Gå til innhold

Dyrt med pakkekalender!

Gjest Himla dyrt!!!!!!!!!!!!!|

Anbefalte innlegg

Gjest nissekjerringa

Eller du kan kjøpe inn ting som barnet trenger og du hadde kjøpt likevel - strømpebukser, votter, lue osv, og putte det i kalenderen.

Du kan legge lapper med f.eks. "I dag skal vi bake pepperkaker", "I dag skal vi dra i akebakken".

Du kan også kjøpe en godtepose og dele den opp i flere gaver på kalenderen.

Dessuten kan det være lurt å være på jakt etter kalendergaver hele året. Kommer du over noe lurt som koster lite, kjøp det og legg det i en "kalenderboks".

Råd fra meg, som pakker inn 72 adventspakker hvert år...

Den type pakkekalender er jeg med på :)

Ellers er jeg stor motstander av den type kalender ... ser rundt oss, det er helt enormt hva ungene får i disse kalenderene .... hver eneste dag frem til jul ....

Nei, hos oss er det sjokoladekalender dette året også, Kinder-kalenderen.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• laban

9

• jubalong70

6

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg har spedd på med Grise-flax-lodd a kroner 10 i pakkekalenderen.

Men har man søsken, kan det nok føles veldig urettferdig om den ene vinner og ikke den/de andre. Tror jeg ville prøvd meg på at loddene var felles, men at de av praktiske årsaker skraper hver sin gang?

På den annen side:

Skrapeloddkalenderne kan jo ende med null gevinst. Da er eneste moroa å konkurrere med søsknene. På den måten kan selv en gevinst på kr. 10 bli "mye verd"...

Du, det er da ingen som tvinger deg til å fylle en pakkekalender. Har du/dere ikke råd, så la være. Det er husets voksne folk som bestemmer, og om ungene helst vil slik eller sånn så må man av og til ta upopulære avgjørelser. Ungene kommer over det.

Det er også lov til å kutte i julegavebudsjettet om man velger pakkekalender, dette er en helt fin deal å gjøre med ungene før adventstiden begynner. Er de store nok til å kreve pakkekalender, er de også store nok til å se konsekvensene rent økonomisk.

''Da er det mye bedre å kjøpe en Kinderkalender eller Polykalender og alt det andre de har!''

Hm - mine unger sier at "alle de andre" har nettopp pakkekalendre. Jeg har kjempet imot det kravet i nesten 20 år, og den eldste (som nå har flyttet hjemmefra) sier hun fremdeles sliter med senskader.

Gjest Nickløsheletiden

Eller du kan kjøpe inn ting som barnet trenger og du hadde kjøpt likevel - strømpebukser, votter, lue osv, og putte det i kalenderen.

Du kan legge lapper med f.eks. "I dag skal vi bake pepperkaker", "I dag skal vi dra i akebakken".

Dessuten kan det være lurt å være på jakt etter kalendergaver hele året. Kommer du over noe lurt som koster lite, kjøp det og legg det i en "kalenderboks".

Akkurat slik gjør jeg det også :-)

Annonse

Gjest trådstarter

Du, det er da ingen som tvinger deg til å fylle en pakkekalender. Har du/dere ikke råd, så la være. Det er husets voksne folk som bestemmer, og om ungene helst vil slik eller sånn så må man av og til ta upopulære avgjørelser. Ungene kommer over det.

Det er også lov til å kutte i julegavebudsjettet om man velger pakkekalender, dette er en helt fin deal å gjøre med ungene før adventstiden begynner. Er de store nok til å kreve pakkekalender, er de også store nok til å se konsekvensene rent økonomisk.

Jeg tror ungene godt vil ha de ferdige kalenderne også, det er mer at jeg føler plikt til å bruke pakkekalenderen siden min svigerinne har strevd i timesvis med å lage den :) Den er jo fin, så synd å ikke henge den opp liksom til jul, og jeg tror nok hun blir skuffet om hun ser at den ikke henger på veggen... og kan liksom ikke henge den opp tom...

Gjest trådstarter

Jeg har pleid å kjøpe et pennesett på bokhandelene beregnet på studenter. Der er blyant, viskelær, trykkblyant, tekstmarker osv. Dette kan også små skolebarn synes er stas. Samt Riegel Nisse sjokalde fra Nille, flere i en pakke. Så blir det litt tyggis og litt sånt. Men dyrt blir det.

