjon med barnehagen i slike tilfeller.

Skulle ikke dette nytte, må vel en lege kunne skrive ut en slags "attest" om at barnet ikke er smittsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er saken, går jeg ut fra at man går i dialog med barnehagen og selvfølgelig også får barnet utredet av lege. Frem til man kan skille snørr og barter bedre, vil man kanskje risikere å få noen hjemmedager med barnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ikke diaré, det er løs mage. Det er ikke det samme. Diaré er smittsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Barn pleier ikke å ha diaré, men barn kan godt reagere på mat og få løs mage. Avføringsmønsteret for disse to situasjonene er helt forskjellig.

Om man reagerer på mat har man mer eller mindre konstant løs mage, men det er ikke så illeluktende som diaré.

Ved diaré er det gjerne én solid veldig illeluktende avføring, og flere små etterfølgende, relativt hyppig - til det er tomt. Og alt man spiser kommer rett ut igjen, gjerne lite/ikke fordøyd, også hyppig.

De fleste barnehager ser/vet forskjell, og er det tvil sender man hjem pga fare for smitte.

Det vil imidlertid ikke skje med et barn som har løs mage regelmessig.

Når det er sagt; denne type ting er det normalt at foreldre kommuniserer ganske tett med barnehagen om, fordi barnehagen må være veldig påpasselig med hva barnet spiser, til hvilke tidspunkt osv.

Det er ganske vanlig at barn reagerer på melk f.eks, så det er helt vanlig at foreldre kommer med både bekymringer, formaninger og forklaringer når det kommer til sånne ting. Det er barnehagene vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...