Gjest SØVNLØS37 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Nå makter jeg ikke mer! Jeg har ikke sovet en hel natt siden FØR jeg ble gravid! Han spiser så mye pupp om natten at det klukker i magen hans om morgenen når jeg tar ham opp. Han er så mett at han nesten ikke spiser hele dagen. Nå leser jeg en bok av Whalgren. Er det noen her som har metoder som fungerer? Nå får jeg ikke engang en time sammenhengende søvn, og vi har også flere barn å ta oss av. Han vil ikke ligge i sengen sin alene og jeg klarer ikke la ham ligge der og gråte, men løfte ham over i vår seng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Mannen og jeg byttet side i sengen slik at ikke morsmelkdufta var så nært den lille. I tillegg tok han seg av den lille når hun gråt. Første natta gråt hun i to timer. Den andre natta en halv time, og så tror jeg det ble stilt. Hun våknet en og annen gang, men det ble helt ro etter hun kom på eget rom. Barnet har ikke behov for mat om natta når det er så stort. Dere kan få fred om natta hvis dere tar et skikkelig tak noen netter. Det er tøft mens det pågår, men verdt det Ikke fall for fristelsen med å gi mat likevel, for da lærer barnet utholdenhet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Et barn på 9 mnd som ellers er friskt, trenger ikke mat på natta. Dere må bestemme dere for et tidspunkt der dere starter nattavvenning. Da må dere være forberedt på noen netter med mye gråt og lite søvn, før det blir bedre. Tilby barnet vann på flaske på natta, og ikke gi pupp i det hele tatt etter kveldsmåltidet. Det er uhyre viktig å ikke gi etter når dere først har bestemt dere!!! Med vår minste tok vi denne økta da han var 7 mnd. Det varte i 4 netter. Det var kjempetøft, og jeg var nær ved å gi opp 3. natta, men holdt ut, og ble belønnet med en gutt som sover godt natta gjennom. Hos oss var det ikke noe alternativ at pappa'n tok denne jobben, men får dere det til vil nok det lette det hele. Han lukter jo ikke melk Jeg valgte å sitte på en stol ved siden av senga hans slik at han ikke skulle føle seg alene, men jeg tok ham ikke opp. Bare tilbød vann på flaske, og hadde en hånd ned i senga til ham. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Legg han på eget rom! Da vi gjorde det med minsta her gikk hun fra å våkne hver time natta gjennom til å stort sett sove rundt på kort tid. Hun var 10 mnd da vi flyttet henne ut. Og så kjører dere det opplegget jubalong70 skisserer under her. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Signatura Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 La han ligge i sin egen seng hele tiden, ikke gi noe annet enn vann når han våkner, men klapp han på hodet og syng en sang, snakk beroligende. Bestem dere for et tidspunkt som er morgen da det er greit å ta ham opp og amme ham (ikke før kl.6.30 f.eks.) Hold dere til det videre fremover, selvom det betyr ti minutters gråting når han våkner 6.20. Første natta er verst. Det beste er om du sover på sofaen med ørepropper og faren har totalforbud mot å hente deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Gi ham rikelig med fast føde om kvelden. La pappa ordne opp om natten. Om nødvendig sov i en annen etasje eller sov over et annet sted. Du vil ikke klare å forandre dette uten friksjon. Dere må tåle en del surving om natten i starten. Og du må tåle at ungen ikke er helt fornøyd i perioder. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Et barn på 9 mnd som ellers er friskt, trenger ikke mat på natta. Dere må bestemme dere for et tidspunkt der dere starter nattavvenning. Da må dere være forberedt på noen netter med mye gråt og lite søvn, før det blir bedre. Tilby barnet vann på flaske på natta, og ikke gi pupp i det hele tatt etter kveldsmåltidet. Det er uhyre viktig å ikke gi etter når dere først har bestemt dere!!! Med vår minste tok vi denne økta da han var 7 mnd. Det varte i 4 netter. Det var kjempetøft, og jeg var nær ved å gi opp 3. natta, men holdt ut, og ble belønnet med en gutt som sover godt natta gjennom. Hos oss var det ikke noe alternativ at pappa'n tok denne jobben, men får dere det til vil nok det lette det hele. Han lukter jo ikke melk Jeg valgte å sitte på en stol ved siden av senga hans slik at han ikke skulle føle seg alene, men jeg tok ham ikke opp. Bare tilbød vann på flaske, og hadde en hånd ned i senga til ham. Lykke til ''Hos oss var det ikke noe alternativ at pappa'n tok denne jobben, men får dere det til vil nok det lette det hele. Han lukter jo ikke melk :)'' Dessuten kan det hende at pappa også er litt mindre sentimental og litt mer prinsippfast. