Mandolaika Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Ja, det er rart med det. Jeg har det med å rote meg så inn i komplikasjonene ved diverse forhold at jeg ikke ser den enkle løsningen rett framfor meg. Det er nok mange som er slik Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356339-b%C3%B8r-man-bryte-ut-av-et-destruktivt-forhold/page/2/#findComment-3064996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ønsker støtte ikke bebreidelse Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 For å svare på spørsmålet i overskriften din: Svaret er definitivt JA, hvis du føler at denne personen ikke har noe positivt å tilføre deg. I motsetning til venner, som man velger fordi man liker dem og trives med dem, så kan man dessverre ikke velge familiemedlemmer. Men man er i sin fulle rett til å velge i hvilken grad man vil omgåes dem, og hva man vil finne seg i fra dem. Det at hun er din mor, gir henne ikke rett til å behandle deg dårlig. Og det at du er hennes datter, gir deg ikke plikt til å finne deg i det! Antagelig er dette et mønster som henger igjen fra du var barn og avhengig av henne? Men du er faktisk voksen nå, og istand til å ta vare på deg selv og gjøre egne valg. Jeg vet ikke hvor mye og ofte dere omgåes. Men det virker på meg som det kan være bra for deg å i det minste redusere kontakten for en kortere eller lengre periode, for å begrense hennes muligheter til å såre deg. I tillegg bør du jobbe litt med deg selv for å ikke ta deg så nær av hennes oppførsel mot deg. Jeg regner jo med at du innerst inne vet at hun ikke har "rett i" beskyldninger og negative ting hun sier, men at det er HUN som har et problem enten i form av svært dårlige sosiale antenner, ( eller en personlighetsforstyrrelse?) Takk for svar Løvinne. Egentlig er det mye av hennes atferd jeg bare blåser i. Er mye flinkere til det nå enn da jeg var ung. Men, det største problemet er nok dette at hun evner å sette andre opp mot meg. Hun gjør ting som forstyrrer mine relasjoner til andre, trekker dem inn (feks mine søsken). Skaper intriger. Dette er det vanskelig å gardere seg mot. De ser ikke hva hun driver med. Jeg tenkerpå henne som et menneske med en personlighetsforstyrrelse, ja. Ikke psykopat, men mer i retning av ustabil personlighetsforstyrrelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356339-b%C3%B8r-man-bryte-ut-av-et-destruktivt-forhold/page/2/#findComment-3065077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.