Ja, jeg lurte på å kjøpe en sånn tipakning med små nissesjokolader, pakke inn en og en, så har jeg for ti av dagene. Nå har jeg fire andre småting jeg har kjøpt, et par hello kitty kluter (slike man har i vann før de vises lissom...), en neglebørste formet som en and og noe annet greier. tenkte å kjøpe såpebobler til en dag,

så får jeg finne noe billiggreier de andre dagene...

I fjor var det sånn at jeg kun hadde råd til å fylle halve kalenderen frem til jeg fikk lønn 12. desember :D

Gjest trådstarter

Jeg takker morfaren for at han stiller opp med Lego City-, Lego Kingdom- og Littlest Pet Shop-kalendre til sine tre barnebarn :-)

*snille pappa'n min*

Pakkekalender er uaktuelt. Kjøp en Flaxlodd-kalender, og lokk ungene med at de kan bli millionærer ;-)

Tror ikke en 3-åring bryr seg om penger :D

''Eller du kan kjøpe inn ting som barnet trenger og du hadde kjøpt likevel - strømpebukser, votter, lue osv, og putte det i kalenderen''

Haha, slikt ville IKKE falt i særlig god jord her. Kanskje mer populært hos jenter?

Synes også det er vanskelig å love barna aktiviteter, ofte vanskelig å forutsi når det blir tid til sånt.

Men ellers med på å handle litt gaver gjennom året (om man husker...) og forsøke å begrense størrelsen. Jeg har også delt opp gaver som koster litt mer enn ørlite over flere dager.

I år har jeg faktisk bestilt pakkekalender (dvs. gavene) ferdig fra en dansk nettside (leste om den her på DOL!). Var noe skuffet over at gavene ikke var pakket inn, men blir spennende å se hvordan de blir tatt i mot. Gavene så ganske artige ut på nettsiden, og hovedformålet var å spare tid - har ofte blitt en del "panisk" handling i siste liten.

Hva med å ha aktiviteter i stedet? Bake pepperkaker, Lage julekort, lage julepynt osv

Og så heller ha pakker innimellom. Det behøver da slett ikke være til en 10'er. Dessuten får du kjøpt pakker på nille f eks med 24 ting i som kan haes i kalenderen. Disse er rimelige.

''Hva med å ha aktiviteter i stedet? Bake pepperkaker, Lage julekort, lage julepynt osv

''

Det høres veldig PK og "jul i svingen" ut ;). Dvs. - sikkert kjempekoselig og kan fungere godt for mange, men andre har det travelt i hverdagen og kan vanskelig planlegge - og følge opp - slike løfter. Dvs. - de fleste gjør vel sånt i desember, men vanskelig å love når.

''Hva med å ha aktiviteter i stedet? Bake pepperkaker, Lage julekort, lage julepynt osv''

... vaske rundt på kjøkkenet, pusse sølv, stryke juleduk...

''... vaske rundt på kjøkkenet, pusse sølv, stryke juleduk...

''

Haha, skulle gjerne sett ansiktet på poden(e) om de fikk slike oppgaver i kalenderen :-).

''Eller du kan kjøpe inn ting som barnet trenger og du hadde kjøpt likevel - strømpebukser, votter, lue osv, og putte det i kalenderen''

Haha, slikt ville IKKE falt i særlig god jord her. Kanskje mer populært hos jenter?

Synes også det er vanskelig å love barna aktiviteter, ofte vanskelig å forutsi når det blir tid til sånt.

Men ellers med på å handle litt gaver gjennom året (om man husker...) og forsøke å begrense størrelsen. Jeg har også delt opp gaver som koster litt mer enn ørlite over flere dager.

I år har jeg faktisk bestilt pakkekalender (dvs. gavene) ferdig fra en dansk nettside (leste om den her på DOL!). Var noe skuffet over at gavene ikke var pakket inn, men blir spennende å se hvordan de blir tatt i mot. Gavene så ganske artige ut på nettsiden, og hovedformålet var å spare tid - har ofte blitt en del "panisk" handling i siste liten.

Mine har vært vant med å alltid få litt "fornuftige" ting i pakkekalenderen. Det har vært forutsetningen for at jeg har giddi å lage det. ;)

Strømpebukse, sokker, en ny pysj og/eller t-skjorte synes jeg må være greit at de får. Men så sørger jeg i det minste for å kjøpe inn noe med figurer de liker, i det minste. ;)

Det fungerer kanskje bedre for jenter enn for gutter, det har du nok rett i. Guttungen gidder ikke pakkekalender lenger og vil heller ha den fra Haribo eller Kinder. Datra elsker pakkekalenderen sin. :)

Annonse

Link?