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 La han ligge i sin egen seng hele tiden, ikke gi noe annet enn vann når han våkner, men klapp han på hodet og syng en sang, snakk beroligende. Bestem dere for et tidspunkt som er morgen da det er greit å ta ham opp og amme ham (ikke før kl.6.30 f.eks.) Hold dere til det videre fremover, selvom det betyr ti minutters gråting når han våkner 6.20. Første natta er verst. Det beste er om du sover på sofaen med ørepropper og faren har totalforbud mot å hente deg. ''Det beste er om du sover på sofaen med ørepropper og faren har totalforbud mot å hente deg.'' Og hun har totalforbud mot å komme å hjelpe til... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''Det beste er om du sover på sofaen med ørepropper og faren har totalforbud mot å hente deg.'' Og hun har totalforbud mot å komme å hjelpe til... mvh Og hun har totalforbud mot å komme _og_ hjelpe til... Argh! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Og hun har totalforbud mot å komme _og_ hjelpe til... Argh! mvh Jeg blir så glad når jeg ser folk som bryr seg om rettskriving! :-) JA til godt norsk språk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det er et stort problem at man gir pupp til så store barn. Jeg hører gang på gang folk som får problemer av forskjellige slag når det gjelder mor og barn og deres måltider som absolutt ikke fungerer i dagliglivet. Jeg ville bare gitt pupp en gang om dagen når det passer i din rytme. Ellers så gir du fast føde eller melk på flaske slik at far kan trå til. Om du velger å pumpe deg eller gir morsmelk erstatning er opp til deg. Kveldsmåltidet må bestå av grøt som metter ekstra godt for å vare mest mulig av natta. Hvis barnet våkner kan dere gi vann eller melk på flaske en gang! Og dette bør pappa gjøre slik at du får overskuddet tilbake. La barnet flytte inn på eget rom og løp ikke inn ved første anledning. Det vil bli mye gråting fra begynnelsen, men så gir barnet seg når det skjønner at du ikke kommer!! Dessuten synes jeg det er rart at du ikke har lært av dine andre barn? Det må da være noen av dem som også har vært igjennom denne avvenningsperioden fra før?!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 ''Hos oss var det ikke noe alternativ at pappa'n tok denne jobben, men får dere det til vil nok det lette det hele. Han lukter jo ikke melk :)'' Dessuten kan det hende at pappa også er litt mindre sentimental og litt mer prinsippfast. mvh Slik er det sikkert hos noen, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg blir så glad når jeg ser folk som bryr seg om rettskriving! :-) JA til godt norsk språk:-) Takk! Jeg frusterer meg selv støtt og stadig når jeg ser hva jeg har knotet ned på tastaturet. Men to å etter hverandre blir bare for forsmedelig... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SØVNLØS37 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Det er et stort problem at man gir pupp til så store barn. Jeg hører gang på gang folk som får problemer av forskjellige slag når det gjelder mor og barn og deres måltider som absolutt ikke fungerer i dagliglivet. Jeg ville bare gitt pupp en gang om dagen når det passer i din rytme. Ellers så gir du fast føde eller melk på flaske slik at far kan trå til. Om du velger å pumpe deg eller gir morsmelk erstatning er opp til deg. Kveldsmåltidet må bestå av grøt som metter ekstra godt for å vare mest mulig av natta. Hvis barnet våkner kan dere gi vann eller melk på flaske en gang! Og dette bør pappa gjøre slik at du får overskuddet tilbake. La barnet flytte inn på eget rom og løp ikke inn ved første anledning. Det vil bli mye gråting fra begynnelsen, men så gir barnet seg når det skjønner at du ikke kommer!! Dessuten synes jeg det er rart at du ikke har lært av dine andre barn? Det må da være noen av dem som også har vært igjennom denne avvenningsperioden fra før?!! Er sliten og uten overskudd pga alene med barna... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Det er et stort problem at man gir pupp til så store barn. Jeg hører gang på gang folk som får problemer av forskjellige slag når det gjelder mor og barn og deres måltider som absolutt ikke fungerer i dagliglivet. Jeg ville bare gitt pupp en gang om dagen når det passer i din rytme. Ellers så gir du fast føde eller melk på flaske slik at far kan trå til. Om du velger å pumpe deg eller gir morsmelk erstatning er opp til deg. Kveldsmåltidet må bestå av grøt som metter ekstra godt for å vare mest mulig av natta. Hvis barnet våkner kan dere gi vann eller melk på flaske en gang! Og dette bør pappa gjøre slik at du får overskuddet tilbake. La barnet flytte inn på eget rom og løp ikke inn ved første anledning. Det vil bli mye gråting fra begynnelsen, men så gir barnet seg når det skjønner at du ikke kommer!! Dessuten synes jeg det er rart at du ikke har lært av dine andre barn? Det må da være noen av dem som også har vært igjennom denne avvenningsperioden fra før?!! ''Det er et stort problem at man gir pupp til så store barn'' Hvorfor det, barnet er jo bare ni måneder? Svært mange av oss ammer da barn til de er året eller mer, uten at det nødvendigvis har vært store problemer med søvn eller annet av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 ''Det er et stort problem at man gir pupp til så store barn'' Hvorfor det, barnet er jo bare ni måneder? Svært mange av oss ammer da barn til de er året eller mer, uten at det nødvendigvis har vært store problemer med søvn eller annet av den grunn. Problemet her er at barnet blir totalt avhengig av at mamma er tilstede hele tiden. Tenk når mor skal tilbake i jobben sin og pappa skal overta sin periode. Pappapermisjonen er jo nå 10 uker og blir neste år 12 uker. Dermed vil mødre som ammer slite allerede i den alderen som trådstarter har baby, hvis pappa ikke allerede har blitt ferdig med sine faste uker. Men hos de fleste er mor hjemme litt først nemlig. Og skal pappa løpe til mammas jobb for at barnet skal få pupp i tide og utide? Jeg sier ikke at man skal slutte og amme! Men foreslår at hun pumper seg slik at pappa eller andre som passer barnet kan klare seg med å gi mat alene uten at mamma trenger å stille opp til enhver tid. Dessuten skal så store barn ha en god del måltider av fast f'øde i den alderen og da kan mamma legge sin ammetid når det passer inn i hennes døgnrytme og ikke etter hva babyen forlanger. Godt med grøt før leggetid gjør at de aller fleste barn sover godt og lenge om nettene. Et ammemåltid metter ikke mer enn i noen få timer av gangen. Og når mor allerede er utslitt så må hun og far ta noen fighter med nye rutiner som gjør at mor kan få litt mer hvile. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Er sliten og uten overskudd pga alene med barna... Men du snakker jo faktisk om vi? Da antar jeg jo at du har en samboer? Er han bortreist eller? Hva med å overlate babyen til et familiemedlem eller venninne som du har god tiltro til? Event. la personen overnatte en helg hos deg og som kan hjelpe deg med å legge om vanene til barnet? Godt med grøt før leggetid, la barnet ligge på eget rom, og la vedkommende stå opp og gi melk en gang om natten? Ditt barn har jo snudd døgnet på hodet. Når babyen nesten ikke spiser om dagen så ville han garantert klart en hel eller halv natt uten mat istedenfor. lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Problemet her er at barnet blir totalt avhengig av at mamma er tilstede hele tiden. Tenk når mor skal tilbake i jobben sin og pappa skal overta sin periode. Pappapermisjonen er jo nå 10 uker og blir neste år 12 uker. Dermed vil mødre som ammer slite allerede i den alderen som trådstarter har baby, hvis pappa ikke allerede har blitt ferdig med sine faste uker. Men hos de fleste er mor hjemme litt først nemlig. Og skal pappa løpe til mammas jobb for at barnet skal få pupp i tide og utide? Jeg sier ikke at man skal slutte og amme! Men foreslår at hun pumper seg slik at pappa eller andre som passer barnet kan klare seg med å gi mat alene uten at mamma trenger å stille opp til enhver tid. Dessuten skal så store barn ha en god del måltider av fast f'øde i den alderen og da kan mamma legge sin ammetid når det passer inn i hennes døgnrytme og ikke etter hva babyen forlanger. Godt med grøt før leggetid gjør at de aller fleste barn sover godt og lenge om nettene. Et ammemåltid metter ikke mer enn i noen få timer av gangen. Og når mor allerede er utslitt så må hun og far ta noen fighter med nye rutiner som gjør at mor kan få litt mer hvile. Hun skriver da ikke at barnet fullammes? Jeg antar det får fast føde i tillegg til morsmelk allerede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 http://www.sovecoach.dk Gratis råd som virket på min førstefødte og som ikke betyr at barnet skal ligge og skrike alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.