Gå til innhold

Hvis din motdebattant var sykelig overvektig

Anbefalte innlegg

''"overvektige har seg selv å takke"''

Herregud! Dette minner meg om diskusjoner vi hadde i gamle dager, bare at du har skiftet mening totalt siden den gangen.

Jeg vil overhodet ikke bruke slike ord du her gjør og kjenner meg ikke igjen i det du sier.

Jeg har ikke skiftet mening. Det er ingen motsigelser i det jeg skriver nå og det jeg har skrevet tidligere.

Fortsetter under...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• frosken

15

• Dorthe

4

• Mary Poppins

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Du er ikke ufin fordi du ikke forstår logikken min, men fordi du slenger deg på debatten med en annen variant av "overvektige har seg selv å takke".

Det kan være like sant som det kan være usant. To personer kan leve like usunt i 20 år. En blir kraftig overvektig. En ser veldig bra ut. Det vil ikke si at den som ser veldig bra ut gjør noe noe mer for å se bra ut enn den som blir overvektig. Det kan til og med være at hun gjør mindre for å se bra ut, men er heldigere fra naturens side.

Det betyr ikke at den av de to som holder seg slank vet mer enn den som blir overvektig, men det betyr naturligvis heller ikke at den overvektige vet enn den som holder seg slank.

Når det kommer til sterkt overvektige, og mitt førstesvar var i forbindelse med en på 130 kg - altså noe som i mange tilfeller må kalles sterk overvekt, er min erfaring at en del har innsett at de har et problem, og dermed sørger for å forstå litt om hvordan kroppen fungerer, enten fordi de vil - eller fordi de må.

Og fordi denne personen setter seg inn i hvordan kroppen fungerer, hva slags mat som inneholder hva, hva kroppen trenger, GI, karbohydrater, proteiner og fett og disse tre faktorenes funksjoner, osv, osv, osv - tillegger de seg masse kunnskaper kvinnen som alltid har holdt seg på 60 kilo uten å gjøre noe for det utover litt normal mosjon, aldri trenger å lære seg.

''tillegger de seg masse kunnskaper kvinnen som alltid har holdt seg på 60 kilo uten å gjøre noe for det utover litt normal mosjon, aldri trenger å lære seg''

Fordi det allerede er innlært fra barnsben av kanskje?

Det virker som du tror at man ikke lærer livsstil fra de er små?

''Det tror jeg ikke jeg gjør. Dette baserer jeg på debatter jeg har hatt på nettet med sterkt overvektige''

Iom. at de er sterkt overvektige, så må de vel gjøre noe feil, ikke sant?

Jeg tror trådstarter lurte på om dere som mener dette, overfører den holdningen til alle emner, ikke bare kosthold og vektmestring.

Altså om det er en utbredt oppfatning at siden man er overvektig, har man ikke greie på noe som helst.

Jeg skjønner ikke hvorfor tråden i hovedsak handler om å debattere vekt og mat. Dette er Åpent forum og en debatt kan handle om andre ting enn ernæring. Også overvektige kan faktisk ha meninger og kunnskaper om annet enn kroppsfasong.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg tror trådstarter lurte på om dere som mener dette, overfører den holdningen til alle emner, ikke bare kosthold og vektmestring.

Altså om det er en utbredt oppfatning at siden man er overvektig, har man ikke greie på noe som helst.

Jeg skjønner ikke hvorfor tråden i hovedsak handler om å debattere vekt og mat. Dette er Åpent forum og en debatt kan handle om andre ting enn ernæring. Også overvektige kan faktisk ha meninger og kunnskaper om annet enn kroppsfasong.

''Jeg tror trådstarter lurte på om dere som mener dette, overfører den holdningen til alle emner, ikke bare kosthold og vektmestring''

Ja og det har jeg ikke svart på enda og for min egen del er det selvfølgelig ikke slik.

Som noen annen her skrev. Jeg lytter mer til Erna Solberg enn til Siv Jensen.

Spiser du ofte nok, og drikker du mye vann? Spesielt når en ikke får beveget seg mye er det viktig med hyppige måltider for å holde oppe forbrenningen.

