Gå til innhold

Arv - skrive i selvangivelse

Anbefalte innlegg

Min mor som satt i uskiftet bo døde i år. Hele arveoppgjøret blir nok ikke ferdig i år, da boet også omfatter hus, gard og store fjellvidder. Men vi arvingene har fått et pengebeløp hver som fer en god del mer enn 10.000,-. Må vi da skrive det i selvangivelsene?

Jeg har hatt mange uforutsette utgifter i høst, så selv med de ekstra tusenlappene, vil jeg nok ha langt mindre i banken enn tidligere år. Så jeg tror ikke skattemyndighetene ville merke noe om jeg ikke oppga det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356354-arv-skrive-i-selvangivelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Dette er ikke skattepliktig inntekt, men det skal betales arveavgift av arv på over 470.000 fra hver av foreldrene. Meldeplikt er innen 6 måneder etter dødsfallet unntatt hvis skifteretten behandler boet. Melding om arv vedlegges selvangivelsen.

Har du i løpet av året mottatt en arv eller gave til en verdi av kr 100.000 eller mer, skal du føre verdien i selvangivelsens post 1.5.3.

Hei, dette med å krysse av for om du har mottatt gave osv for over 10 000 kroner er ikke for at du skal skattlegges for dette, men fordi skattemyndighetene vil holde en viss kontroll med formuesforandringene dine.

Nei, jeg regner ikke med å få noen ekstra skatt. For se om jeg finner det krysset. Den del av arven (hovedsaklig eiendom) vi ikke har gjort noe med enda, blir vel skattet på boet. min mor hadde jo også pensjonsinntekter mange måneder i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...