Gå til innhold

Bestille varer fra utlandet, toll og regnskap

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Noen her som bestiller varer fra utlandet til et selskap? Altså der beløpet må inn i et regnskap? Vi snakker ikke import, kun en forbruksvare som er billigere å bestille fra USA enn å kjøpe her (blekkpatron til en printer, 1500NOK vs 75USD).

Varene er ikke tollbelagt (datatilbehør), men jeg må få betalt momsen. Ellers blir ikke regnskapsføreren glad :)

Om jeg bestiller på nettet og får det sendt, så foretar vel posten et eller annet hvor de fortoller og legger på mva.

Men om jeg tar med varene selv, eller får dem videresendt via en adressat i USA (for å spare porto) - oppsøker jeg da bare postkontoret for å få betalt mva?

Jeg vet jeg kan ringe dem i morgen, men det er i morgen - og jeg lurer nå :)

Fortsetter under...

Er ikke all innførsel av varfer fra utlandet import, da?

Var vel så vidt borti bestilling av varer fra utlandet en gang i tiden. Men jeg har behandlet faktura og tolldeklarasjoner på lassevis av utenlandsforsendelser.

En eller annen speditør fortoller varen. Som regel går momsen inn på vår tollkredittkonto. Vi betaler flere millioner i innførselsmoms hver måned, så det er ikke praktisk å betale den til speditørene.

Det med post via en annen skjønte jeg ikke helt.

Har du varfer med hjem fra utlandet, skal du vel innom tollen både i USA og Norge (på flyplassen?). Selv fant jeg ingen toller når jeg kom fra England og hadde med en skinnjakke.

Persille1365381127

Er ikke all innførsel av varfer fra utlandet import, da?

Var vel så vidt borti bestilling av varer fra utlandet en gang i tiden. Men jeg har behandlet faktura og tolldeklarasjoner på lassevis av utenlandsforsendelser.

En eller annen speditør fortoller varen. Som regel går momsen inn på vår tollkredittkonto. Vi betaler flere millioner i innførselsmoms hver måned, så det er ikke praktisk å betale den til speditørene.

Det med post via en annen skjønte jeg ikke helt.

Har du varfer med hjem fra utlandet, skal du vel innom tollen både i USA og Norge (på flyplassen?). Selv fant jeg ingen toller når jeg kom fra England og hadde med en skinnjakke.

Jo, altså, det er jo import fordi man tar inn noe. Men det er ikke noe jeg tar inn for å videreselge. Det er bare blekkpatroner til en printer som vi bruker selv.

Jeg kan enten bestille på nettet og betale 114$ i porto, eller så kan jeg bestille det til en venninne i USA og få gratis porto, som så sender til meg og det koster mye mindre.

I det første tilfellet går pakken om posten, og de legger på mva. Iom at datautstyr ikke er tollbelagt, så koster det bare mva og evnt gebyr til posten.

I det andre tilfellet så går det ikke via posten, så jeg må få betalt mva på en annen måte for å kunne ta bilaget inn i regnskapet. Det blir det samme som om jeg var i USA og tok med noe hjem, og så ønsket å betale mva på det når jeg kom hjem.

Man får ikke tilbake tax i USA om ikke kjøpet er over 300$, og det er det ikke.

Spørsmålet er da om det går greit å gå rett på posten og betale dem for å få betale mva?

Jo, altså, det er jo import fordi man tar inn noe. Men det er ikke noe jeg tar inn for å videreselge. Det er bare blekkpatroner til en printer som vi bruker selv.

Jeg kan enten bestille på nettet og betale 114$ i porto, eller så kan jeg bestille det til en venninne i USA og få gratis porto, som så sender til meg og det koster mye mindre.

I det første tilfellet går pakken om posten, og de legger på mva. Iom at datautstyr ikke er tollbelagt, så koster det bare mva og evnt gebyr til posten.

I det andre tilfellet så går det ikke via posten, så jeg må få betalt mva på en annen måte for å kunne ta bilaget inn i regnskapet. Det blir det samme som om jeg var i USA og tok med noe hjem, og så ønsket å betale mva på det når jeg kom hjem.

Man får ikke tilbake tax i USA om ikke kjøpet er over 300$, og det er det ikke.

Spørsmålet er da om det går greit å gå rett på posten og betale dem for å få betale mva?

Om din venninne sender noe til deg, blir det nok fortollet av en eller annen da også.

Når vi får fakturaer fra utlandet, er disse selvsagt uten utenlandsk moms.

Tror jeg ville kjøpt blekkpatronen hos nærmeste forhandler, eller hos Ink Club i Norge!

Persille1365381127

Om din venninne sender noe til deg, blir det nok fortollet av en eller annen da også.

Når vi får fakturaer fra utlandet, er disse selvsagt uten utenlandsk moms.

Tror jeg ville kjøpt blekkpatronen hos nærmeste forhandler, eller hos Ink Club i Norge!

Det er ikke vanlig blekk, det er spiselig - til kakebilder :)

Det er noen få forhandlere som har det, men de er steindyre. Jeg betaler 75$ i USA og 1300 kroner her...

Men jeg kan bestille dem til meg privat, navnet på fakturaen er ikke vesentlig når vi er så små. Må forske litt på dette :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...