Jeg spiser nok ikke ofte nok, det tar lang tid før jeg er sulten om dagen. Derimot spiser jeg om kvelden, tar det igjen da ;o)

''tillegger de seg masse kunnskaper kvinnen som alltid har holdt seg på 60 kilo uten å gjøre noe for det utover litt normal mosjon, aldri trenger å lære seg''

Fordi det allerede er innlært fra barnsben av kanskje?

Det virker som du tror at man ikke lærer livsstil fra de er små?

Hvordan er det egentlig du definerer "kunnskap" om kropp/ernæring? Det virker som om du tror kunnskap betyr å spise faste måltider med "sunn" mat, holde seg unna sjokolade og kaker i annet enn spesielle anledninger, og trimme litt, altså det man fort kan få inn med morsmelka, og som alle foreldre burde lære barna sine.

Det betyr fint lite når du ber noen om råd - og det var det jeg kommenterte over - råd. Svaret du da vil få er "du må forbrenne mer enn du forbruker hvis du vil ned i vekt".

Alle vet dette, men det er ikke nok å vite det.

F.eks. vet ikke de fleste hvor mye de forbrenner. Du og venninna di kan begge veie 60 kilo og være 170 cm. høye. Du forbrenner 2000 kcal i døgnet uten trening. Et normalt dagsinntak for deg der du ender opp god og mett er på 1500 kcal. Du forbrenner altså mer enn du får i deg.

Venninna di, derimot, som veier nøyaktig det samme som deg, forbrenner kun 1000 kcal i døgnet uten trening. Hun spiser nøyaktig det samme som deg - altså 1500 kcal i døgnet.

Hun spiser 500 kcal mer enn hun forbrenner - hun vil altså legge på seg.

Hvis hun er riktig uheldig (sammenlignet med deg) er ikke engang disse 1500 kcal nok for at hun føler seg mett. Dette er ikke noe hun kan noe for.

Så hva gjør hun: jo, hun begynner å jogge. Hun jogger en time hver eneste dag. På denne joggeturen forbrenner hun 500 kcal, altså går hun i 0, og hun vil likevel - tross 7 joggeturer i uka mer enn deg - ikke se resultatene. Hennes trening vil i tillegg gjøre henne mer sulten - så hun vil sannsynligvis trenge mer mat enn sine 1500 kcal.

Eller hvordan forklarer du to brødre. En ganske god og rund i alle år. En syltynn. Begge er oppfostra på det samme kostholdet. Ingen trener eller gjør noe utover gymmen på skolen.

For å vite hvordan man skal angripe problemer av denne typen holder det ikke med elementær kunnskap av typen "du må forbrenne mer enn du forbruker", eller "spis faste måltider med sunn mat hver dag".

Når jeg snakker om kunnskaper snakker jeg om litt mer enn det du får inn med morsmelka.

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Hvordan er det egentlig du definerer "kunnskap" om kropp/ernæring? Det virker som om du tror kunnskap betyr å spise faste måltider med "sunn" mat, holde seg unna sjokolade og kaker i annet enn spesielle anledninger, og trimme litt, altså det man fort kan få inn med morsmelka, og som alle foreldre burde lære barna sine.

Det betyr fint lite når du ber noen om råd - og det var det jeg kommenterte over - råd. Svaret du da vil få er "du må forbrenne mer enn du forbruker hvis du vil ned i vekt".

Alle vet dette, men det er ikke nok å vite det.

F.eks. vet ikke de fleste hvor mye de forbrenner. Du og venninna di kan begge veie 60 kilo og være 170 cm. høye. Du forbrenner 2000 kcal i døgnet uten trening. Et normalt dagsinntak for deg der du ender opp god og mett er på 1500 kcal. Du forbrenner altså mer enn du får i deg.

Venninna di, derimot, som veier nøyaktig det samme som deg, forbrenner kun 1000 kcal i døgnet uten trening. Hun spiser nøyaktig det samme som deg - altså 1500 kcal i døgnet.

Hun spiser 500 kcal mer enn hun forbrenner - hun vil altså legge på seg.

