Gå til innhold

Ny behandlingsform.

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Fant en annonse i tlf.katalogen, om det å bli kvitt vonde tanker,angst,fobier,depresjon o.s.v, ved hjelp av en behandler som har begynt med en revolusjonerende metode fra U.S.A.

Det hele er snakk om 5 klokketimer, hvor personen blir behandlet ved første møte, ved hjelp av b.l.annet fingertrykk .

En skal samtidig tenke intenst på det en lider av, og opplever hvist bedring ganske fort.

Dette har visst vist 90% positivt resultat i U.S.A.

Det koster ca.4000 kr for hele behandlingen.

Er ikke dette for godt til å være sant da?

Jeg vurderer å prøve dette ut for min sosiale fobi, men lurer på om andre har hørt om denne behandlingsformen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35630-ny-behandlingsform/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Nei, det har jeg ikke hørt om, men hørtes veldig bra ut!!!

Hva slags telefonkatalog fant du det i?

Jeg ble veldig nyskjerrig her! Lider også av sosial fobi.....

Det er et institutt for Det indre tankeSpillet (Thought field therapy)THF.

Fant det på gule sider side 1057.

www.tftnorway.com.

Vet ikke helt om dette virkelig kan hjelpe mot sos.fobi,men jeg kommer nok til å prøve det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35630-ny-behandlingsform/#findComment-136819
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har lest litt om dette.

På den ene side kan jeg ikke se at det finnes noen vitenkapelig dokumentasjon på at dette er en effektiv behandling.

På den annen side er behandlingen relativt ny. Alle nye behandlingsformer må få eksistere en viss tid før en kan forlange vitenskapelig dokumentasjon.

Når jeg leser om metoden, blir jeg rimelig sikker på at den er effektiv for enkle/spesifikke fobier (fobi for dyr, klaustrofobi osv.) Jeg er langt mer skeptisk når det gjelder sosial fobi og depresjoner.

Selv om det finnes mange kasus som rapporterer umiddelbar effekt, savner jeg oppfølgingsdata. De som husker ask-avkok feberen som raste i Norge på 80-tallet, husker alle de spontane helbredelser. Det ble derimot skrevet lite om alle tilbakefallene som kom etter 6-12 uker.

Jeg synes det virker sympatisk at en garanterer pengene tilbake dersom effekt ikke inntrer. Jeg håper dette praktiseres og at reklamasjonstiden er minst 12 uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35630-ny-behandlingsform/#findComment-136834
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Jeg har lest litt om dette.

På den ene side kan jeg ikke se at det finnes noen vitenkapelig dokumentasjon på at dette er en effektiv behandling.

På den annen side er behandlingen relativt ny. Alle nye behandlingsformer må få eksistere en viss tid før en kan forlange vitenskapelig dokumentasjon.

Når jeg leser om metoden, blir jeg rimelig sikker på at den er effektiv for enkle/spesifikke fobier (fobi for dyr, klaustrofobi osv.) Jeg er langt mer skeptisk når det gjelder sosial fobi og depresjoner.

Selv om det finnes mange kasus som rapporterer umiddelbar effekt, savner jeg oppfølgingsdata. De som husker ask-avkok feberen som raste i Norge på 80-tallet, husker alle de spontane helbredelser. Det ble derimot skrevet lite om alle tilbakefallene som kom etter 6-12 uker.

Jeg synes det virker sympatisk at en garanterer pengene tilbake dersom effekt ikke inntrer. Jeg håper dette praktiseres og at reklamasjonstiden er minst 12 uker.

når jeg først har deg på tråden her, så lurte jeg på om du kunne gi meg noen råd.

Grunnen til at jeg lette etter andre råd er at jeg etter henvisning fra lege, ikke har funnet en eneste psykolog som har ledig kapasitet.

Jeg blir ganske oppgitt, siden jeg nå har vært veldig ivrig etter å gjøre noe med problemet, og har tatt fatt i det, etter mange år.

(sosial fobi)

Jeg er redd for at dette fører til at jeg gir opp og ikke gidder å gjøre noe med det.

Har ringt minst 100 forskjellige psykologer, og ingen har tid eller mulighet for venteliste engang.

Det er rett og slett ingen hjelp å få føler jeg.

Det eneste jeg greide å oppspore var en slags terapeut, som jeg kunne komme til bare for å få snakket ut, og for å komme raskt inn i systemet.

Men jeg vet ikke om hun kunne love noe time med psykolog.

Det tok ganske lang tid før jeg mannet meg opp og gikk til lege for å få henvisning, ds dette var vanskelig for meg.Og nå føler jeg at det var til ingen nytte.

Jeg har jo lest om behandlingsformen for sosial fobi,nemlig kognitiv terapi, sammen med medisinering.

Men hvor kan jeg få denne behandlingen da, det virker for meg umulig, og tyr derfor til andre metoder, som da som du sier ikke er dokumentert noe virkning på.

Jeg har ikke råd til en så dyr behandling, uten at jeg vet den virker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35630-ny-behandlingsform/#findComment-136870
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...