Mine har vært vant med å alltid få litt "fornuftige" ting i pakkekalenderen. Det har vært forutsetningen for at jeg har giddi å lage det. ;)

Strømpebukse, sokker, en ny pysj og/eller t-skjorte synes jeg må være greit at de får. Men så sørger jeg i det minste for å kjøpe inn noe med figurer de liker, i det minste. ;)

Det fungerer kanskje bedre for jenter enn for gutter, det har du nok rett i. Guttungen gidder ikke pakkekalender lenger og vil heller ha den fra Haribo eller Kinder. Datra elsker pakkekalenderen sin. :)

I fjor ville gutten ha Haribo-kalender, jentene pakkekalender.

Det var moro de første dagene, men etterhvert så ham med lange øyne på søstrene som fikk de små pakkene hver eneste dag...

Det er vel på tide å høre med dem hva de vil ha i år.

Gjest Nickløsheletiden

''Haha, slikt ville IKKE falt i særlig god jord her. Kanskje mer populært hos jenter?''

Det kommer an på alderen også:-) Alle mine vil ha slike gaver nå, men når det gjelder de eldste må jeg passe på å kjøpe de riktige trusene, boxerne osv.

Da sønnen min var yngre var han ivrig på og lese Tom og Jerry og Donald. Jeg tenkte han skulle få lesetrening, så han fikk blader og bøker i alle gavene og juleblader på lille julaften :-)

Puttet i noe godt i noen av dem.

Ja, det kan fort bli dyrt hvis man legger for mye i at alt skal være "ordentlige" ting. Men det er jo i bunn og grunn vi foreldre som legger lista for hva pakkene skal inneholde.

Det er fullt mulig å ha enkle og billige pakker av og til. Et par sjokoladebiter eller en pakke pastiller koster ikke mange kronene. Og hvis man på forhånd har forberedt barna på at pakkene vil variere, så blir heller ikke forventningene for høye.

Har man 2 barn, er det også en mulighet at de får pakke annen hver dag. (og evt har en vanlig billigkalender ved siden av.)

Da kan man invistere litt mere i hver ting uten å bli ruinert.

Denne varianten er mitt kompromiss i år, ( etter at ungene har mast seg til at jeg skal lage pakkekalender, noe jeg har kjempet imot de siste årene.)

Begge to får pakke 1 og 24, ellers blir det annen hver dag.

Denne løsningen sparer meg for mye jobb, og ungene får fordelen av at det blir mulighet for litt dyrere/bedre pakker.

''Hva med å ha aktiviteter i stedet? Bake pepperkaker, Lage julekort, lage julepynt osv

''

Det høres veldig PK og "jul i svingen" ut ;). Dvs. - sikkert kjempekoselig og kan fungere godt for mange, men andre har det travelt i hverdagen og kan vanskelig planlegge - og følge opp - slike løfter. Dvs. - de fleste gjør vel sånt i desember, men vanskelig å love når.

''Det høres veldig PK og "jul i svingen" ut ;). Dvs. - sikkert kjempekoselig og kan fungere godt for mange, men andre har det travelt i hverdagen og kan vanskelig planlegge - og følge opp - slike løfter. Dvs. - de fleste gjør vel sånt i desember, men vanskelig å love når.''

Sånne kalenderpakker har jeg aldri hatt... Har ikke vært flint til å bake og lage julepynt med barna, dessverre. Håper jeg har gjort noe som kompenserer :) De har alltid hatt dyr i hjemmet, da - det bruker jeg for hva det er verdt...

''... vaske rundt på kjøkkenet, pusse sølv, stryke juleduk...

''

Haha, skulle gjerne sett ansiktet på poden(e) om de fikk slike oppgaver i kalenderen :-).

Om man har veloppdragne barn, med plikter de utfører for ukepengene sine (det har ikke jeg - altså unger som er vant til å utføre plikter) kan jo kalendergaven være at de kan _slippe_ å vaske rommet, tømme søppel etc ;-)

''Da er det mye bedre å kjøpe en Kinderkalender eller Polykalender og alt det andre de har!''

Hm - mine unger sier at "alle de andre" har nettopp pakkekalendre. Jeg har kjempet imot det kravet i nesten 20 år, og den eldste (som nå har flyttet hjemmefra) sier hun fremdeles sliter med senskader.

''Jeg har kjempet imot det kravet i nesten 20 år, og den eldste (som nå har flyttet hjemmefra) sier hun fremdeles sliter med senskader.''

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...