Gå til innhold

Morsmelk, sterk mat og alkohol..

Gjest Nybaktmamma i november

Anbefalte innlegg

Gjest Nybaktmamma i november

Jeg ammer og pumper morsmelk til mitt nyfødte lille nøste. :) Spiste en litt sterk (ikke sterksterk, men godt krydrert) lunsj i sta, så pumpet og helte ut melka for ville ikke ta sjensen på at hun vil få vondt i magen. Hvor lenge sitter mat i melka? Må jeg da tømme brystene, og neste melk som kommer er ok eller? Hva gjelder ved alkohol?

Skal drikke litt vin til maten i kveld, og vil ikke gi henne melka fra i kveld eller natt. Men er melka fra i morgen tidlig ok å gi? Jeg har masse melk, så vil heller slå ut en flaske enn å gi henne melk som kan gi henne magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ingen nick

Når du pumper deg så mye vil du produsere altfor mye melk, slik du vil få problemer med overproduksjon, hvis du da ikke har intensjoner om å pumpe morsmelk for videre salg til sykehusene.

Mye av melken blir produsert mens du ammer og du opptar næringsstoffer fra maten du spiser hele tiden mens den går igjennom tarmsystemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder alkohol, vil melken ha samme alkoholinnhold som blodet ditt. Du behøver ikke pumpe og kaste; når du er "kjørbar" er også melken OK. Hvis man har 2 i promille (=dritings) har melken 0,2% alkohol, når man har kommet ned i 0,2 i promille, har melken 0,02% alkohol.

Når det gjelder krydder, er jeg mer usikker. Vil tro at den krydrete maten må bli delvis fordøyd først. Men det er jo uansett ikke farlig for barnet! Snarere tvert i mot; litt varierende smak på melken være bra for barnet. Mine unger hadde ingen problemer med hvitløk eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Når du pumper deg så mye vil du produsere altfor mye melk, slik du vil få problemer med overproduksjon, hvis du da ikke har intensjoner om å pumpe morsmelk for videre salg til sykehusene.

Mye av melken blir produsert mens du ammer og du opptar næringsstoffer fra maten du spiser hele tiden mens den går igjennom tarmsystemet ditt.

Overproduksjon gir mulighet til å fryse ned noe melk. :-)

Dette kan være fordel dersom mor skal ut, eller kanskje bare for å bruke i grøt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Dette kan være fordel dersom mor skal ut, eller kanskje bare for å bruke i grøt senere.

Jeg synes det er slitsom med overproduksjon, brystene blir så store og tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Gratulerer med baby!. Koselig med baby og amming.

Har ammet alle mine, og har vel ammet tilsammen 4.5 år. Personlig merket jeg ikke noe til at barna reagerte på hva jeg spiste. Det jeg unngikk var luft-produserende mat (eks løk, erter, kål). Utover det spiste jeg litt av det meste. Og som sagt, jeg kan ikke sette fingeren på noe spesielt. Jeg hadde forresten et kolikkbarn.

Du må selv finne ut hva som fungerer for deg og den lille. Kanskje er du like heldig?

Mtp alkohol så er melka i morgen tidlig helt OK. :-) Promillen i melka, blir som sagt av en annen her, lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg foretrakk å produsere akkurat litt mer enn barnet ville ha, for jeg likte å kunne fryse ned endel.

Men av og til var det ubehagelig. Fulle vonde bryst og u-interessert barn... var ekstra ubehagelig når jeg var syk og da likevel _måtte_ pumpe for å ikke ha vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Hvis man pverproduserer får heller ikke ungen nødvendigvis den fete ettermelka, siden det er mer melk enn den behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg foretrakk å produsere akkurat litt mer enn barnet ville ha, for jeg likte å kunne fryse ned endel.

Men av og til var det ubehagelig. Fulle vonde bryst og u-interessert barn... var ekstra ubehagelig når jeg var syk og da likevel _måtte_ pumpe for å ikke ha vondt.

Jeg produserte så mye at barnet fikk nok melk fra ett bryst pr. måltid, så jeg hadde til enhver tid ett bryst full av melk og med verkende melkekjertler, så jeg voktet meg vel for ikke å pumpe unødvendig for ikke å produsere enda mer melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvis man pverproduserer får heller ikke ungen nødvendigvis den fete ettermelka, siden det er mer melk enn den behøver.

Vel, det var ikke noe problem hos oss. Barna hadde fin vektøkning hele tiden. :-)

Jeg snakker ikke om noen _enorm_ overproduksjon. Jeg snakker om at jeg foretrakk å fryse ned 40- 150 ml pr dag. Det er ikke _så_ mye.

Når babyen var eldre og ble fullammet (4-7 mnd), og jeg var usikker på om de var mett om kvelden så kunne de få morsmelk på flaske etter å ha diet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg produserte så mye at barnet fikk nok melk fra ett bryst pr. måltid, så jeg hadde til enhver tid ett bryst full av melk og med verkende melkekjertler, så jeg voktet meg vel for ikke å pumpe unødvendig for ikke å produsere enda mer melk.

Ja, det var vondt. Husker det. Var slik hos meg også når de var helt små. Hadde noen runder med brystbetennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melka vil være helt fint morgenen etter.

Når det gjelder sterk mat, så har ingen av mine reagert på det. Jeg valgte å prøve meg forsiktig frem med det meste den tiden jeg ammet. Syntes det ble for dumt å unngå mat bare i tilfelle :)

Det viste seg at nr. 2 reagerte med utslett når jeg spiste sjokolade (!!!!), mens ingen av dem reagerte på hverken løk, kål eller skikkelig sterk mat.

Så jeg hadde spist diverse mat, men i moderate mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at babyen reagerer på sterk mat da? Min reagerte ikke på noe, indisk, thai, hvitløkspizza og pepper gikk like bra. Derfor ville jeg ikke stressa med det før jeg hadde sjekket det litt forsiktig først, dumt å gjøre det vanskeligere for seg selv enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prøv deg frem

Det er ikke sikkert at babyen reagerer på ting du spiser, prøv deg frem. Mine har ikke reagert på normalt sterk mat (indisk osv), eller på normale medgder kål og løk osv.

Ang alkohol, du behøver ikke å pumpe og kaste hvis du ikke har spreng / vondt. Melken renses underveis, så når du er edru er melken også promillefri.

Det er greit å pumpe litt så du har en liten buffer i fryseren, men ikke pump så mye at du øker produksjonen alt for mye. Da er det lett å få betennelser osv, hvis du lager mer melk enn babyen klarer å tømme (og det er lenge til du skal pumpe).

Babyen har godt av den siste melkeresten i brystet, det er den feteste melken. Og nyfødtmelken er laget for nyfødte, så ikke lagre den for lenge i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vizzvazz

Vet du at babyen reagerer på sterk mat da? Min reagerte ikke på noe, indisk, thai, hvitløkspizza og pepper gikk like bra. Derfor ville jeg ikke stressa med det før jeg hadde sjekket det litt forsiktig først, dumt å gjøre det vanskeligere for seg selv enn nødvendig.

Min baby reagerer på sterk mat. Jeg tenkte ikke over at jeg hadde chili i pizzaen, var bare litt chilipulver... men kutta ut løk og hvitløk pga hun hadde reagert på det før.

Men jaggu fikk vi et styr hele den kvelden og natta frem til 0300...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vizzvazz

Jeg har overproduksjon, det er slik at spruten står, og det er ikke så gøyt når jeg er ute på cafe og ammer og ungen får spruten i trynet, så må jeg liksom håndmelke litt først.. ikke gøyt offentlig :D

og ungen får i vrangen og greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...