Hvis hun er riktig uheldig (sammenlignet med deg) er ikke engang disse 1500 kcal nok for at hun føler seg mett. Dette er ikke noe hun kan noe for.

Så hva gjør hun: jo, hun begynner å jogge. Hun jogger en time hver eneste dag. På denne joggeturen forbrenner hun 500 kcal, altså går hun i 0, og hun vil likevel - tross 7 joggeturer i uka mer enn deg - ikke se resultatene. Hennes trening vil i tillegg gjøre henne mer sulten - så hun vil sannsynligvis trenge mer mat enn sine 1500 kcal.

Eller hvordan forklarer du to brødre. En ganske god og rund i alle år. En syltynn. Begge er oppfostra på det samme kostholdet. Ingen trener eller gjør noe utover gymmen på skolen.

For å vite hvordan man skal angripe problemer av denne typen holder det ikke med elementær kunnskap av typen "du må forbrenne mer enn du forbruker", eller "spis faste måltider med sunn mat hver dag".

Når jeg snakker om kunnskaper snakker jeg om litt mer enn det du får inn med morsmelka.

Ok, jeg tror vi snakker om forskjellige ting.

Jeg snakker vel mest om livsstil som er innlært omtrent fra du er født. For meg handler livsstil om mer enn hva hver enkelt matvare innholder og det å pumpe jern på et helsestudio.

At noen har godteskap hjemme, lærte jeg først da jeg var voksen. Jeg har et skap til forskjellige matvarer som mel, sukker, melis osv. Jeg har et skap til glass og kopper og et til tallerkener, men jeg har ikke et godteskap. Dette er bare et eksempel.

Noen barn vokser opp med å bli glad i naturen, både sommer, høst, vinter og vår og bruker denne aktivt. Noen barn (jeg tror det var GPn som nevnte det) lærer å bli glad i kjøpesentre.

Men det som er helt sikkert er at ingen barn lærer fra barnsben av og pumpe jern på et helsesenter eller innholdet i alt de spiser.

Likevel kan du ikke si at disse ikke vet hva sunn livsstil er uten å gjøre det til et studium. De bare vet det, fordi de er oppvokst med det og lærer det til neste generasjon.

Men nå tror jeg det hele koker ned til at en del overvektige vet mer enn en del slanke om hva forskjellige typer matvarer inneholder og det har du sikkert rett i.

Likevel, det å lære seg sunn livsstil hvis du har aldri har vært vant til det, er ikke gjort i en håndvendig.

Jeg snakker vel mest om livsstil som er innlært omtrent fra du er født. For meg handler livsstil om mer enn hva hver enkelt matvare innholder og det å pumpe jern på et helsestudio.

At noen har godteskap hjemme, lærte jeg først da jeg var voksen. Jeg har et skap til forskjellige matvarer som mel, sukker, melis osv. Jeg har et skap til glass og kopper og et til tallerkener, men jeg har ikke et godteskap. Dette er bare et eksempel.

Noen barn vokser opp med å bli glad i naturen, både sommer, høst, vinter og vår og bruker denne aktivt. Noen barn (jeg tror det var GPn som nevnte det) lærer å bli glad i kjøpesentre.

Men det som er helt sikkert er at ingen barn lærer fra barnsben av og pumpe jern på et helsesenter eller innholdet i alt de spiser.

Likevel kan du ikke si at disse ikke vet hva sunn livsstil er uten å gjøre det til et studium. De bare vet det, fordi de er oppvokst med det og lærer det til neste generasjon.

Men nå tror jeg det hele koker ned til at en del overvektige vet mer enn en del slanke om hva forskjellige typer matvarer inneholder og det har du sikkert rett i.

Likevel, det å lære seg sunn livsstil hvis du har aldri har vært vant til det, er ikke gjort i en håndvendig.

Relevansen i det der er jeg helt enig med deg i - og alle foreldre må her ta ansvar for å gi sine barn den rette oppdragelsen (også mht livsstil).

Noe av det SDD forsøker å si deg, er at den omvendte sammenhengen ikke er så selvfølgelig.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle overvektige henger på kjøpesentrene eller ligger i sofaen når de ikke sitter i godteskapet. Selv ikke alle lubne barn trenger å ha feite, late foreldre som plasserer dem foran skjermen med sjokolade i hånden.

