Gå til innhold

Synspunkter moderne familier og julegaver

Anbefalte innlegg

Gjest syns ikke dette blir riktig

Med mine og dine barn. Storamilien har brått utvides med 5 personer. Jeg har plutselig blitt tante til en haug med halvstore unger, i tillegg til alle de tantebarn jeg har fra før. Nå virker det som at det forventes at de nye barna i storfamilien skal få like store julegaver som våre ordentlige tantebarn. "Besteforeldrene" føler seg også presset.

Disse barna vil ende opp med gavelass på grensen til det hinsindige pga. at de vil motta gaver fra fire sett "besteforeldre", mens våre ordentlige tantebarn blir avspist med mye mindre.

Hvordan gjør dere dette?

Fortsetter under...

Min mann og jeg har til sammen 7 barn. Så mitt julegavebudsjett økte kraftig da vi giftet oss. MEN, i forhold til tidligere er vi nå to inntekter. Så jeg tenker som så at jeg kjøper til mine tantebarn o.l som tidligere, og han kjøper til sine onkelbarn som tidligere. Disse har ingen kontakt ellers så det blirt ingen sammenligning av gavens verdi. Men vi har satt en sånn ca-verdi på gaver. Ca 500 til egne barn og svigerbarn ( 1000 hvis de får pargave), 300-500 for svigerforeldre, maks 300 til tante/onkelbarn. Vi har gjort avtale med våre søsken at vi prioriterer ungene så lenge de er små, dvs under 18. Så er det barnebarna, 2 stk, regner med å sette ca 500 på de også. Den eneste som får litt dyrere gaver er frøkna på 13 år som fremdeles bor hjemme. Alle de andre er voksne med samboere og barn.

Vi har valgt å prioritere bursdager for egne barn siden jula blir en så kjempedyr affære for oss, siden vi er mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...