Gå til innhold

Utseende i begravelse.

Gjest Veldig opptatt av respekten

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig opptatt av respekten

Det er veldig forskjell hvordan vi mennesker håndterer begravelser utseendemessig, og det er delte meninger om hva som er rett og galt. Det aller viktigste er vel deltagelsen så klart, men når det kommer til dette å kle seg og føre seg i situasjoner med mye sorg, hvordan gjør du det?

Jeg slår alltid ned evnt.musikk ol når jeg kjører forbi en gravlund, uansett. Synes det virker støtende at noen kanskje står der med voldsom sorg foran en grav og så skal jeg dundre forbi. Det koster meg så lite å dempe musikken til jeg har passert synes jeg.

Når jeg møter gravfølge så stopper jeg gjerne helt ned og står stille til alle har passert. Går det ikke å stoppe helt så sakter jeg farten min til det minimale som er mulig. Jeg føler det veldig naturlig å vise de i følget som ser ut vinduet at jeg har "forstått smerten deres og gidder gi noen sekunder av min egen hverdag til å vise dere det"

I begravelser så kler jeg meg alltid mørkt. Om ikke i skjørt, f.eks pga kulden, så alltid mørkt. Gjerne sort, kanskje brunt.

Har aldri klær på som er livlige, altså ikke topper som viser mye hud, med mye rysjer ala selskapstøy ol.

Har langt hår og setter det alltid opp. Synes ikke det tar seg ut med masse flagrende hår så jeg har det i en pen oppsatt frisyre.

Utover det så bruker jeg til daglig ikke så mye sminke og synes heller ikke at det tar seg ut å være festsminket for å si det sånn.

Tror det er det :) Mange av dere synes sikkert det er meeeer enn nok, he he, men dere har kanskje en og annen sær greie selv? :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356377-utseende-i-begravelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Også opptatt av repsekt

''I begravelser så kler jeg meg alltid mørkt. Om ikke i skjørt, f.eks pga kulden, så alltid mørkt. Gjerne sort, kanskje brunt. Har aldri klær på som er livlige, altså ikke topper som viser mye hud, med mye rysjer ala selskapstøy ol''

I en begravelse jeg var i var det ønske om å kle seg fargerikt og gjerne i noe rosa. Da kler man seg selvfølgelig ikke i sort. Det har med respekt for de etterlatte og deres ønsker å gjøre.

Gjest Vizzvazz

''I begravelser så kler jeg meg alltid mørkt. Om ikke i skjørt, f.eks pga kulden, så alltid mørkt. Gjerne sort, kanskje brunt. Har aldri klær på som er livlige, altså ikke topper som viser mye hud, med mye rysjer ala selskapstøy ol''

I en begravelse jeg var i var det ønske om å kle seg fargerikt og gjerne i noe rosa. Da kler man seg selvfølgelig ikke i sort. Det har med respekt for de etterlatte og deres ønsker å gjøre.

Ja, jeg har hørt om slike begravelser der den avdøde før døden sa klart i fra at ingen fikk kle seg i sort i begravelsen.

Jeg synes og det er viktig med respekt for de døde.

I basis kler jeg meg mørkt, men jeg går ikke nødvendigvis helsvart. Mørk bukse og jakke, kanskje noe med en litt diskret farge under jakka. Sminker meg som jeg gjør til hverdags. Om jeg kjente avdøde godt, ville jeg kanskje gått litt etter hvordan jeg kjente personen. F.eks. gikk jeg med to ganske store smykker farmor hadde gitt meg til begravelsen hennes. Jeg mistet min beste venninne for snart seks år siden. Vi kjente hverandre ut og inn, så jeg var brennsikker på at hun ikke ville en helsvart begravelse. Derfor gikk jeg heller i blått og hvitt.

Men som standard gjør jeg som jeg skrev øverst. Om jeg er der som en "formalitet" er det naturlig å kondolere liksom. Men det er noe annet når det er en som har stått en svært nær. I min venninnes begravelse var det tårevåte omfavnelser med familien hennes og "takk for at du kom" før jeg rakk å kondolere. Så.. Mye beror på omstendighetene synes jeg.

Jeg tror at jeg ville ønsket at folk kom som de var i min begravelse, for jeg liker at folk er seg selv.

Jeg synes det er viktigere at man dukker opp i en begravelse enn hvordan man ser ut.

Jeg ville ikke tenkt på å gjøre noe spesielt med hår eller sminke i begravelse. Ville ellers kledd meg diskret, men ikke nødvendigvis i brunt eller sort. Med andre ord ville jeg ikke fulgt så strenge retningslinjer som du.

Annonse

Du kler deg naturligvis anstendig i forhold til normal kutyme i en begravelse, noe som betyr diskret og helst sort, med mindre de pårørende ber om noe spesifikt. F.eks. er det vel enkelte som vil ha full fest (da fordi den avdøde ville ha det sånn).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...