Noe av det SDD forsøker å si deg, er at den omvendte sammenhengen ikke er så selvfølgelig.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle overvektige henger på kjøpesentrene eller ligger i sofaen når de ikke sitter i godteskapet. Selv ikke alle lubne barn trenger å ha feite, late foreldre som plasserer dem foran skjermen med sjokolade i hånden.

Og motsatt er det heller ikke sånn at alle slanke er aktive eller spiser sunt. Noen av dem henger på kjøpesentrene og spiser junkfood halve døgnet de også. ;)

Gjest Nickløsheletiden

Det skjønner jeg. Det er kommeterte var den ene kommentaren hans om at mange overvektige kan mer enn normalvektige og videre at de -de fleste- normalvektige ikke har peiling.

Det skjønner jeg. Det er kommeterte var den ene kommentaren hans om at mange overvektige kan mer enn normalvektige og videre at de -de fleste- normalvektige ikke har peiling.

''Det skjønner jeg. Det er kommeterte var den ene kommentaren hans om at mange overvektige kan mer enn normalvektige og videre at de -de fleste- normalvektige ikke har peiling.''

Jeg skrev at mange overvektige kan mer enn _mange_ normalvektige (tror jeg brukte ordet tynne, dog), og jeg underbygde allerede i mitt første innlegg hvorfor, og ja - jeg skrev at de fleste - som i flertallet - ikke har peiling, men at de likevel er slanke, ikke fordi de vet hva de driver med, men fordi det slanke er det normale. Det skal liten innsats til for å holde seg på det normale. Det er først når du vil forme kroppen din, enten det er snakk om å kvitte seg med fett eller legge på seg muskler, at kunnskapen blir relevant.

Og dette blir ekstra tydelig nå som det normale er i ferd med å bevege seg fra det slanke til det moderat overvektige. Fordi både kosthold og normalt aktivitetsnivå har forandret seg markant de siste årene, er det færre enn før som får det slanke utseendet gratis.

Annonse

Nettopp. Verden er irriterende komplisert :-)

Jepp. Det gjelder vel i det meste. ;)

Men det blir spesielt vanskelig fordi de aller fleste trenger individuelle opplegg. Det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg. Prinsippet er det samme, men kroppen min er ikke lik kroppen din, og i motsetning til forskerne til Eia er det ikke så mange som tror at vi stiller helt likt den dagen vi blir født. ;)

''Tror jeg faktisk er et svært dårlig argument. Mange sterkt overvektige vet mer om kropp og kosthold enn mange tynne, rett og slett fordi mange sterkt overvektige i motsetning til den tynne har vært nødt til å sette seg inn i det.''

Sånn generelt tror jeg nok det er flere slanke som kan mye om kosthold og trening enn det er overvektige.

Nå har jo du sagt at du spiser sjokolade hver kveld. Det tyder på lav kunnskap om kosthold, i så tilfelle? De fleste hadde lagt på seg av det.

Det finnes knapt et menneske i Norge som ikke vet hvordan man -burde- spise og trene. Det er sjeldent teorien og kunnskapen som mangler, men heller kroppslige og psykiske forutsetninger for å tåle samfunnet slik det fungerer i dag - rask og enkel mat med få næringsstoffer og mange kalorier i sammenheng med stillesittende livsførsel. Å være den som ikke bare må gå to mil hver dag, men trene på toppen, og som ikke kan spise slik de fleste andre gjør (jeg skeier ut med en skive brød, for å si det slik) er som å være fattig på penger. Man tåler det i en periode av livet, men etterhvert vil de fleste øke i vekt. Kunnskap eller ei.

''Jeg snakker vel mest om livsstil som er innlært omtrent fra du er født. For meg handler livsstil om mer enn hva hver enkelt matvare innholder og det å pumpe jern på et helsestudio.

''

Det er denne formen for argumentasjon som jeg lenger nede i tråden skrev til deg at minnet meg om følgende:

''Ditt argument minner meg forøvrig om diskusjoner om barneoppdragelse. Enkelte anser det som egen fortjeneste fullt ut dersom deres barn er enkle å ha med å gjøre, og tilsvarende at de antar at de som har "vanskelige" barn nødvendigvis har gjort mange flere feil i barneoppdragelsen enn dem selv. De overser da det faktum at barn fødes med svært ulikt temperament, slik at noen barn nesten av "seg selv" utvikler seg positivt, mens andre krever svært mye av sine omgivelser.

Jeg tenker at noe av det samme gjelder for vektregulering. For noen er det en svært enkel ting (både som følge av arv og miljø), mens det for andre kan være en kontinuerlig utfordring livet igjennom.

''

Du mente at mitt poeng var irrelevant for denne diskusjonen, men jeg mener fortsatt at det er en adekvat sammenligning.

Nå har jo du sagt at du spiser sjokolade hver kveld. Det tyder på lav kunnskap om kosthold, i så tilfelle? De fleste hadde lagt på seg av det.

Det finnes knapt et menneske i Norge som ikke vet hvordan man -burde- spise og trene. Det er sjeldent teorien og kunnskapen som mangler, men heller kroppslige og psykiske forutsetninger for å tåle samfunnet slik det fungerer i dag - rask og enkel mat med få næringsstoffer og mange kalorier i sammenheng med stillesittende livsførsel. Å være den som ikke bare må gå to mil hver dag, men trene på toppen, og som ikke kan spise slik de fleste andre gjør (jeg skeier ut med en skive brød, for å si det slik) er som å være fattig på penger. Man tåler det i en periode av livet, men etterhvert vil de fleste øke i vekt. Kunnskap eller ei.

Siden du vet at alle vet hvordan de skal trene så kan jo du fortelle meg hvordan jeg skal trene da? Særlig nå som det er vinter og jeg ikke kan være aktiv ute.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal spise også. Reint kjøtt/fisk og grønnsaker, knekkebrød med mager ost og magert kjøttpålegg og et par egg og bacon. Det er omtrent det jeg spiser om dagen.

Siden du vet at alle vet hvordan de skal trene så kan jo du fortelle meg hvordan jeg skal trene da? Særlig nå som det er vinter og jeg ikke kan være aktiv ute.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal spise også. Reint kjøtt/fisk og grønnsaker, knekkebrød med mager ost og magert kjøttpålegg og et par egg og bacon. Det er omtrent det jeg spiser om dagen.

Skriv liste over absolutt alt du spiser og drikker i 5 dager. Det vil gi deg mye bedre oversikt, og gjøre det lettere å se hvor du kan gjøre forbedringer:-)

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg snakker vel mest om livsstil som er innlært omtrent fra du er født. For meg handler livsstil om mer enn hva hver enkelt matvare innholder og det å pumpe jern på et helsestudio.

''

Det er denne formen for argumentasjon som jeg lenger nede i tråden skrev til deg at minnet meg om følgende:

''Ditt argument minner meg forøvrig om diskusjoner om barneoppdragelse. Enkelte anser det som egen fortjeneste fullt ut dersom deres barn er enkle å ha med å gjøre, og tilsvarende at de antar at de som har "vanskelige" barn nødvendigvis har gjort mange flere feil i barneoppdragelsen enn dem selv. De overser da det faktum at barn fødes med svært ulikt temperament, slik at noen barn nesten av "seg selv" utvikler seg positivt, mens andre krever svært mye av sine omgivelser.

Jeg tenker at noe av det samme gjelder for vektregulering. For noen er det en svært enkel ting (både som følge av arv og miljø), mens det for andre kan være en kontinuerlig utfordring livet igjennom.

''

Du mente at mitt poeng var irrelevant for denne diskusjonen, men jeg mener fortsatt at det er en adekvat sammenligning.

Jeg vet at barn er forskjellige ja.

Ja, jeg gir mine foreldre fortjenesten for at jeg er vokst opp slik jeg er vokst. Jeg er en av de heldige. Mange er ikke like heldige som meg.

Vi søsken er selvsagt svært forskjellige som de fleste andre søsken er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...